Inlägg från: Pilu |Visa alla inlägg
  • Pilu

Renovering av trapp

Det var superenkelt att få bort våran matta! Dränkte in den med vanligt såpvatten och lät det stå och dra ett par timmar och sen var det bara att dra bort den - testa det innan ni provar alla krångliga/dyra varianter Glad

♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Cranium skrev 2010-09-24 08:35:03 följande:
    Hej!

Hänger på här!

Vi får nyklarna till vårat radhus nästa vecka! Jiiihaaaa!!! Skrattande

Vi har en gammal furutrappa. På trappstegen ligger sånnadär havlmånar med tyg. UNDER dom ligger två sandpappersremsor (Känns som sandpapper iallafall). Alltså verkar dom svåra att få bort när man bara klistrat på nästa trappskydd!?!?!?

Ska testa såpavatten...

Sen ska trappan slipas och målas vit. Hoppas det blir fint. Har aldrig målat något innan Tungan ute

Tips: Var på målarboden. Där sa farbrorn att man inte ska dra penseln många gånger på samma ställe utan 1-2 ggr. Då flyter färgen ut sedan av sej själv och blir slät. Drar man många gånger så hinner färgen stelna lite och man ser ränder...!

Nån annan med några bra tips???
    Vi hade matta över hela steget och det var bara lim under, inget sandpapper. Men det kanske funkar med såpa där också, skadar ju inte att prova Vår matta satt verkligen som berget så jag hade förberett mig på att köpa limtvätt och skrapor och grejer men det bara släppte med såpvatten. Dränk in ordentligt!
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Cranium skrev 2010-09-24 08:35:03 följande:
    Tips: Var på målarboden. Där sa farbrorn att man inte ska dra penseln många gånger på samma ställe utan 1-2 ggr. Då flyter färgen ut sedan av sej själv och blir slät. Drar man många gånger så hinner färgen stelna lite och man ser ränder...!

Nån annan med några bra tips???
    Vi körde med roller på våran och det blev skitbra - inga penseldrag alls
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    msfine skrev 2010-09-30 18:03:12 följande:

Var på colorama idag och de rekommenderade T-röd för att lösa upp limmet och en bra skrapa.

Mannen ska börja slipa i helgen...uch och fy ser inte framemot allt jobb men kommer säkert bli fint när det är klart

Funka inte såpan?
    Ja förarbetet är ju värst, skruva ner spaljen, slipa (framför allt slipa), spackla osv osv.... men det är värt det när det är klart Vi är mer än halvvägs nu, snart så har vi vår "nya" fina hall
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    hemljuvahem skrev 2010-10-02 18:40:41 följande:
    Lantani ska bli spännande att se resultatet sen :)

Glömde helt bort en sak.. vad gör man medan trappen torkar ?! Haha det har jag verkligen inte tänkt på.. fast om man målar på kvällningen och sover på nedervåningen så kanske det torkat klart över natten? Jag vet inte hur lång torktid olika färger har. Kan tänka mig att mer slittåliga har lite längre tid (?)
    hemljuvahem skrev 2010-10-02 20:18:50 följande:
    Shiet.. så vig är jag nog inte =) Vågar inte prova ifall jag spricker :p
    Om du ska ha matta på så finns ju inget problem för du målar ju inte där den ska ligga, då går ju trappen att använda (fast man får ju kolla vart man kliver förståss ) Om du ska måla hela steget så kör vart annat steg, och om man målar nerifrån och upp behöver man inte vara särskilt vig Vår färg var klibbfri efter 4 timmar och övermålningsbar efter 8; beckers elegant aqua lackfärg halvblank*/*
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    TinaElisabeth skrev 2010-10-03 13:11:01 följande:
    Jag måste ju bara tipsa er om att det verkligen inte alltid är nödvändigt att slipa trappan innan ni målar. Vi lejde Sandå Måleri som målade vår furutrappa vit. Där var det aldrig snack om att slipa först utan de bara målade. Och vi frågade om det inte var nödvändigt och fick till svar attd et var det inte. Jag har även sett på Room service på tv att de gjorde lika dant med en furutrappa, bara målade vitt direkt. Det låg matta på trappstegen och den sparade vi för den var fräsch. Målaren bara maskerade och täckte ordentligt så gick det bra.

Sandå målade trappan, De tapetserade själva trapphuset, tapetserade och målade i matrummet, ett sovrum och en stor vägg i vardagsrummet. Sammanlagt med allt material och jobbet betalade vi 21 000 kr. Det var helt klart värt varenda krona och det blev skitbra! Ska lägga upp bilder  i mitt album på trappan straxt för jag lyckas inte ladda upp någon direkt här.
    Dom som bodde här innan oss hade målat trappen vit utan att skruva ner spaljén med fula rinningar samt att man såg hur färgen limmat ihop dom olika delarna eller hur jag ska förklara det så om vi hade målat den utan att slipa hade det blivit ännu fulare... Och eftersom vi skruvade ner varje bräda fick man bryta loss dom från färgen med ett inte så snyggt resultat
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Kaxelsson skrev 2010-10-04 14:52:31 följande:
    Vad har ni andra använt för färg till trappan ?????
    Vi har använt Beckers elegant lackfärg, halvblank.
    ♥ Välkommen Max ♥
Svar på tråden Renovering av trapp