Inlägg från: Kaxelsson |Visa alla inlägg
  • Kaxelsson

Renovering av trapp

Åh vad kul.. fler som renoverar trappan.
    Vi har en furutrappa som svänger och det ska målas vit.

Jag har slipat och sen spacklat alla småskavankar (då förra ägarna hade både katt och hund) så fanns det lite jack och andra fula märken i trappan.
    Nu är spacklet helt torrt och jag tänkte ge mig på det där med målningen idag.
    Jag har tänkt att använda Lackfärg V Blank från Landora och undrar ifall det är någon annan som använt den färgen ?
    Vi kommer köpa halvmånar att lägga på då vi har småbarn hemma som vi inte vill riskera ska halka.

Vad har ni andra använt för färg till trappan ?????

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-09-26 13:08:35 följande:
    OM man sen ska måla väggar/tapetsera i trappan.. vad använder man sig av för teknik då.

Hört talas om någonting som kallas "trappbock" men de verkar så extremt dyra bara för att måla lite väggar :/
    Vi ställde en stege i trappan och den ena av oss höll i (min man) medans jag klättarde ;)
    Kanske inte det säkraste direkt men kändes inte som det fanna så mycket annat att göra.
    Vi hade en period också en helt vanlig stol ståendes i trappan. Givetvis så hade vi byggt upp så att trappsteget nedanför var i samma höjd som det ovanför (om ni förstår hur jag menar) typ brädor och dyl.
  • Kaxelsson
    msfine skrev 2010-10-02 13:41:46 följande:
    och 70-talet

Magnus har börjat slipa trappen nu. Vi köpte en liten bandslip från bosch. Den rekommenderar jag starkt.
    1300 ungefär kostade den och det går super fort att slipa.
    Nu funderar vi bara på om vi ska måla varje spjäna för sig eller skruva tillbaka och måla på plats. Blir nog det första.
    Annars så brukar firmor inte rekommendera bandslip till renvoering av trappor.
    Dels för att det är svårt att komma åt.
    Vi var inne på Ramirent och skulle låna en men blev starkt avrekommenderade !
    Blev slipning för hand där istället, tror jag kommer se ut som armbryterskan när jag är färdig :P
  • Kaxelsson
    msfine skrev 2010-10-04 19:15:38 följande:
    Det är en liten bandslip ingen stor grej och vi tar ner spjälorna och slipar med den. Hörnen tar vi för hans och där det är kupat. Går hur bra som hellst. Fattar inte varför de inte rekommenderar det. Är ju det bästa vi har gjort-
    Ja, vi var helt inne på det. Iof har vi säkerhetsskydd på vår trappa (eller vad man nu kallar dom för - en liten kant undertill steget för att glipan inte ska bli så stor) och då skulle vi inte komma åt överhuvudtaget.

Nu är iaf slipningen färdig, blev jobbigt för armarna men gick det med :)
    Har t o m gett mig på en första omgång med färg ikväll.
    Ska lägga in lite före och efter bilder så ni får se :)))

Så stolt över mig själv Skrattande
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-05 23:20:47 följande:
    Jag är rädd för att börja med trappen och sen hamna i ett program som typ "arga snickaren" och när dem frågar hur längesedan det var jag började så måste man svara 5 år...

Mardröm!

Gör som jag !

Bestäm dig i förväg hur lång tid det får ta.

Jag själv är hemma ensam (då mannen är borta i veckorna på jobb) med 1 barn på snart 2 år som kräver full uppmärksamhet samt är gravid.

Jag har gett mig själv denna veckan på mig att bli färdig och banne mig om jag inte ska bli det :P

Får visserligen vänta till i helgen med spaljen (som sambon får skruva ner).

Undersidan och kanterna är iaf grundmålade :D

• Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 01:07:50 följande:
    Sluta vara så duktig då.. jag får dåligt samvete =))
    Få inte de.. är inte så duktig som jag själv trodde ;)
    Har ju dragit på mig världens förkylning så har legat lite på latsidan !
    Ska plocka lite här hemma men sen ge mig fan på att måla alla kanterna en gång till.
    Har tejpat allla stegen med papper så dom ska jag spara tills sist.

Men oj vad vit trappan blev ! Flört
    Känns som värsta vintergatan när man står där uppe och tittar ner och det är ju enbart grundmålat.
    Hur kommer det inte se ut när det är färdigt ?
    Har använt mig av Landoras Lackfärg V Blank och det är bannemig vit. Men en helt underbar fär, torkar så snabbt och blir fint resultat :)

Tur vi i förväg bestämt att vi ska ha små halmåne-mattor på stegen för att minimera halkrisken.. annars vette tusan hur vintergatan hade känt med denna konkurans.. :P
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 17:06:58 följande:
    Vi har ljusgråa månar nu men funderar på de mörkgråa.. hur får man fast dem/bort dem?
    Vet faktiskt inte ;)
    Har inte fått hem dem än, beställt via jotex. Tror det är självhäftande, men vet inte 100 !
    Lägg ut bild så jag får se :D

Om du gör så gör jag art ;)
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 23:36:22 följande:
    Hmm.. kanske funkar med skollim?
    Tänkte också beställa ett packe från Jotex.. ska bara räkna stegen först :p
    haha.. vi har otursnumret 13 steg i vår trappa ;)
    Sambon var inne på de mörkgrå men jag är nog inne lite mer på det ljusa. Vill ju köpa stora fina runda mattor i just ljusgrått att ha på hallgolvet och klinker har vi ljusgrått så det skulle passa så fint på vårt trägolv :)

Sätt in en bild så man får se *nyfiiiiken* Skrattande
Svar på tråden Renovering av trapp