Inlägg från: hemljuvahem |Visa alla inlägg
  • hemljuvahem

Renovering av trapp

Ah msfine.. vi ska också göra lite trapprenovering och ska ta bort äcklig heltäckningsmatta så jag hookar på lite här.

Hur tänkte du göra med trappan för övrigt? Några idéer?
    Jag skulle gärna ha min vitmålad ev med mörkare trappsteg.

• hemljuvahem
    msfine skrev 2010-09-19 17:33:27 följande:
    hemljuvahem: Hej!!!

Vi ska slipa den och måla den vit kommer lägga på en ny matta på trappen, en mörkgrå.
    Sen blir det tapetsering på väggarna och byte av lister till vita. Kommer göra storskillnad i vår hall. Är så otroligt mörk just nu.
    Våran hall är också jättemörk.. typ mörklila/mörkcerise så det släcker verkligen ner hela bottenvåningen känns det som :( Ska också ljusa upp rejält, älskar det ljusa!

Låter snyggt (och skönt) med en matta på sen :)
  • hemljuvahem
    Annnah skrev 2010-09-22 19:32:33 följande:

Vi gjorde en riktig budgetvariant som visade sig bli kanonsnygt.
    Vi har fått jättemånga kommentarer om hur fint det blev

Vi köpte mörkt klickgolv som vi la ihop och sedan sågade ut stegen och limmade på trappstegen. Sidorna målades vita.
    Vi är jääääättenöjda, särskilt med prislappen ca 1500.

Ni kan kika in här så ser ni resultatet
    nybylivet.blogspot.com/2008/04/en-bit-p-vg.ht...

bara ett tips om man inte vill måla alltså, de gå ju att köpa vitt klickgolv med

Supersnyggt verkligen :) MEN är det inte lite meckigt? Tror du två ohändiga kan klara det? (typ jag å killen menar jag på ;) )
  • hemljuvahem

OM man sen ska måla väggar/tapetsera i trappan.. vad använder man sig av för teknik då.

Hört talas om någonting som kallas "trappbock" men de verkar så extremt dyra bara för att måla lite väggar :/

• hemljuvahem
    msfine skrev 2010-09-26 13:24:49 följande:
    vi håller på att fundera på det dära...får se vad min man kommer på för lösning
    Ja säg till om ni kommer på något bra :D Jag är superhöjdrädd och tycker det är obehagligt att stå på en vanlig stege..något smart måste det ju finnas! Sådana dära långa rollers når man ju inte upp med heller, och vad gör man om man ska tejpa listerna så att man inte spiller i taket.. många frågor
  • hemljuvahem
    onoff skrev 2010-09-30 14:50:11 följande:
    Vi har också en ful furutrapp med mörkgrön nålfilt under... Vill också måla den vit, men det verkar ju vara ett jäkla jobb alltså!!!! Kan man inte lejja bort det?? Nån som har gjort de och vad har ni fått betala???
    när målandet är klart så klär vi in den gamla nålfilten med en ny beige nålfilt, måste ha en för det blir nog jäkligt halt om man lägger dit klickgolv. Som det är nu så halkar jag tom på mattan ibland... sen har jag en hund storlek stor som springer och repar trappan!
    Gör en offert vettja :D Nu med rot-avdraget så kanske det är prisvärt.
  • hemljuvahem

Jag vill ha bilder om folk har...lägg in i tråden, alltid spännande att se.. före, efter och pågående arbete :)

• hemljuvahem
    Lantani ska bli spännande att se resultatet sen :)

Glömde helt bort en sak.. vad gör man medan trappen torkar ?! Haha det har jag verkligen inte tänkt på.. fast om man målar på kvällningen och sover på nedervåningen så kanske det torkat klart över natten? Jag vet inte hur lång torktid olika färger har. Kan tänka mig att mer slittåliga har lite längre tid (?)
  • hemljuvahem
    DonaAna skrev 2010-10-02 18:51:47 följande:
    Man kan ju måla varannat trappsteg om man inte kan hålla sig på en våning. ; )

Vi vill också göra om vår trappa ner till källaren, plastmatta idag... Staken har vi målat det mesta av, lite kvar och sen är det själva stegen... Lite inne på nån matta faktiskt, också för att slippa halkan, är rätt brant trappa. Vi får se vad det blir. Först ska vi lägga nytt golv i hallen om vi nånsin får tummen ur... 
    Shiet.. så vig är jag nog inte =) Vågar inte prova ifall jag spricker :p
  • hemljuvahem

Uh nu snöar det in furutrappor här.. vad läskigt :)

Skönt att se hur fint det kan bli.. bra jobbat!!

Lady S.. dina föredetta skåp är ju nästan så sjukt ute att de blir inne.. retro är ju hot just nu! ;) Jag älskar också svart/vitt

• hemljuvahem
    TinaElisabeth skrev 2010-10-03 13:11:01 följande:
    Jag måste ju bara tipsa er om att det verkligen inte alltid är nödvändigt att slipa trappan innan ni målar. Vi lejde Sandå Måleri som målade vår furutrappa vit. Där var det aldrig snack om att slipa först utan de bara målade. Och vi frågade om det inte var nödvändigt och fick till svar attd et var det inte. Jag har även sett på Room service på tv att de gjorde lika dant med en furutrappa, bara målade vitt direkt. Det låg matta på trappstegen och den sparade vi för den var fräsch. Målaren bara maskerade och täckte ordentligt så gick det bra.

Sandå målade trappan, De tapetserade själva trapphuset, tapetserade och målade i matrummet, ett sovrum och en stor vägg i vardagsrummet. Sammanlagt med allt material och jobbet betalade vi 21 000 kr. Det var helt klart värt varenda krona och det blev skitbra! Ska lägga upp bilder  i mitt album på trappan straxt för jag lyckas inte ladda upp någon direkt här.
    True.. fast kan inte det bero på hur mkt "lack" som ligger på trappan.. vissa har ett supertjockt lager och då är det nog svårt att få färgen att fästa i långa loppet.. man vill ju att det ska hålla ett par år. Dock tror jag som du säger att det inte alltid är nödvändigt :)

Jag blir så sugen nu på å kolla in min trapp :p Får inte nycklarna förrens den 15:e nästa månad.. iih
  • hemljuvahem

Jag är rädd för att börja med trappen och sen hamna i ett program som typ "arga snickaren" och när dem frågar hur längesedan det var jag började så måste man svara 5 år...

Mardröm!

• hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-05 23:45:01 följande:

Gör som jag !

Bestäm dig i förväg hur lång tid det får ta.

Jag själv är hemma ensam (då mannen är borta i veckorna på jobb) med 1 barn på snart 2 år som kräver full uppmärksamhet samt är gravid.

Jag har gett mig själv denna veckan på mig att bli färdig och banne mig om jag inte ska bli det :P

Får visserligen vänta till i helgen med spaljen (som sambon får skruva ner).

Undersidan och kanterna är iaf grundmålade :D

Sluta vara så duktig då.. jag får dåligt samvete =))
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-06 13:44:28 följande:
    Få inte de.. är inte så duktig som jag själv trodde ;)
    Har ju dragit på mig världens förkylning så har legat lite på latsidan !
    Ska plocka lite här hemma men sen ge mig fan på att måla alla kanterna en gång till.
    Har tejpat allla stegen med papper så dom ska jag spara tills sist.

Men oj vad vit trappan blev ! Flört
    Känns som värsta vintergatan när man står där uppe och tittar ner och det är ju enbart grundmålat.
    Hur kommer det inte se ut när det är färdigt ?
    Har använt mig av Landoras Lackfärg V Blank och det är bannemig vit. Men en helt underbar fär, torkar så snabbt och blir fint resultat :)

Tur vi i förväg bestämt att vi ska ha små halmåne-mattor på stegen för att minimera halkrisken.. annars vette tusan hur vintergatan hade känt med denna konkurans.. :P
    Vi har ljusgråa månar nu men funderar på de mörkgråa.. hur får man fast dem/bort dem?
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-06 19:23:57 följande:
    Vet faktiskt inte ;)
    Har inte fått hem dem än, beställt via jotex. Tror det är självhäftande, men vet inte 100 !
    Lägg ut bild så jag får se :D

Om du gör så gör jag art ;)
    Hmm.. kanske funkar med skollim?
    Tänkte också beställa ett packe från Jotex.. ska bara räkna stegen först :p
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-07 00:20:39 följande:
    haha.. vi har otursnumret 13 steg i vår trappa ;)
    Sambon var inne på de mörkgrå men jag är nog inne lite mer på det ljusa. Vill ju köpa stora fina runda mattor i just ljusgrått att ha på hallgolvet och klinker har vi ljusgrått så det skulle passa så fint på vårt trägolv :)

Sätt in en bild så man får se *nyfiiiiken* Skrattande
    Haha, jag har inte flyttat ännu så du får allt vänta ett tag :)
Svar på tråden Renovering av trapp