Inlägg från: ja88 |Visa alla inlägg
  • ja88

Hund på halvfoder!!

JossBergendahl skrev 2010-09-18 22:46:02 följande:

Ja jag har min andra hund på halvfoder också och på henne står det fullpris 20.000 och kontant erlagt 10.000, alltså ska resten utgå i form av en valpkull till uppfödaren.

Men med den här så står det fullpris 5000 och kontant erlagt 5000. Då är han ju betalt med kontanta medel till 100% och avelsrätten borde utgå tycker jag.

I mina öron låter det som att du försöker tråckla dig ur din del i ett foderavtal för att uppfödaren råkat skriva fel. Vilket jag, som själv är uppfödare, tycker är väldigt fult. Man önskar att folk som EGENTLIGEN inte vill fullfölja ett foderavtal aldrig ingick några heller. Har själv "förlorat" en foderhund för att fodervärdarna börjat tjafsa för att de inte vill lämna ifrån sig tiken, visst har jag varit i min rätt att ta kullen ändå men man vill ju ändå ha ett välfungerande samarbete om så ska ske...

Du kan ju knappast hävda att du på allvar tror att fullpris för hunden är 5000 Finns väl ingen ras där det är normalpris för en lovande valp utan defekter! Då tycker jag ditt andra foderavtal låter fräckare, från uppfödarens sida. För 20 000:- är då ett fruktansvärt pris om det är en valp, och inte en meriterad vuxen hund... eller så är det en hutlöst dyr ras!!
Svar på tråden Hund på halvfoder!!