Inlägg från: Selina04 |Visa alla inlägg
  • Selina04

Hund på halvfoder!!

JossBergendahl skrev 2010-09-18 22:46:02 följande:

Ja jag har min andra hund på halvfoder också och på henne står det fullpris 20.000 och kontant erlagt 10.000, alltså ska resten utgå i form av en valpkull till uppfödaren.

Men med den här så står det fullpris 5000 och kontant erlagt 5000. Då är han ju betalt med kontanta medel till 100% och avelsrätten borde utgå tycker jag.

Troligen har uppfödaren skrivit fel egentligen men det blir väl hennes huvudbry om man nu ska vara ärlig.

Det ska ju stå som du skrivat här ovan, att fullpriset är ex 20.000kr och att resten skall utgå i form av valpkull.
  • Selina04
    Ultreya skrev 2010-09-27 23:14:32 följande:
    Hoppsan!
    Vilken hundras kan du tänkas ha - om du vill påstå att ett fullpris skulle vara 5000kr? En blandras, månne..?
    Kom igen och var schysst. Du vet att uppfödaren råkat skriva fel av misstag, du har fått köpa hunden för halva priset i utbyte mot en/flera valpkullar/parningar. Stå för din del av avtalet, va?  /Ultreya

Nu drar jag inte alla över samma kam vill jag säga direkt! Men som uppfödare själv vet jag att man får ALDRIG fela som uppfödare för det slår HÅRT tillbaka.

Men jag kan tycka som du men hade aldrig med att få det "bjudet" tillbaka.

Som uppfödare har man i regel bara skyldigheter o inga rättigheter. Tyvärr!

• Selina04
    BME skrev 2010-09-28 08:08:00 följande:
    Tyvärr är det väldigt lätt för halvfodervärdar att bryta ett avtal om bibehållen avelsrätt. Dom behöver bara betala resterande köpesumma till uppfödaren så gäller inte avelsrätten.
    Men som tur är har vi haft ärliga och trevliga människor som valpköpare.
    tyvärr är det skrämmande rätt det du skriver- och som tur är så pratar juridiska avdelningen om att ta väck dessa avtalen helt el ändra dom rejält för UPPFÖDARENS skull!!! Flört
  • Selina04
    hundpuss skrev 2010-10-04 14:15:15 följande:

Det finns ju flertalet tolkningar på avelsrätt och liknande när det gäller hemmasnickrade foderavtal för blandraser, så det enda riktiga är väl att ringa SKK och prata med dom eftersom det är ett sådant du skrivit under?

Det låter som att uppfödaren skrivit fel, även om det i sig låter underligt (att en erfaren uppf skriver fel, men sånt kan ju hända). Ta kontakt med SKK och uppfödaren och hör dig för.

Kanske va första gången uppfödaren skrev ett sånt här avtal? Jag personligen kan ibland tycka att alla avtal/regler/lagar osv är en ren djungel ibland =/
  • Selina04
    hundpuss skrev 2010-10-05 15:20:27 följande:
    *så pass mycket paragrafer i alla texter ska det stå o inget annat... Drömmer
    Ja så klart skulle det underlätta =)
Svar på tråden Hund på halvfoder!!