• IsDimma

Finns det lyckohormoner i sperma?

Finns det lyckohormoner i sperma?

Jag vill gärna tro det. Och googlar man så hamnar man på lite engelska sidor som hänvisar till någon studie gjord med kvinnor vars partner alltid, ibland eller aldrig använder kondom. Och där skulle det ha visat sig att kvinnor vars partner aldrig använder kondom är lyckligare överlag.

Men vad jag mest undrar över är det där som sker precis efter, eller några timmar efteråt. För jag vet inte om jag är lyckligare när jag inte använder kondom, inte överlag.

Själv upplever jag skillnad. Tror jag iaf. Jag har alltid varit noga med att använda kondom, mest haft partners som jag antingen inte träffat fler gånger eller som också träffat andra. Just nu träffar jag bara en man, vi använder ingen kondom och jag upplever mig själv som gladare just när vi haft sex - den känslan stannar några timmar.
    Inte samma tillfredställelse som jag får när jag på egen hand får orgasm eller samma som när jag tidigare använt kondom ihop med en partner. Utan en enorm lyckokänsla som jag undrar om den har med sperman att göra.

Så, vad tror ni? Känner ni kvinnor själva skillnad?

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Svar på tråden Finns det lyckohormoner i sperma?
  • FasterK

Nej, jag upplever ingen skillnad och tror undersökningen är ren BS. 

• Bridis

Aff, upplevde du detta innan du läste om det eller efter? Placebo kan påverka människan ganska mycket på alla möjliga sorters vis. När hjärnan tror en sak kan det ibland skicka signaler så att det faktiskt blir så har undersökningar på värktableter vs sockerpiller påvisat bland annat.

Oavsett om det inte är så som du skriver kan det vara placebon som sparkar in i sådana fall och därmed samma resultat.

Placebo eller inte så är det väl bra att människor blir lyckliga.

Vet inte vad jag tror faktiskt men det skulle inte alls förvåna mig om det var så, jag menar sex är ju skönt av en anledning. För vår arts fortlevnad varför inte då även se till att vissa hormoner utlöses av sperma för att muntra upp det ännu mer?

• LillaTanten

Enligt NE: 

"spe´rma (grekiska), sädesvätska, mannens säd, som består av spermier (sädesceller), 20–150 miljoner/ml, och seminalplasma. Sperman innehåller normalt även vita blodkroppar, omogna könsceller och epitelceller som lossnat från körtlar och gångsystem. Seminalplasman är huvudsakligen sekret från prostata och sädesblåsor."

Mer än så orkade jag inte googla, men jag har egen teori, ungefär som Bridis ovan - din föreställning efter att ha läst artikeln påverkar dig i positiv riktning - vilket iofs inte alls är fel. Njutning är bra! =)

Sen har jag en tanke om att det handlar om andra faktorer som har att göra med att slippa det man kan uppleva som krångel med kondom, ökad känsla utan (?), kanske nån "frihetskänsla" i samband med att du känner mannen komma inne i dig parad med hans ökade lustupplevelse av att "slippa" kondom (?) och överlag de endorfiner som frigörs i din kropp vid det som du upplever som ett lyckat samlag.

Men vem vet, nån gång i framtiden kanske det visar sig att det finns ett hormon i sperma som innehåller lycka. Tills dess - fortsätt att njuta! =)

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • IsDimma
    Bridis skrev 2010-09-18 19:25:19 följande:
    Aff, upplevde du detta innan du läste om det eller efter? Placebo kan påverka människan ganska mycket på alla möjliga sorters vis. När hjärnan tror en sak kan det ibland skicka signaler så att det faktiskt blir så har undersökningar på värktableter vs sockerpiller påvisat bland annat. Oavsett om det inte är så som du skriver kan det vara placebon som sparkar in i sådana fall och därmed samma resultat. Placebo eller inte så är det väl bra att människor blir lyckliga. Vet inte vad jag tror faktiskt men det skulle inte alls förvåna mig om det var så, jag menar sex är ju skönt av en anledning. För vår arts fortlevnad varför inte då även se till att vissa hormoner utlöses av sperma för att muntra upp det ännu mer?

Före. Googlade på det igår eftersom jag har upplevt det här nu ett tag. Så ingen placeboeffekt.
    Jag tänkte att det kanske gör kvinnor mer sugna på sex (tidigare - långt tillbaka alltså) om det nu är så att det skulle vara någon form av lyckohormoner i sperman. Att det på något sätt skulle säkra fortlevnaden av människan.
  • IsDimma
    LillaTanten skrev 2010-09-18 20:10:06 följande:
    Enligt NE: 

"spe´rma (grekiska), sädesvätska, mannens säd, som består av spermier (sädesceller), 20–150 miljoner/ml, och seminalplasma. Sperman innehåller normalt även vita blodkroppar, omogna könsceller och epitelceller som lossnat från körtlar och gångsystem. Seminalplasman är huvudsakligen sekret från prostata och sädesblåsor."

Mer än så orkade jag inte googla, men jag har egen teori, ungefär som Bridis ovan - din föreställning efter att ha läst artikeln påverkar dig i positiv riktning - vilket iofs inte alls är fel. Njutning är bra! =)

Sen har jag en tanke om att det handlar om andra faktorer som har att göra med att slippa det man kan uppleva som krångel med kondom, ökad känsla utan (?), kanske nån "frihetskänsla" i samband med att du känner mannen komma inne i dig parad med hans ökade lustupplevelse av att "slippa" kondom (?) och överlag de endorfiner som frigörs i din kropp vid det som du upplever som ett lyckat samlag.

Men vem vet, nån gång i framtiden kanske det visar sig att det finns ett hormon i sperma som innehåller lycka. Tills dess - fortsätt att njuta! =)

Det låter ju som en trolig tanke
  • Anonym (Javisst)

Jag har också hört det, någon gång.. och tro mig,, jag blir helt rabiat om inte killen kommer i mig- om sen det är pga dålig självkänsla, eller något annat. who knows?

Men jag blir gladare av att få det i snippan...

• Anonym

Det låter som nån slags bullshit som killarna försöker lura i tjejerna för att de ska vilja ge blåsjobb och svälja.

• IsDimma
    Anonym skrev 2010-10-30 00:31:07 följande:
    Det låter som nån slags bullshit som killarna försöker lura i tjejerna för att de ska vilja ge blåsjobb och svälja.
    Nja. Fast det här gällde ju mer att få det i musen snarare än att få det i munnen.
  • Anonym (jag)

Jag tror att det finns lyckohormoner i sperman. Känns så för mig i alla fall. Dessutom tror jag att det finns något som gör underlivet lyckligare i den också, känns som att balansen där nere blir bättre, ph-värdet alltså.

• IsDimma

Jag tror stenhårt på den här tesen fortfarande. Jag blir lyckligare av sperman

• Haskel
    IsDimma skrev 2011-03-25 16:24:09 följande:
    Jag tror stenhårt på den här tesen fortfarande. Jag blir lyckligare av sperman
    Jag tror inte att det finns något dokumenterat hormon i sperma som verkar lyckobringande på kvinnor. Men däremot är både män och kvinnor djur, i grund och botten. Våran sexuella drift är i grund och botten enbart vår drift att föröka oss som ger sig till känna. Fastän vi innerst inne vet att INTE samlaget lett till graviditet, så upplever kroppen  det motsatta. Kvinnokroppen kan säkert känna av sperman, och uppleva sig befruktad och därmed nöjd.

Män upplever ofta detsamma. En lust att spruta i kvinnan.
    Det är även bevisat (jag saknar dock källan) att män upplever upphetsning av tanken/prat om att göra en kvinna gravid.

Att hormonet inte är dokumenterat betyder INTE att hormon saknas. Givetvis kan det finnas något hormon som ännu är okänt.
    Men enligt mina egna teorier, är det enbart "djuret inom dig" som ger sig tillkänna genom att känna sig tillfredställt i och med att du blivit "besprutad/befruktad". Vilket ger en känsla av lycka.

Men jag som man kan uppleva lycka av att ha slickat en kvinna. Vilket inte alls kan ha något med befruktning att göra. Snarast tyder det på ett "lyckohormon" i kvinnans lubrikation, vilket motsäger min egen teori.

Hursomhelst en intressant tanke.
  • Anonym (Mia)

Du kanske känner dig lycklig eftersom du är mer kär i denna man än dina partners innan? Att ni är monogama och inte använder kondom kanske förstärker samhörigheten er emellan när ni har sex? Jag har aldrig upplevt att jag skulle bli lyckligare om han kommer i mig. Bra sex gör mig lycklig, oavsett var han kommer.

• Anonym (indaface)

Sperman ger även vitare tänder :) Nu e de helg sug och svälj :)

Svar på tråden Finns det lyckohormoner i sperma?