• Anonym

Varför får jag en sån äcklig ångest efter att jag dricker alkohol?

Jag vet inte vad som hänt med mig dem sista åren. Men jag måste sluta dricka alkohol:/

Och nu menar jag dricka, inte supa skallen i bitar. Det gör jag aldrig.

För mig räcker det och ta en öl till maten och dagen efter har jag ångest:( Jag vet att man kan dricka alkoholfri öl eller lättöl, men visst är trevligt och mycket godare och ta en starköl eller ett glas vin till maten? Och gå ut och festa vågar jag inte ens, för om jag får sån här ångest efter EN öl hur skulle jag må efter en helkväll:/

Varför mår jag så här????????

• Svar på tråden Varför får jag en sån äcklig ångest efter att jag dricker alkohol?
  • Anonym

För att alkohol är ångestframkallande helt enkelt. För alla.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-18 18:11:54 följande:
    För att alkohol är ångestframkallande helt enkelt. För alla.
    Men varför har det här startat nu för några år sen? När jag var yngre och inte hade barn hade jag aldrig ångest och då drack man ju liiite större mängder?
  • Anonym

Du är äldre, kroppen tål alkoholen sämre.

• Niiskuneiti

Det förändras ofta med ålder. Som sagt är det ångestframkallande och du verkar påverkas extra lätt av det. Är det verkligen värt det?

• Trollet Ludenben

sluta drick då man måste inte det. Jag är nykterist. Jag vill helt enkelt inte dricka alkohol. Känner inte för det av olika anledningar bla tänker jag på min hälsa. Jag har lika roligt nykter så jag känner inget tvång att dricka bara för at man "ska" det.
    Mycket skit får man ta... tex: vad tråkig du är... eller fy vad du är torr. Men jag skiter i det, handlar bara om andra människors avundsjuka.

Älskade ungar
  • Maxipaxi
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-18 18:21:49 följande:
    sluta drick då man måste inte det. Jag är nykterist. Jag vill helt enkelt inte dricka alkohol. Känner inte för det av olika anledningar bla tänker jag på min hälsa. Jag har lika roligt nykter så jag känner inget tvång att dricka bara för at man "ska" det.
    Mycket skit får man ta... tex: vad tråkig du är... eller fy vad du är torr. Men jag skiter i det, handlar bara om andra människors avundsjuka.
    Verkligen trösterrikt inlägg för en som nu vill ta ett glas, ditt pannskott! "Jag har lika roligt nykter", skriver du. Jo, men somliga behöver stärka sig med ett glas. Kanske har du nån annan last?
  • Anonym
    Niiskuneiti skrev 2010-09-18 18:17:43 följande:
    Det förändras ofta med ålder. Som sagt är det ångestframkallande och du verkar påverkas extra lätt av det. Är det verkligen värt det?
    Nej det är ju inte det:( Skrev att jag måste sluta, men det är ju så gott!
  • Helle333
    Anonym skrev 2010-09-18 18:10:29 följande:
    Jag vet inte vad som hänt med mig dem sista åren. Men jag måste sluta dricka alkohol:/

Och nu menar jag dricka, inte supa skallen i bitar. Det gör jag aldrig.

För mig räcker det och ta en öl till maten och dagen efter har jag ångest:( Jag vet att man kan dricka alkoholfri öl eller lättöl, men visst är trevligt och mycket godare och ta en starköl eller ett glas vin till maten? Och gå ut och festa vågar jag inte ens, för om jag får sån här ångest efter EN öl hur skulle jag må efter en helkväll:/

Varför mår jag så här????????
    Jag kan inte svara på varför vi (jag skriver vi eftersom jag har samma problem) mår psykiskt dåligt av alkohol. För mig räcker det att jag dricker en lättöl så har jag ångest i veckor efteråt. Alltså dricker jag ingenting med alkohol i. Det finns alkoholfria alternativ som faktiskt hör och häpna är fullt drickbara, man kan beställa alkoholfria drinkar på uteställena tom. Det gör mig glad. Jag har alltid reagerat på det här sättet mot alkohol. Under tiden jag är påverkad om jag druckit mig salongsberusad eller mer så blir jag antingen för kaxig för mitt eget bästa eller så sitter jag och bölar och sedan mår jag psykiskt dåligt i flera veckor efteråt. Dricker jag en lättöl kryper det i mina ben och jag mår dåligt psykiskt dåligt i veckor efteråt. Det är helt enkelt inte värt för mig att dricka alkohol i någon mängd alls. Jag tycker inte det är så stor skillnad på en alkoholfri öl och en starköl men jag vill ju heller inte ha alkoholsmaken på det jag dricker. Det finns alkoholfritt vin, både dåligt sådant och bra.
    Du kan gå ut och festa, skit helt enkelt bara i att dricka alkohol. Sure thing du kanske är den enda som är nykter men är det verkligen hela världen?
  • Anonym
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-18 18:21:49 följande:
    Men som sagt det är gott och ibland behöver man/vill ta ett glas! Jag är ingen alkoholist eller dricker varje helg, blir så förbannad av den här ångesten som kommer efter endast ETT glas!
  • Anonym
    Helle333 skrev 2010-09-18 18:26:58 följande:
    Jag kan inte svara på varför vi (jag skriver vi eftersom jag har samma problem) mår psykiskt dåligt av alkohol. För mig räcker det att jag dricker en lättöl så har jag ångest i veckor efteråt. Alltså dricker jag ingenting med alkohol i. Det finns alkoholfria alternativ som faktiskt hör och häpna är fullt drickbara, man kan beställa alkoholfria drinkar på uteställena tom. Det gör mig glad. Jag har alltid reagerat på det här sättet mot alkohol. Under tiden jag är påverkad om jag druckit mig salongsberusad eller mer så blir jag antingen för kaxig för mitt eget bästa eller så sitter jag och bölar och sedan mår jag psykiskt dåligt i flera veckor efteråt. Dricker jag en lättöl kryper det i mina ben och jag mår dåligt psykiskt dåligt i veckor efteråt. Det är helt enkelt inte värt för mig att dricka alkohol i någon mängd alls. Jag tycker inte det är så stor skillnad på en alkoholfri öl och en starköl men jag vill ju heller inte ha alkoholsmaken på det jag dricker. Det finns alkoholfritt vin, både dåligt sådant och bra.
    Du kan gå ut och festa, skit helt enkelt bara i att dricka alkohol. Sure thing du kanske är den enda som är nykter men är det verkligen hela världen?
    Vad jobbigt det låter:( Ja då hade jag med slutat för längesen! Men jag har ju inte haft det här problemet jämt:/ Och jag gör inte bort mig på fyllan och varken blir kaxig eller bölar. Jag gör aldrig bort mig så jag behöver ju inte ha ångest:/ Och lastgammal är jag ju inte än:(
  • Niiskuneiti
    Anonym skrev 2010-09-18 18:25:47 följande:
    Nej det är ju inte det:( Skrev att jag måste sluta, men det är ju så gott!
    Du får väga fördelar mot nackdelar. SÅ gott kan det väl inte vara att det är värt ångesten? Redan om du dricker en enda öl?
  • Trollet Ludenben
    Maxipaxi skrev 2010-09-18 18:24:54 följande:
    Verkligen trösterrikt inlägg för en som nu vill ta ett glas, ditt pannskott! "Jag har lika roligt nykter", skriver du. Jo, men somliga behöver stärka sig med ett glas. Kanske har du nån annan last?
    eh?? det var menat som att man måste inte dricka. Varför göra det om man mår dåligt?? Inget påhopp men folk misstolkar så lätt... tagga ner lite.

ts: ber om ursäkt om du tog det negativt, menade mest att om du får ångest av att dricka, lägg ner det ett tag och fundera på varför det är så. Tvinga dig inte att klara något bara för att det inte är socialt accepterat att säga nej. Ta hjälp från någon som kan detta, kanske ångesten bottnar i nåt annat, men tvinga dig inte att dricka när du mår dåligt. Jag menade inget illa även om det finns ydligen andra som tror det.
    Älskade ungar
  • Rödaskor

Ta reda på varför du känner denna ångest? Är det för att du är "äldre" och har barn? T ex många har ju åsikten föräldrar inte ens får titta på en lätt öl för då är dem dåliga föräldrar, känner du dig påverkad av sånt?

Svar på tråden Varför får jag en sån äcklig ångest efter att jag dricker alkohol?