• Anonym (tjock)

vad ska midjemåttet för en tjej vara?

Undrar vad midjemåttet för en tjej ska vara, har hört de ska vara under 88 för hälsans skull.

Men då undrar jag hur mager jag måste vara isf för att jag ska nå de måttet. jag är 168cm lång, väger 74kg (morgon vikt) och har 115cm i midjemått.

vad tror ni? enligt BMI så ligger jag på 26.5

• Svar på tråden vad ska midjemåttet för en tjej vara?
  • Anonym (Höftmidja)

Det finns ett mått som mäter korrelation midja/höft, minns inte hur det var exakt, men googla på det.

• Anonym (???)

Men var mäter du midjemåttet? Jag är 158cm lång och väger 80 kg och mitt midjemått är 86 cm. Mäter du verkligen på rätt ställe?

• Anonym (Linda)

Mät midjan på det smalaste stället mellan höft och under bröstet.  
    Höfterna brukar kallas stuss...

Min midja är 78 cm och jag är 170 cm till mina 62 kg

• Anonym

Det låter osannolikt mycket. Jag är lika lång som du och väger 10 kilo mindre. Mitt midjemått är långt under 88 cm. Vet inte exakt hur stort jag har, det var länge sen jag mätte. Jag kan dock fortfarande ha samma kläder så det borde inte vara så stor förändring. Mäter du där du är som smalast? Oftast är det precis under revbenen.

• Anonym
    Anonym (Linda) skrev 2010-09-18 18:43:24 följande:
    Mät midjan på det smalaste stället mellan höft och under bröstet.  
    Höfterna brukar kallas stuss...

Min midja är 78 cm och jag är 170 cm till mina 62 kg
    Runt navelhöjd alltså
  • lövet2

Enligt vad jag läst och hört, så är man sjukligt fet om man har ett midjemått på mer än 88 cm. Mycket obegripligt för mig som har ca 5 kilos övervikt men ett midjemått på ca 93 cm.

• Anonym (tjock)

jag mäter vid naveln

• Anonym (tjock)

kan dock tilllägga ja fick barn för 3 mån sen

• pussgurkan86
    lövet2 skrev 2010-09-18 18:44:48 följande:
    Enligt vad jag läst och hört, så är man sjukligt fet om man har ett midjemått på mer än 88 cm. Mycket obegripligt för mig som har ca 5 kilos övervikt men ett midjemått på ca 93 cm.
    man kan ju vara fet runt magen fast man inte har så mycket övervikt annars.
Svar på tråden vad ska midjemåttet för en tjej vara?