Islam och spöken
Ni muslimer, tror ni på spöken?
om ni gör det, tycker ni de är onda eller goda, eller finns det båda två?
Ni muslimer, tror ni på spöken?
om ni gör det, tycker ni de är onda eller goda, eller finns det båda två?
Spöken..hmm..beror vad du menar med spöke? En andevarelse eller någon människa som dött och går igen? Muslimer tror att det finns djinner, ett slags andeväsen skapat av eld. Det finns både onda och goda djinner.
Salam aleikom systrar
Jag har slagit upp ordet spöke i lexikonet och där står det : Spöke = död person som visar sig, vålnad, var det det du menade elmah?
Vi muslimer tror på ett liv efter döden och om själen lämnar sin döda kroppen så har den INTE någon kontakt med andra levande människor tills den blir väckt på domedagen då alla människor, änglkar, djinner och djur blir också väckta. Men vi tror på att Gud skapade djinner precis som Han skapade människor och andra varelse, och däremot så är det också omöjligt för oss människor att se djinner vore de goda eller onda.
menade om ni tror att det finns spöken som är i rummet elelr så?
jag är muslim själv
elmah
Vad menade du med spöken?? Det är ju det vi vill veta!
Elmah
Du forvirrar mig -:) Du staller fragan 'Ni muslimer, tror ni...' och samtidigt skriver du nu att du ar muslim. Varfor skriver du 'ni' och inte 'vi'? Jag forstar inte varfor, inget illa ment men det kanns forvirrande... Upplys mig syster!
Och jag undrar ocksa vad du menar med spoken faktiskt; eller menar du egentligen djinn som redan forklarats?
hehe.. typ att det finns spöken som ser oss, är i rummet osv?
jag tror på domedagen, men jag syftade mest på spöken som kan t ex besöka oss?
hahaha jag menade nog vi men skrev ni.. förrvirrad är jag
syster elmah
Först ska vi komma överrens om att använda ordet djinn istället för spöke Spöke betyder en död person som visar sig eller en vålnad och det tror vi inte på som jag förklarade ovan. Djinner ser oss ja men vi ser dom inte. Profetens SAW talade om för oss vilka ställe djinner håller sig till.
yaran. vilka ställen?
mamma sa att djinner vaktar oss på nätterna. men de är osynliga. de var synliga för länge sen, men när en man såg de blev han rädd att han dog. därför är de osynliga nu
innan man ska lägga sig så ska man be till gud så kommer de och vaktar oss om natten mot allt förutom döden.
stämemr det?
det är iaf vad jag tror på. sen har det hänt ett par ggr när jag läste knäppa berättelse trott lite om spöken, men sen har det gått över... berättelsernas fel hehe
Elmah
Kan rekommendera foljande sida att lasa (brukar inte fungera med direkt klickning, utan det blir nog att kopiera och klistra tyvarr) ''The world of the Jinn'' fran Islam Q and A.
63.175.194.25/index.php&lv=browse&formtrans=dgn%3D4%7C&ln=eng&ds=qa&sensitivity=2&searchquestions=1&searchtitles=1&searchanswers=1&searchsources=1&pg=result&offset=0&msubmit=1&submit.x=39&submit.y=12
elmah
Kolla den länken annars sök hos farbror Google www.troid.org/articles/islaamicinfo/newtoislaam/moreimportantinformation/jinn.htm