• Anonym (aj!)

stark mat och magen slår bakut! Tips på bot?

Jag åt stark mat hos våra grannar idag. Efter en halvtimme börjar magen krampa. Jag går hem en vända för att ta något för magen. Har nu en timme efter maten varit på toaletten två gånger och det bara rinner ur mig. Kan maten verkligen komma igenom hela systemet på så kort tid?

Kan jag göra något åt situationen nu? Är fortfarande inte helt smärtfri.

Har även mens just nu, är man extra känslig då? Dag 2 i cykeln.

• Svar på tråden stark mat och magen slår bakut! Tips på bot?
  • knäppisen

det finns ju tabletter man kan ta vid tillfällig diarré. Finns på apoteket. Kanske inte är så lätt att komma iväg när skadan redan är skedd, men ett tips till kommande middagar 

• Anonym
    knäppisen skrev 2010-09-19 12:10:49 följande:
    det finns ju tabletter man kan ta vid tillfällig diarré. Finns på apoteket. Kanske inte är så lätt att komma iväg när skadan redan är skedd, men ett tips till kommande middagar 

Jag har problem med mage som absolut inte klarar b la stark mat och stress. Därför tar jag alltid 2 Dimor när jag känner att magen är orolig eller jag ska äta mat som magen kan reagera lite extra på, men tyvärr så får jag helt undvika väldigt stark mat som Kina och tacos m.m
  • Wittra

först av allt, är man känslig för stark mat, -ät inte den typen av mat då. För det andra kan Imodium och Dimor var bra, men samtidigt,  har man diarré så är det för att kroppen vill bli av med något. En läkare sa till mig att om man har magsjuka eller reagerat kraftigt på mat så man fått diarré så måste det liksom bara ut. Imodium och liknande stannar upp processen.

Ät mild mat nu, gärna bra filmjölk med bakteriekultur och yoghurtar. Leta runt i mejeridisken så hittar du säkert nåt. Undvik fet, stark mat och även juicer, kan vara surt.

Svar på tråden stark mat och magen slår bakut! Tips på bot?