• Jaccie

är hon för ung??

hejsan, min kompis lillasyster är 14 år (född 1991) hon är troligen med barn, hon är inte helt säker. är hon för ung för att bli mamma?
    jag personligen tycker verkligen att hon är det, alla vi som står henne nära tycker det.

Kramar

• Svar på tråden är hon för ung??
  • halstabletten

Oj, TS. Såg inte att du var 16 och hade barn själv förrän lillblomman påpekade det. I så fall kan jag ju tillägga att du även skulle falla under "för ung" enligt min mening, så du kanske inte är i rätt läge att kritisera en annan (blivande) ung mamma. Men du kanske kan prata med kompisens lillasyster om vad det innebär.

• adrenalin

oj, det hade jag också missat... att ts är 16.

jag tycker också 16 faller inom ramen för ungt utifrån mig själv alltså.
    Inte för att jag tycker att barn födda av 16-åringar är ett misstag men ja.. Av ungefär samma anledning som en 14åring är för ung så är även en 16åring det.

• pinglanmadde

utan å låta som en moraltant, så tycker jag att man till och med är för ung för att ha sex när man är 14 år...

• Nova76

Jag vill inte heller vara en moraltant.... men herre gud!!! 14år.... när jag va 14 hade jag inte äns sex. Varför vill barn o ungdomar bli vuxna såååå fort??????? Man kan bli Mamma när man är 24-34-44 åsså, men ungdomen får ni ju aldrig tillbaka. Visst det är upp till var och en, men själv tycker jag, helt ärligt att det är på tok alldeles fööööör tidigt!!!

Gå ut grundskolan först, gå på gymnasiet o rocka häcken av er, res utomlands o träffa en stilig kille o ha en romans men honom, festa järnet, åk på förlängda helgtripps till olika städer i europa, skaffa erfarenheter som en 14 åring omöjligt kan ha, dansa, "deta", stick till London o jobba på en pub... upptäck världen och framförallt ta reda på vem du/ni själva är.

Skaffa barn när ni har lekt av er o inte tvärt om. Vem vill ha en mamma som rockar häcken av sig, som träffar olika killar med bara månaders mellanrum, som festar järnet???

Detta är vad jag tycker. Inget påhopp utan bara mina känslor inför alltförungamammor!!!

/Nova

• Xtinaa

Inte läst tråden

Det är ju ett beslut hon tar själv eftersom det gäller hennes
    kropp, det ni kan göra är att ge råd men inte skrämma bort henne tycker jag.
    Men klart hon kan ta hand om det, men hon kommer nog behöva en hel del
    stöd (och råd, som sagt) säkert hjälp ibland också. Men ta ifrån henne mamma
    rollen helt tycker jag inte att man ska göra isåfall.
    Abort är ju något hon väljer själv, men det tycker jag endast man ska göra
    om man är helt säker på att det inte kommer fungera.

• Xtinaa

Min mamma fick min storebror när hon var 14 och mig när hon var 16 så. ^^

• valkyrian

Nova76---> "Vem vill ha en mamma som rockar häcken av sig, som träffar olika killar med bara månaders mellanrum, som festar järnet??? "

Jahaaaaa, det är så alla unga mammor gör, det visste jag inte, tack för upplysningen !!

• Xtinaa

Instämmer helt och hållet med Valkyrian!!!!

• adrenalin

Man förknippar alltid ungdom med att vilja göra en jäkla massa dumma saker. och ja, det stämmer kanske at tman måste få göra massa dumma saker och göra bort sig riktigt ordentligt innan man gjort barn... Men vem har sagt att man tycker sånna där "ungdomliga" saker är roliga över huvud taget? :/

• Beatrize74

Oavsett om fjortisen är ute och festar loss, eller sitter hemma på sitt rum, ritar hästar, skriver dikter och lyssnar på poesi, så är hon för ung. Än en gång, erfarenhet, viss självkännedom och livskunskap eftersträvas för att kunna ge bästa möjliga av sig själv för att kunna ge barnet en god uppväxt. Ren kärlek räcker långt, men bara halvvägs om man inte har ett skyddsnät av vuxna runtomkring sig.

Svar på tråden är hon för ung??