• martina g

vad innebär "öppen för ett finger"??

känner mig dum som inte frågade doktorn...men går in i v 38 imorgon,var in till förlossningen häromdagen,och blev då undersökt...läkaren sa så här "öppen för ett finger,jag känner huvudet"...vad exakt innebär detta?...
    känner mig så blåst,men snälla,inga påhopp...nån annan som fått höra samma sak?

• Svar på tråden vad innebär "öppen för ett finger"??
  • 4mychildren

Att livmodertappen är så öppen så man kan få in ett finger i livmodern och känna barnets huvud.

• martina g

glömde lägga till att läkarn betonade att detta inte behövde betyda att förlossningen var på gång,så det var därför jag har funderat och funderat

• lövet2

När förlossningen går i gång, så ska du sammanlagt öppna dig 10 cm innan det är dags att krysta. Oftast så  börjar man inte öppna sig förrän förlossningen har startat, men en del kan börja öppa sig i förväg. Själv var jag öppen 2 fingrar (ca 3 cm) redan i v 36 vid min första graviditet. Ditt "ett finger" betyder alltså ca 1½ cm och innebär att du troligen inte går över tiden och att förlossningen troligen inte tar så lång tid.

• Lindreas

Man kan vara lite öppen långt innan förlossningen startar, utan att det är skadligt på något vis. Men jag förstår att du funderar, och man glömmer ju alltid att fråga tycker jag.

• lokisse

man kan ga i veckor med ett finger öppet men det är oftast ett tecken pa att det sakta men säkert börjar mjuka upp sig

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • martina g

blev så glad när läkaren sa så där om fingret...men jag förstår nu att det fortfarnde kan ta veckor innan det verkligen drar igång...har riktigt hemska förvärkar nu...oj vad det känns rejält =P

• 4mychildren
    martina g skrev 2010-09-19 20:37:56 följande:
    blev så glad när läkaren sa så där om fingret...men jag förstår nu att det fortfarnde kan ta veckor innan det verkligen drar igång...har riktigt hemska förvärkar nu...oj vad det känns rejält =P
    På mig kom det igång med värkar när dom hade varit inne och pillat lite på livmodertappen =) Det kan reta igång lite. 
  • CherryMe

Jag är i v 36 och läkaren har häromdagen konstaterat att jag är öppen 1,5 cm. Hon sa att hon får i ett finger och kan känna på huvudet, så det är nog samma som i ditt fall Livmodertappen är mjuk och huvudet trycker på ordentligt, men vad jag förstår så behöver det inte betyda att barnet kommer tidigare (beräknat till 13/10). Fast jag hoppas, hoppas, hoppas

Svar på tråden vad innebär "öppen för ett finger"??