Hur viktig är relationen till ditt barns mamma? Kan ni göra upp en deal som passar er båda? Något som kanske inte är standard men som är bra för er OCH barnet?
Mitt ex och jag har gjort en sådan uppgörelse. Han tjänar bra och bor i Norge. Alltså ska han betala efter norska regler vilket blir ett väldigt högt underhåll. Hans inkomst är ojämn och det är svårt för honom att betala ett högt underhåll varje månad.
Vi har gjort upp att han betalar det lägsta underhållet, men köper de dyra sakerna som vårt barn behöver, tex cykel, dator osv. Då kan han styra lite när han ska köpa detta och välja en månad då han har bra inkomst.
För mig är det bättre att veta att en liten inkomst kommer in varje månad och att de dyra utgifterna överlåts till hans pappa.
Vi är för övrigt kanon kompisar och även våra nya partners också. Pratar ofta i telefon med både exet och hans sambo och vi bjuder hem varandra att hälsa på en helg om man har lust (bor i olika städer och länder).
Om pengarna inte är viktiga för dig varje månad kanske ni kan göra en annan deal och behålla en bra relation istället för att kräva saker en människa har svårt att hålla och hamna i en jobbig situation.