• ensam far

Hur mycket kan man kräva i underhåll....

Hej.
    Hur mycket kan jag kräva i underhållsbidrag från min dotters mamma när hon inte har någon inkomst?
    Hon lever på socialen.

Själv har jag en hyfsad inkomst och kan klara ekonomin även som ensamstående, men ju äldre min dotter blir ju mer kostnader kommer det ju att bli.

Kan jag kräva underhåll trotts att jag har hyfsad inkomst och mamman inte har nån inkomst alls??

• Svar på tråden Hur mycket kan man kräva i underhåll....
  • Cia o krabaten

Du har väl alltid rätt till 1273:- från FK, eftersom dte är de som kommer betala då mamman inte har ngn inkomst.

• Näckrosen

Du har ju rätt till 1273 kr / månad. Begär du det genom försäkringskassan tar det ut en viss procent (kommer inte ihåg summan) av hennes inkomst och resten skjuter f-kassan till.

• Nyfiken gul

du kommer att få 1273 i månaden via F-kassan.

Står mamman på socialbidrag är hon inte kapabel att betala något underhåll och kommer att nollas från försäkringskassan och behöver inte betala något så länge hon inte har inkomst - däremot får du alltid dina pengar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ensam far

Tack för svaren.
    Då får det bli 1273kr från Försäkringskassan.

• Mamma1988

Tänk på att du kan begära X antal månader tillbaka i tiden oxå. Fråga dom på fk, hur lång tid tillbaka som du kan söka för. Alla pengar som du har rätt till ska du ju ha även om du inte "behöver" dom bara för att du har bra ekonomi.

• Mamasnest

Hur viktig är relationen till ditt barns mamma? Kan ni göra upp en deal som passar er båda? Något som kanske inte är standard men som är bra för er OCH barnet?

Mitt ex och jag har gjort en sådan uppgörelse. Han tjänar bra och bor i Norge. Alltså ska han betala efter norska regler vilket blir ett väldigt högt underhåll. Hans inkomst är ojämn och det är svårt för honom att betala ett högt underhåll varje månad.
    Vi har gjort upp att han betalar det lägsta underhållet, men köper de dyra sakerna som vårt barn behöver, tex cykel, dator osv. Då kan han styra lite när han ska köpa detta och välja en månad då han har bra inkomst.
    För mig är det bättre att veta att en liten inkomst kommer in varje månad och att de dyra utgifterna överlåts till hans pappa.

Vi är för övrigt kanon kompisar och även våra nya partners också. Pratar ofta i telefon med både exet och hans sambo och vi bjuder hem varandra att hälsa på en helg om man har lust (bor i olika städer och länder).

Om pengarna inte är viktiga för dig varje månad kanske ni kan göra en annan deal och behålla en bra relation istället för att kräva saker en människa har svårt att hålla och hamna i en jobbig situation.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden Hur mycket kan man kräva i underhåll....