• annabanana09

äta mkt fett/socker och amma...hur påverkar det bebisen?

jag kanske låter jättetrög nu men undrar liksom...om jag äter mkt fett och socker..mår bebisen dåligt? går det över i bröstmjölken så bebisen kan öka mer i vikt?

• Svar på tråden äta mkt fett/socker och amma...hur påverkar det bebisen?
  • hannsii

en av mina bästa vänner åt precis de hon kände för det vi vet att barnet reagerade på och hon började undvika var jordgubbar(han fick röda utslag) och mjölkchoklad( hård i magen/magknip)  hon snusade även under tiden hon ammade och hdet påverkade inte honom (inte märkbart iaf)

• kakmamman

Näringen som hamnar i bröstet får bebisen..men bebisar är fiffiga filurer och tar ju oftast bara av det som behövs, men det är ju aldrig bra för en liten bebis att få för mycket socker i sig, om sockerhalten skulle påverka bröstmjölken mycket är en klurig fråga dock..
    Hur mycket socker äter du månne?

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Flickan och kråkan

Om jag förstått det hela rätt så kan man inte ändra näringsinnehållet (på något märkbart sätt i alla fall) i bröstmjölken genom det man äter, dvs mjölken blir inte fetare för att man äter mycket fett. Anledningen till att man exempelvis inte ska banta under amning är inte att näringsinnehållet i mjölken blir dålig utan att det frigörs mer gifter i kroppen vilket även gå över i bröstmjölken. Jag har mycket svårt att tro att du behöver orao dig för att du äter mycket sött . Största "faran" är väl för din egen del i så fall .

• annabanana09

okej tack för svaren :)

alltså jag äter väl inte mer än nån annan...började bara diskutera det med min kille igår och vi hade som ingen aning :) har varit på tre kalas i helgen plus att vi åt godis igår...därför kom diskussionen upp ;)

men skönt att man kan käka lite godis då och då utan dåligt samvete ;)

alla mina graviditetskilon har försvunnit nu efter nio veckor, trots att jag äter onyttigt då jag känner för det. skönt!!

• annabanana09

okej tack för svaren :)

alltså jag äter väl inte mer än nån annan...började bara diskutera det med min kille igår och vi hade som ingen aning :) har varit på tre kalas i helgen plus att vi åt godis igår...därför kom diskussionen upp ;)

men skönt att man kan käka lite godis då och då utan dåligt samvete ;)

alla mina graviditetskilon har försvunnit nu efter nio veckor, trots att jag äter onyttigt då jag känner för det. skönt!!

• annabanana09

nån som sitter inne på mer info??

• annabanana09
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-21 07:30:39 följande:
    www.viforaldrar.se/fraga-oss/amning/kan_jag_a.../

Om du äter godis eller fet mat så kommer din bebis inte att få en sockerchock eller bli fet. Viktigt att försöka äte annat också dock för att få i sig vitaminer och mineraler, men det är inte så att mjölken blir sötare eller fetare av det du äter.
    tack så mycket för svaret =)

självklart äter jag bra och vitaminrik mat, men även godis och fika om jag blir sugen på det =)
Svar på tråden äta mkt fett/socker och amma...hur påverkar det bebisen?