Sertralin biverkningar
Lider av GAD, tvångstankar och hypokondri...har bytt min cipralex mot sertralin men inte vågat ta....är grymt rädd för biverkningar....nån som ätit/äter sertralin och kan ge lite positiv respons????
Lider av GAD, tvångstankar och hypokondri...har bytt min cipralex mot sertralin men inte vågat ta....är grymt rädd för biverkningar....nån som ätit/äter sertralin och kan ge lite positiv respons????
Jag är inne på min 5.e dag med Sertralin Ranbaxy. Jag tar visserligen inte så stor dos. Håller på att trappa upp från 25mg till 50mg. Men jag har inte känt något speciellt ännu. Möjligtvis att jag är lite tröttare än vanligt men inget allvarligt så att säga.. Tvi tvi tvi...
Ska också börja med 25 mg....
Jag kände mig lite skakig o yr de första dagarna. Man kan bli väldigt törstig o torr i munnen oxå.
Oj.. jag åt Sertralin (på 50mg sen 100mg) i ca 7 månader.
Jag har sagt det många gånger förr och jag säger det igen; ALDRIG MER!
Jag gick upp i vikt (lite drygt 1 kilo i veckan), hade konstant diarré, fick acne-besvär (vilket jag ALDRIG haft i mitt liv = väldigt jobbigt), tappade hår (mitt tjocka fina svall blev lite mer likt en gammal-alkoholiserad-tant-frisyr!), mina naglar blev tunna och "degiga", det blev nästan omöjligt för mig att få en orgasm, jag var trött,yr och grinig de första 4-8 timmarna efter att jag tagit medicinen, jag fick ibland tunnelseende och flimmer för ögonen.. Listan kan göras låång!
Detta är tydligen vääldigt normalt - sa min läkare, "det är bara att fortsätta ta medicinen, detta kommer förmodligen att gå över!".
Jag slutade själv att ta denna medicin i maj detta år för att jag helt enkelt blev less på att leva som jag gjorde.
Nu är jag ju gravid och får därför inte äta nån av medicinerna jag har utskrivna (4 st), förutom sertralin då - som tydligen ska vara helt ofarligt, men som sagt; de stoppar jag aldrig mer i mig!!
Jamen va kul...inte.....nu tvekar jag ännu mer....
jag äter sertralin bluefish. De första dagarna mådde jag om man vore jättefull, yr, darrig, illamående, synnedsättningar. De kommande veckorna ökade min ångest till en sådan grad att jag ville sluta, men i bakhuvudet hade jag apotekarens förmaning om att du kommer bli mycket sämre innan du blir bättre.
Jag bet ihop och fortsatte ta pillren och nu efter 3½ vecka så har biverkningarna släppt och jag mår bättre. Nu behövs nog min dos höjas för att full effekt ska bli på mig, men det är iaf bättre än det var innan jag började med tabletterna.
Så mitt råd. Ge inte upp direkt med dem. Efter regnet kommer solkskenet
Stora styrkekramar!
Mina Sertralin är min räddning!
De är super mot all ångest och jag ångrar inte en sekund att jag började med dem!
I början var jag väldigt yr hela tiden och ganska trött samt att under insättningen så förvärrades ångesten och sucidtankarna. Men det gick över efter 3-4 veckor och nu mår jag bättre än någonsin.