• Anonym (Sertralin)

Sertralin biverkningar

Lider av GAD, tvångstankar och hypokondri...har bytt min cipralex mot sertralin men inte vågat ta....är grymt rädd för biverkningar....nån som ätit/äter sertralin och kan ge lite positiv respons????

• Svar på tråden Sertralin biverkningar
  • Anonym (Sertralin)

Kunde ni jobba/plugga som vanligt eller var ni hemma under insättning...jag pluggar och har bara 6 veckor kvar så jag KAN INTE vara hemma.....

• Anonym

Skrev inlägg 6:

Jag kunde inte plugga eller jobba under min insättning. Jag hade inte ens möjlighet att ta hand om familjen, så jag fick kalla på hjälp från släkten för att hjälpa mig med barnen.

Dock var det värt allt nu i efterhand.

• Anonym

Fick otroligt ont i magen första tiden, blev även torr i munnen och lite sömnigare än vanligt. Märkte inte av ökad ångest eller sådär. För mig har de funkat super! Jag blev snabbt piggare, och efter ytterligare ett tag minskade ångesten. Hade problem med sexlusten i början, men nu, ungefär 3 månader efter insättningen, är jag igång igen :) Känner både lust och kan komma.

Försök tänka positivt, försök ta tabletterna till dig. Jag tror man får bättre effekt då.

• Anonym (ska börja äta..)
    Anonym skrev 2010-09-20 20:17:11 följande:

Skrev inlägg 6:

Jag kunde inte plugga eller jobba under min insättning. Jag hade inte ens möjlighet att ta hand om familjen, så jag fick kalla på hjälp från släkten för att hjälpa mig med barnen.

Dock var det värt allt nu i efterhand.

Hur lång tid räknas som insättning?
  • Anonym (VVV)

Man brukar väl säga dom 2-4 första veckorna. Men det kan väl säkert både gå fortare eller ta längre tid beroende på hur man reagerar.
    När jag började med min första omgång zoloft (som ska vara likvärdigt med Sertralin) så tog det ungefär 4 veckor innan ångesten vände.

• Anonym

Det står dessutom i bipacken på Sertralin att det tar längre tid med ångesten än ledsamheten, så ge det tid.

Hur går det har du börjat äta. Är själv inne på andra dagen. Känner mig dålig i magen och sover dåligt på natten med ökad ångest

• Anonym (VVV)

Är det någon som upplever att medicinen även tar udden av glädjen, att det är svårare att glädja sig åt saker och ting? Det är iaf nåt som jag har upplevt nu de senaste dagarna.

Anonym (VVV) skrev 2010-09-22 08:03:41 följande:
    Är det någon som upplever att medicinen även tar udden av glädjen, att det är svårare att glädja sig åt saker och ting? Det är iaf nåt som jag har upplevt nu de senaste dagarna.
    Hur lång tid har du ätit medicinen?. Lider du av depression eller ångest?
  • Anonym (räddning)
    Anonym (VVV) skrev 2010-09-22 08:03:41 följande:
    Nej det känner jag inte alls, inte nu iaf.
    Under insättningen vet jag inte var inlagd då och mådde skit så hade direkt inte så mycket att vara glad för.
  • Anonym (VVV)
    Anonym (ska börja äta..) skrev 2010-09-22 08:06:56 följande:
    Hur lång tid har du ätit medicinen?. Lider du av depression eller ångest?
    En vecka nu så jag hoppas att det går över. Jag lider av båda delar + panikattacker.
    Anonym (VVV) skrev 2010-09-22 09:22:49 följande:
    En vecka nu så jag hoppas att det går över. Jag lider av båda delar + panikattacker.
    Vad har du upplevt för biverkningar. Själv har jag nyss börjat. Har fått ökad ångest, svettningar svårt att sova, dålig i magen, illamående. Har du känt nått liknande.
  • Kaxelina

När jag satte in ett annat antidepp för första gången blev jag extremt trött men jag jobbade och drack en massa energidrycker bara för att hålla ögonen öppna. Inte så smart då jag jobbar i kassan i en matbutik. Var så där trött i fyra fem veckor. Så där i efterhand skulle jag ha begärt sjukskrivning.

• Anonym (VVV)
    Anonym (ska börja äta..) skrev 2010-09-22 09:52:30 följande:
    Vad har du upplevt för biverkningar. Själv har jag nyss börjat. Har fått ökad ångest, svettningar svårt att sova, dålig i magen, illamående. Har du känt nått liknande.
    Jag har fortfarande inte kännt nåt sådär extremt mer än svettningar, kanske lite svårare att sova än vanligt och som jag skrev tidigare, jag tappar liksom lite udden av glädjen. T.ex. så vann jag 1000 kr igår och i vanliga fall hade jag hoppas och skuttat för det men nu kände jag typ bara "åh, ja det var ju kul" Svårt att förklara..

Men tvi tvi tvi.. Än så länge går det ändå hyffsat. Är det ångest du lider av?
    Anonym (VVV) skrev 2010-09-22 11:01:20 följande:
    Jag har fortfarande inte kännt nåt sådär extremt mer än svettningar, kanske lite svårare att sova än vanligt och som jag skrev tidigare, jag tappar liksom lite udden av glädjen. T.ex. så vann jag 1000 kr igår och i vanliga fall hade jag hoppas och skuttat för det men nu kände jag typ bara "åh, ja det var ju kul" Svårt att förklara..

Men tvi tvi tvi.. Än så länge går det ändå hyffsat. Är det ångest du lider av?
    Nej depression. Problemet jag har att jag har väldigt svår att sätta in medicinen. Får mycket jobbiga biverkningar. Har ätit Citalopram tidigare, mycke biverkningar men ingen förbättring.
  • Anonym (M)

Jag har ätit Sertralin i tre omgångar.

Första gången fick jag biverkningar i början som yrsel och lite darrningar.  Det gick snabbt över, men jag gick ner mycket i vikt under tiden jag åt dem.

Andra gången var flera år senare, då blev jag yr, fick ångest, panikångestattacker, sömnsvårigheter och mådde fruktansvärt dåligt första veckan.  kunde absolut inte jobba, jag låg bara i soffan och grät och trodde jag skulle dö. kunde inte heller köra bil pga yrseln.  men dessa biverkningar försvann och under resten av tiden jag åt dem hade jag inga biverkningar alls.

Tredje gången märkte jag knappt av insättningen.

Svårt att känna glädje eller andra känslor har jag inte haft pga medicinen. då jag varit deprimerad när jag börjat äta den så har jag inte kunnat känna glädje pga depressionen, men när medicinen börjat verka har jag inte haft de problemen.

• Anonym (Sertralin)

Jag har inte börjat ännu utan tänkte att jag ska sluta med cipralexen (har gjort det precis) och sen be om KBT och prova det först...men det känns skönt att ha sertralinet om det inte skulle funka....har ätit effexor förr också och det funkade sååå kanon men provade det i våras och kännde mig helmysko då...

Anonym (Sertralin) skrev 2010-09-22 21:43:57 följande:
    Jag har inte börjat ännu utan tänkte att jag ska sluta med cipralexen (har gjort det precis) och sen be om KBT och prova det först...men det känns skönt att ha sertralinet om det inte skulle funka....har ätit effexor förr också och det funkade sååå kanon men provade det i våras och kännde mig helmysko då...
    Var det inte svårt att sätta ut efexor?.
  • Anonym (Sertralin)

Näää tycker inte det....har hört att det ska vara skitjobbigt men jag har slutat 2 gånger efter att ha ätit det under längre perioder.....haft stötar i huvudet som utsättningssymtom men inget annat...

Svar på tråden Sertralin biverkningar