• VVPeter

Wii - vad köpa?

Funderar på att köpa ett Nintendo Wii för att kunna träna hemma... men det finns ju hur många tillbehör, paket och prylar som helst... och jag har inget barn i närheten som kan förklara för farbror vad farbror behöver...

Kort sagt - vad behöver jag köpa? Är inte särskilt intresserad av att spela spel - framförallt träningen som är intressant. Kommer förmodligen inte spela tillsammans med någon annan. Har en lcd-tv (såg att det fanns någon specialkabel - behöver man den?).

Är beredd att köpa det jag behöver men vill inte betala för en massa krafs som jag aldrig kommer att använda...

Tacksam om någon har lust att hjälpa till.

• Svar på tråden Wii - vad köpa?
  • VVPeter
    älskarlivet81 skrev 2010-09-20 15:57:15 följande:
    Om du vill träna är wii active kanon!
    Ok, såvitt jag kan googla så är det ett spel - är det alltså bättre än Wii fit? Vad behöver man mer köpa? "Bara" ett Nintendo Wii? Kablar? Specialhandkontroller? Balance board? Jag är helförvirrad...
  • älskarlivet81
    VVPeter skrev 2010-09-20 22:03:23 följande:
    Ok, såvitt jag kan googla så är det ett spel - är det alltså bättre än Wii fit? Vad behöver man mer köpa? "Bara" ett Nintendo Wii? Kablar? Specialhandkontroller? Balance board? Jag är helförvirrad...
    Ja det är betydligt bättre än wii fit eftersom du kan ställa in och göra ett 30-dagars program. Balance board behöver du inte, du kan ha det men behöver som sagt var inte.

• SVejsan

Vi köpte först wii till barnen för att de skulle ha en aktiverande spelkonsol. Sedan blev min fru intresserad av Wii fit (med balanceboard) så vi införskaffade det. Ok det finns rena förbränningövningar/balansövningar ov. Men det som gör att man blir motiverad är ju när träningen är upplagd som ett kul spel. Vi har wii fit plus och där kan man ju  göra standardprogram och ha en "personlig tränare" man kan följa sina framsteg osv. Nackdelen är att i vissa skeden snackar den för mycket (vid instruktioner).
    Balanceboarden gör faktiskt en del till, eftersom den har dels en "mätfunktion bla balans och att man gör rätt" förutom att vara en spelkontroll. En del går ut på att öva upp sin balans och även ha rätt tyngdpunkt i kroppen (för bättre hållning).
    Hade man inte kontrollen att balanceboarden registrera stegen så skulle jag nog tröttna eftersom annars skulle jag lika gärna kunna göra sittups,armävningar, studsmatta framför tv:en och då vet jag vad som skulle hända = nada. För det är ingen liksom ingen utmaning. Har jag något som registrerar så är ju ändå mitt mål "highscore
    Ett fåtal övningar kräver Nunchuck. Men den kan man nog skippa. Eftersom huvusddelen inte kräver detta.

Vi kör än så länge med de kablarna som ingick till LCD tvn (komposit-tror jag det är). 

De trådlösa delarna kräver en del batterier - antingen skulle jag skaffa vanliga "lösa" uppaddningsbara metallhydrid batterier (av senast generationen från Varta ) eller så finns det tillbehör med batteripack + laddstation.

• VVPeter

Tack snälla,

om jag fattat det rätt betyder det att jag skulle kunna klara mig med att köpa själva konsolen, Wii fit inkl balanceboard, Wii action och eventuellt laddbara batterier eller batteripack.

Verkar det rätt uppfattat eller är det något annat jag borde "passa på" att köpa direkt (såg att vissa butiker erbjuder rabatt på tillbehör/spel om man köper konsolen samtidigt)?

• SVejsan

Spelen är kul och man rör sig hyggligt mycket vid de flesta spelen...  
    Om du köper ett paket med balanceboarden så är det Wii Fit Plus som gäller den utan plus har mycket färre och inte så mycket omväxlande spel...
    Nu är det så att mitt ovanstående är inlägg är högst subjektivt , så jag hoppas att du tar det som ett tyckande och inte som absolut sanning, för du kanske kommer ha en annan uppfattning när du provat (slut på friskrivningsklausulen )
    Observera att det fanns någon maxvikt för balanceboardet - kommer inte ihåg det på rak arm. Men lika bra och säga det då jag inte vet något om hur du är byggd.

• VVPeter

Va? Menar du att du inte levererar den absolut gudomliga sanningen? Var är min människa för människa egentligen?

Eftersom inte så många tycks vilja svara på denna tråd så får jag väl ta dina ord som sanning. Kollade upp balanceboardet och viktgränsen är inga problem men tack för varningen.

Fler spel alltså? Ja kanske det... är ingen stor tv/datorspelsfantast - championship manager tror jag att jag spelade för en väldig massa år sedan men det lär man väl inte förbränna så många kalorier på... ser nog detta i nuläget mer som en investering i en träningsplats som jag får plats med hemma.

• älskarlivet81
    VVPeter skrev 2010-09-21 19:25:35 följande:
    Va? Menar du att du inte levererar den absolut gudomliga sanningen? Var är min människa för människa egentligen?

Eftersom inte så många tycks vilja svara på denna tråd så får jag väl ta dina ord som sanning. Kollade upp balanceboardet och viktgränsen är inga problem men tack för varningen.

Fler spel alltså? Ja kanske det... är ingen stor tv/datorspelsfantast - championship manager tror jag att jag spelade för en väldig massa år sedan men det lär man väl inte förbränna så många kalorier på... ser nog detta i nuläget mer som en investering i en träningsplats som jag får plats med hemma.
    Jag har inte testat wii fit plus, men har wii fit och wii active är mycket bättre som träningsprogram tycker jag!

• VVPeter
    älskarlivet81 skrev 2010-09-21 19:28:00 följande:
    Jag har inte testat wii fit plus, men har wii fit och wii active är mycket bättre som träningsprogram tycker jag!

Vad jag har hittat så verkar det som att om man ska ha en balanceboard så måste man köpa den med Wii fit eller Wii fit plus. Stämmer det eller vet någon om man kan köpa balanceboarden fristående och istället satsa på Wii active?
  • älskarlivet81
    VVPeter skrev 2010-09-21 19:51:22 följande:
    Vad jag har hittat så verkar det som att om man ska ha en balanceboard så måste man köpa den med Wii fit eller Wii fit plus. Stämmer det eller vet någon om man kan köpa balanceboarden fristående och istället satsa på Wii active?
    Det vet jag faktiskt inte, jag fick balance board när jag köpte wii fit.

• TjockKatt

Jag använder wii fit plus, det tycker jag fungerar finemang. Lagom enkelt och bra iallafall i början. Jag ska snart avancera till personal trainer-vad-det-nu-hette. Har spelat sönder alla träningar känns det som.

• Ova

Jag får handsvett av att spela super mario, så det måste ju vara bra träning :)
    Skämt åsido så har jag tänkt köpa något träningsprogram efter att jag fött barn så bra att veta vad som rekommenderas. Det lär ju ha varit så Angelina Jolie gick ned i vikt efter tvillingarna (eller så födde hon i förtid, har barnflicka så hon hinner träna, personlig tränare och egen kock).

• suziz

Tänkte bara nämna att i november släpps Sports Active 2 , kanske värt att vänta på?

• VVPeter
    suziz skrev 2010-09-21 20:04:31 följande:
    Tänkte bara nämna att i november släpps Sports Active 2 , kanske värt att vänta på?
    Hmmm... ja har man inte kommit igång än så kanske man lika gärna kan vänta på det... får se hur jag gör. Tack så mycket till alla som har svarat!
Svar på tråden Wii - vad köpa?