Inlägg från: Daphne85 |Visa alla inlägg
  • Daphne85

När man köper hus privat...

Min väninna ska köpa ett hus privat, utan mäklare, hur går man till väga då? Vart kan man få tag i köpekontrakt och vad mer behöver man och vad kostar det? Vart ska man åka och skriva på kontrakten? Och hur gör man med betalningen? Hon har pengarna på sitt konto.

• Svar på tråden När man köper hus privat...
  • Daphne85

Hon känner säljaren väldigt bra och vi läste att man ska ha bevittnare från båda sidor som sedan skriver under att dom bevittnat det hela och sedan skickar in till skatteverket och inskrivningsmyndigheten (lagfart). Hur ordnar man med lagfarten, vart betalar man in den? Alltså kan man ordna med allt hemma om man har bevittnare som ser att båda skriver under avtalet och att dom betalar?

• Daphne85

Vilka handlingar förutom köpeavtal och köpebrev måste man ha? Eller räcker det? Ifall husägaren har lån på huset kan man då betala in köpesumman till hans konto eller måste man lösa in det på banken?

• Daphne85

Vad kostar en mäklare då? Ifall köparen vill ha hjälp med allt via en mäklare och köparen får stå för den kostnaden?

• Daphne85
    Stugmamman skrev 2010-09-23 15:19:48 följande:
    Vi tar 7000:- för att hjälpa till vid en skrivaffär. Då kontrollerar vi att alla lån blir lösta, att ägaren är rätt ägare, ev servitut, upprättar köpekontrakt och köpebrev m.m. Vi  hjälper även säljaren med deklarationen. Skulle verkligen rekomendera att ta hjälp av mäklare för att göra detta. Det är lite pengar i sammanhanget.

De skrivaffärer jag gjort har nog samtliga betalats av säljaren. Han slipper ju mäklararvode så det är väl inte mer än rätt.
    Ja, men nu ska huset köpas kontant och säljaren ska inte sälja huset via en mäklare.
  • Daphne85
    Stugmamman skrev 2010-09-24 11:23:59 följande:

Det är just min poäng. Säljaren har sluppit mäklare och kostnaden för denne vilket annars legat på honom då kan ju han stå för skrivkostnaden. Men det är ju valfritt.

Att huset ska köpas kontant ändrar ingenting? En lånekontroll görs av de lån som belastar fastigheten idag. Det är en uppgift som privatpersoner inte kan få ut. Mäklaren ser sedan till att köpeskillingen täcker lånen och att banken löser dem på tillträdesdagen.

Låt mig säga så här: det finns en jäkla massa trassel som kan bli följden om man inte vet vad man håller på med när man upprättar avtal avseende sådana här affärer. Det är inte så ofta man köper hus. Se till att det blir korrekt utfört.

Kostnaden är avdragsgill för säljaren.

Dom har nu bestämt att träffas på säljarens bank, då han har lån kvar på huset och så ska dom lösa in lånet och betalar resterande belopp till säljaren. Banken hjälper till med att bevittna och skriva under köpebrevet och köpekontraktet. Då köparna har pengarna på sin bank får dom ta med postväxel. Banken tar 500 kr för att hjälpa till med detta. Men allt kommer ske på banken iaf.
Svar på tråden När man köper hus privat...