• Smulan27

Hur får jag min 1-åring att sluta slå mig?

Jag har en kille som precis har blivit 1 år. Han har börjat slå mig i ansiktet när jag bär honom. Jag har försökte med det mesta; sagt till honom med allvarlig ton, höjt rösten osv men han bara fortsätter slå mig i ansiktet och skrattar. Jag börjar bli riktigt arg på honom. Hur får jag honom att sluta????

• Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sluta slå mig?
  • Diablo

Jag brukar ta bort dotterns händer och säga nej, vänligt men bestämt! Det kanske tar lite tid innan det går in, men man måste ju börja att sätta gränser!

Har man tur behöver man inget vett!
  • nnx

Det låter kanske krasst men låt bli att bära honom så mycket som möjligt. När du nu behöver bära (för det gör man ju när barnet är ett år) och han slår, möt hans blick , säg lugnt  "nej" och sätt ner honom. Skriker han och blir ledsen över detta, sätt dig bredvid honom och säg  "Jag förstår att du är arg och ledsen för att jag inte bär dig, det är ok. Du får klappa fint på min kind, så här." Visa honom hur man gör.

Detta sätt har funkat för många föräldrar vet jag och för mig som barnpedagog inom barnomsorgen.

• Rocktroll

Vi har lärt dotterna att man inte slåss genom att säga "klappa inte slå". Så att så fort hon börjar slå en eller ett annat barn så klappar hon snällt så fort man säger till Flört

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Shelti

säg nej och håll honom så att han inte kommer åt. Trägen vinner

• TusseTvå

Min ettåring nyper mig i ansiktet när jag ska lägga henne i ansiktet, och tycker det är jätte skoj när jag säger NEJ på skarpen. Hon lixom väntar på min reaktion. Tror inte alla gånger de förstår allvaret vid ett års ålder! Men gör som hon skrev innan, sätt ner honom!

• nnx

Btw, det bästa rådet jag kan ge vad gäller att avstyra ett beteende är att lugnt säga "Nej" och flytta barnet ifrån situationen/platsen. Det får jag göra jätteofta med min son som är lite över tre år.
    Eller att förvarna barnet med typ: skriker du en gång till så går jag härifrån en liten stund för jag får ont i mina öron, och sen konsekvent följa detta. Detta händer titt som tätt med sonen då han älskar att leka siren när han sitter på toa, och tro mig,  jag går och ställer mig utanför tills han slutar.
    Sen brukar jag köra med att säga "Tänk om du kunde vara lugn/tystare/etc så vi kan hitta på nåt skoj tillsammans.

• Smulan27

Tack snälla för tipsen, jag tycker nog att det går åt rätt håll nu när jag har gjort som ni sa

• skoladan

Du måste ligga steget före. Så fort Du ser att han höjer handen för att slå till, så fångar Du upp hans hand i ett bestämt grepp. Håll hans hand stadigt samtidigt som Du ser honom i ögonen. Se honom allvarligt i ögonen tills han viker undan med blicken. Du behöver inte säga någonting, bara hindra honom att slå Dig genom att hålla i hans hand. När han viker undan med blicken kan Du byta ansiktsuttryck och se glad och snäll ut samtidigt som Du tar hans hand och för den mot Din kind och säger: klappa fint!  Det funkar! Jag har använt den här "metoden" med mina fyra barn och två barnbarn. Det funkar!

• babbelina
    TusseTvå skrev 2010-09-21 15:05:21 följande:
    Min ettåring nyper mig i ansiktet när jag ska lägga henne i ansiktet, och tycker det är jätte skoj när jag säger NEJ på skarpen. Hon lixom väntar på min reaktion. Tror inte alla gånger de förstår allvaret vid ett års ålder! Men gör som hon skrev innan, sätt ner honom!
    Kanske inte ska lägga henne i ansiktet då 
  • Tokern

Glöm inte att när barnet är så litet kan skratt i samband med tillsägelse vara ett försök att beveka när de blir skrämda av tillsägelsen. Det kan ju vara frestande att säga till lite bestämdare när de skrattar en rakt upp i ansiktet, men det blir ju bara ännu mer fel Obestämd

Jag tycker du har fått kanonbra tips. Vi brukar också antingen säga "klappa fint" och visa, eller sätta ner honom och avleda.

• Thereseprivat

Detta är inget ovanligt betenede men dock inte aceptabelt.

Min dotter var/är ibland likadan speciellt när vi ska lägga henne. Jag brukar säga till henne bestämt att man inte slåss och att det gör ont på mamma om hon gör så sedan brukar jag lämna henne så hon förstår att det inte är ok.
    Ibland om man sitter på golvet och leker med henne och hon skulle slå till så säger jag samma sak och sedan säger jag att jag inte vill leka med henne om hon slåss och så går jag där ifrån.

Hon är 2år nu och mycket bättre. De växer ju ifrån detta och lär sig att det inte är ok.

Lycka till

Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sluta slå mig?