• Uller

Tips på liten familjehund!

Vi fundarar på att återigen till våren bli hundägare. Har tidigare haft stora raser både Jämthund och sedan en Leonberger.

Men nu vill vi börja titta på en mindre ras, en av tankarna bakom detta är att dottern 8 år vill börja träna ungdomsagility som vår brukshundsklubb har (10-16år).

Några av raserna som vi funderar på är Dansk-Svensk gårdshund och Cavalier king charles spaniel men tar gärna emot tips på andra raser som kan tänkas passa.

Några av egenskaperna som vi tittar efter är:

#Inte skällig, #lättlärd, # Inte stressad, # kräver lagomt med aktivering.

• Svar på tråden Tips på liten familjehund!
  • Jezamine

Hunden blir vad du/ni tillåter den bli.

Jag är INTE avstängd
  • soffiloppan01

Vi har en dansk svensk gårdshund kan varmt rekomendera den rasen

• Lisa87a

vi har en kastrerad jack russell hane på 1,5 år. Han älskar sovmorgnar och mys i soffan.. men även massa bus. En krävande hund som valp med mycket terrier i sig, men vi har tagit tag i det från dag ett och nu är han världens finaste. Kan absolut rekommendera rasen. Olika uppfödare har olika avel, så kolla upp om de avlar för jakt, sällskap eller annat. :) Lycka till med hundköpet.

• Norrskog

Om ni tittat på Dansk-svensk gårdshund kan ni ju kika lite på Jack Russelterrier också! Enligt mig en härlig hundras med stor agilityträning-med-lillflickan-potential!
    Vet att det är olika från individ till individ, men vår russel-tik uppfyller era egenskaper.
    Kolla på flera olika hundar och framför allt på tikarna.

Lycka till!! 

• Uller

Självklart vet jag att det är från hundidivid till indivd och även upp till ägaren vad hunden formas till. Dock finns det raser som är skälligare, valligare, mer jaktinstinkter osv.
    Vilket innebär att vi vill titta på raser som har mindre av de egenskaperna

• Jezamine

Pudel

Jag är INTE avstängd
  • Uller

Hur skiljer sig Dansk-Svensk gårds hund från Jack Russelterriern? Mentalt osv?

• Trebarnsmamman
    Cavalier king charles spaniel uppfyller alla kriterier som du önskar Glad Har själv haft 5 st genom åren. Helt underbar ras som är väldigt lättsam och lättlärd.
    Barnkär framför allt och inte skällig. Jag tränade agility med en av mina och det tyckte han var jättekul.  Jag har ingen hund nu men de är mycket saknad kan jag lova. De är en stor hund i litet format .   Lycka till !
  • Uller

Tittat lite på Cavaliern men lite blir lite rätt med tanke på deras benägenhet för hjärtsjukdommar men annars är den nog en av de raser som ligger i topp.

Vi har dock lite tid på oss att bestämma oss så vi vill inte fatta fel beslut

• Fröken Susidus

Lancashire heeler!
    Underbar, full av energi och framåt.

En boskapsvallare i grunden. Kanske kan bli något skällig om den inte får uppfostran och stimulans men säg den hund som inte blir det?

En toppenhund, verkligen stor hund i liten förpackning.
    Annars säger jag dvärgschnauzer om ni inte har något emot pälsvård. Underbara hundar.

Mamma till vårt mirakel
Svar på tråden Tips på liten familjehund!