• Jennie1987

LCHF-något för mig?

Jag har PCO(S?) och äter Pergotime för att försöka få till en ägglossning.

Har läst lite om LCHF, och det ska tydligen vara bra när man har PCO?

Finns det någon med erfarenhet, så dela jättegärna med er! Jag har läst lite på nätet, men skulle vara kul och höra hur ni gjort, och om ni märkt någon skillnad. Nån viktminskning? Hur är humöret? Ja, ni fattar vad jag menar :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden LCHF-något för mig?
  • Cynara

Hej.

Jag har inte testat LCHF tyckte att det verkade lite för svårt så jag körde med GI som jag tyckte verkade en anning lättare att följa och jag måste säga att det var toppen. Jag har också PCO-S och har haft jättesvårt med vikten men efter två månader med GI så har jag gått ner 14kg nått ett bmi på 23 och bäst av allt nu har äntligen medicinerna börjat ha någon verkan på mig, vilket de inte haft innan. Jag har både kört med pergo och sprutor innan utan att jag fått ägglossning.
    Sen att man är mycket piggare och orkar mycket mer är ju bara en bonus, trodde aldrig innan att det skulle göra så stor skillnad.

Önskar dig verkligen Lycka Till!

• Jennie1987
    Cynara skrev 2010-09-23 13:59:44 följande:
    Hej.

Jag har inte testat LCHF tyckte att det verkade lite för svårt så jag körde med GI som jag tyckte verkade en anning lättare att följa och jag måste säga att det var toppen. Jag har också PCO-S och har haft jättesvårt med vikten men efter två månader med GI så har jag gått ner 14kg nått ett bmi på 23 och bäst av allt nu har äntligen medicinerna börjat ha någon verkan på mig, vilket de inte haft innan. Jag har både kört med pergo och sprutor innan utan att jag fått ägglossning.
    Sen att man är mycket piggare och orkar mycket mer är ju bara en bonus, trodde aldrig innan att det skulle göra så stor skillnad.

Önskar dig verkligen Lycka Till!
    Åh! Grattis till viktnedgången! :)
    Jag ska nog ialla fall ge LCHF en chans, har hört mycket bra om den :)
    Härligt att medicinerna funkar för dig nu!!! Måste känns underbart!
    Jag får ägglossning av Pergotime, så det är inte där mitt problem ligger direkt.
    Jag är överviktig och trivs inte med det! Jag vill ha en förändring!
    Och all den extra energi som folk verkar få när dom äter enligt LCHF vill jag också ha! :)

Tack tack! Jag hoppas att det ska gå vägen :)
  • JWN

Jag har testat.....inför mitt första barn, gick vi på pergotime behandling och det gick inte, fick remiss till IVF och belv nekad pga BMI:et, då körde jag igång med GI och träning, eftersom jag läste någonstans att denna kost kunde hjälpa till mid insulinresisten och metabola syndromet om inte är helt ovanligt vid Pco-S.

Jag gick ner 10 kilo på 8 veckor, gled under tiden över till LCHF och mådde hur bra som helst, ÄL kom igång och vi belv gravida.

När lillen var 8 månader och jag slutat amma började jag ingen, kilona rann av mig och jag blev gravid igen...och denna gången tränade jag inte....

Jag kan inget annat än rekomendera denna kosthållning.

• Jennie1987
    JWN skrev 2010-09-24 19:14:28 följande:
    Jag har testat.....inför mitt första barn, gick vi på pergotime behandling och det gick inte, fick remiss till IVF och belv nekad pga BMI:et, då körde jag igång med GI och träning, eftersom jag läste någonstans att denna kost kunde hjälpa till mid insulinresisten och metabola syndromet om inte är helt ovanligt vid Pco-S.

Jag gick ner 10 kilo på 8 veckor, gled under tiden över till LCHF och mådde hur bra som helst, ÄL kom igång och vi belv gravida.

När lillen var 8 månader och jag slutat amma började jag ingen, kilona rann av mig och jag blev gravid igen...och denna gången tränade jag inte....

Jag kan inget annat än rekomendera denna kosthållning.
    Tack snälla för att du delar med dig av din berättelse! :)
    Jag blir bara mer och mer övertygad om att det är värt att testa!
    Får jag fråga hur det var efter dom första 8 veckorna, när du gått ner 10 kilo, stannade det av lite då eller fortsatte du gå ner? Eller nådde du din "normalvikt" efter 10 kilo viktminskning?
    Jag läste på någon LCHF-sida att kroppen själv reglerar det, och man når sin rätta vikt, sen stannar det där?
    Det är ju perfekt isf! :)

Grattis till dina spontana graviditeter!! Underbart! :)
  • JWN
    Jennie1987 skrev 2010-09-24 19:38:54 följande:
    Tack snälla för att du delar med dig av din berättelse! :)
    Jag blir bara mer och mer övertygad om att det är värt att testa!
    Får jag fråga hur det var efter dom första 8 veckorna, när du gått ner 10 kilo, stannade det av lite då eller fortsatte du gå ner? Eller nådde du din "normalvikt" efter 10 kilo viktminskning?
    Jag läste på någon LCHF-sida att kroppen själv reglerar det, och man når sin rätta vikt, sen stannar det där?
    Det är ju perfekt isf! :)

Grattis till dina spontana graviditeter!! Underbart! :)
    Då stannade jag av lite, en platå och tänkte börja träna ytterligare lite hårdare och hade även tänkt ta bort laktosen i maten (mjölksockret) om jag inte fortsatte gå ner. Men då visade det sig att jag var gravid.

Efter jag slutat amma så gick det "lätt" ner till samma vikt, sedan stannde det av.....och jag höll den vikten, kanske kan det stämma att det är min "normalvikt" ...
    jag har tidigare vägt mindre, men då tränade jag hårt och åt p-piller....
  • Jennie1987
    JWN skrev 2010-09-26 18:52:39 följande:
    Då stannade jag av lite, en platå och tänkte börja träna ytterligare lite hårdare och hade även tänkt ta bort laktosen i maten (mjölksockret) om jag inte fortsatte gå ner. Men då visade det sig att jag var gravid.

Efter jag slutat amma så gick det "lätt" ner till samma vikt, sedan stannde det av.....och jag höll den vikten, kanske kan det stämma att det är min "normalvikt" ...
    jag har tidigare vägt mindre, men då tränade jag hårt och åt p-piller....
    Härligt att du lyckas hålla vikten! Jag hoppas verkligen att jag också ska lyckas! :)
    Jag ska handla hem mat idag, enligt LCHF! :)
  • JWN
    Jennie1987 skrev 2010-09-28 10:33:10 följande:
    Härligt att du lyckas hålla vikten! Jag hoppas verkligen att jag också ska lyckas! :)
    Jag ska handla hem mat idag, enligt LCHF! :)
    : ) och tack för de tidigare gratulationerna.

Jag önskar dig ett stort lycka till och uthållighet, ett tips kan vara att om du har tänkt träna samtidigt, tänk då på att träna fettförbränningsträning, eftersom PCO-S kan ah lättare att bygga muskler, vilket gör att du kanske tappar fettprocent och bukfetman ( den som på sitt sätt stör ÄL) men så som jag förstått det kan även hård styrketräning utsöndra en större andel testosteron (det som gör att vi bygger lättare muskeler) och så på så sätt störa ÄL.

Och det är gott att äta LCHF, gäller bara att komma in i tänket, sedan är det inte så svårt.
  • Jennie1987
    JWN skrev 2010-09-28 16:18:34 följande:
    : ) och tack för de tidigare gratulationerna.

Jag önskar dig ett stort lycka till och uthållighet, ett tips kan vara att om du har tänkt träna samtidigt, tänk då på att träna fettförbränningsträning, eftersom PCO-S kan ah lättare att bygga muskler, vilket gör att du kanske tappar fettprocent och bukfetman ( den som på sitt sätt stör ÄL) men så som jag förstått det kan även hård styrketräning utsöndra en större andel testosteron (det som gör att vi bygger lättare muskeler) och så på så sätt störa ÄL.

Och det är gott att äta LCHF, gäller bara att komma in i tänket, sedan är det inte så svårt.
    Tack! Jag ska verkligen kämpa på! Och som du säger, försöka komma in i tänket så att det kanske flyter på lättare då :)
    Det jag "tränar" är att jag går till och från mitt jobb, ca en halvtimme på varje håll och att jag simmar någon dag i veckan, men det är mest bara för att det är så skönt, inte för själva träningen i sig ;)
  • USB

Kan verkligen rekommendera LCHF! Jag har PCO och hade typ mens två gånger per år. Efter ett halvår med LCHF har jag gått ner 20kg och mensen kommer regelbundet. Jag mår superbra av den här kosten!

• Jaaanet

Jag körde med LCHF-kost efter att jag slutat med mina p-piller. Är hyfsat normalviktig, men ville prova kosten eftersom jag läst att den kan vara bra för oss med PCOS. 
    Efter tre veckor blev jag spontant gravid och övergick då till "vanlig" kost igen. Glad 

• Jennie1987
    USB skrev 2010-09-29 12:52:25 följande:
    Kan verkligen rekommendera LCHF! Jag har PCO och hade typ mens två gånger per år. Efter ett halvår med LCHF har jag gått ner 20kg och mensen kommer regelbundet. Jag mår superbra av den här kosten!
    Åh, vad härligt att höra att det funkar så bra! :)
  • Jennie1987
    Jaaanet skrev 2010-09-29 21:56:25 följande:
    Jag körde med LCHF-kost efter att jag slutat med mina p-piller. Är hyfsat normalviktig, men ville prova kosten eftersom jag läst att den kan vara bra för oss med PCOS. 
    Efter tre veckor blev jag spontant gravid och övergick då till "vanlig" kost igen. Glad 
    Grattis till din spontangraviditet! :) Måste kännas fantastiskt!
    Jag är dock inte normlaviktig, men min läkare säger att bara några få kilo neråt kan göra massor! Så jag är hoppfull :)
    Jag ska verkligen försöka komma igång med detta och ge det en chans!
Svar på tråden LCHF-något för mig?