• Anonym (??????????)

Ni som haft skabb, snälla svara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur märker man det? Hur pass mkt kliar det? Vart någonstans på er kropp kliade det?

Jag har klåda på händerna, tror det är ungefär som husmorseksem. Men en sa till mig att det är kanske skabb o nu har jag panik., :((

Jag har en snart 4 veckors gammal bebis här hemma. Kan bebis bli smittad om jag skulle ha det?

• Svar på tråden Ni som haft skabb, snälla svara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (Skabbet)

Jag lyckades få skabb
    Och även smitta en hel del i min närhet

Vi alla fick emst klåda på händer de syntes som prickar å var rött
    Väldigt enkelt att behandla finns en kräm på apoteket som du smörjer hela kroppen med och sen låter verka och efter tiden gått duschar du bort de
    Tvättar alla sängkläder och kläder osv

Min systerdotter på 1 år ble smittad

• Khyote

Bästa vore väl att ringa 1177, och beskriva ditt problem.. Dom kan ju inte avgöra allt, men dom kanske kan få en chans att hjälpa dig avgöra vad som orsakar det?

Hade klåde på händerna och fötterna under min graviditet, misstänkte verkligen skabb.. men det var det inte. Tror inte något vet varför.. är väl någon typ av graviditetsklåda, men sen visade det sig faktiskt att jag hade PUPPP samt allergi, har fått bort nästan all klåda. Bara fötterna kvar nu.. =/

• lövet2

Jag har inte haft det själv, men jag känner ett par som haft det. Klådan började i hudvecken mellan fingrarna och det tog ett par veckor innan det spred sig därifrån.
    Om dina händer kliar över hela, så är det mest sannolikt helt enkelt torra händer eller eksem. I stället för att oroa dig, så kan du besöka läkare (eller distriktssköterska?) så vet du. Behandlar du för skabb "för säkerhets skull", så kan du förvärra massor om det i själva verket är eksem ...

• Anonym (??????????)

Ja alltså jag har utslag mellan fingrarna o hud som torkat ur o nu börjar det fjälla också. kliar väldigt mkt, dock lite mindre nu. Blir ibland små blåsor som vätskar sig när jag kliar. Nu har jag utslag på handlederna som kliar.

Blir mindre och få när jag smörjer in mig men så fort jag kommer nära vatten eller annat så kliar det o då blossar det upp igen. Kliar lite på kroppen men som nu n är det blir kallare ute så blir jag torr o d brukar klia.. Men det är ingen akut klåda som jag har på vissa delar av kroppen, jag kliar inte frenetiskt eller kliar sönde rhuden. Har inga utslag eller prickar på kroppen förutom handlederna. Jag kan sova utan att känna av klådan också. Frågan är om det bara är torr hud eller vad?! Kliar inte på sambon eller vårt andra treåriga barn heller..

Hade innan jag födde fått en reaktion av en ny deo som jag testade o fick utslag under den vänstar armhålan o sen när bebis kom så smörjde jag in med hyrdrokortison o dagen efter hade jag små små finnar/utslag under armåhålan o ner, o lite smått på magen. Men nu e dom väldigt små o börjar försvinna.

• Anonym (Skabblisa)

Hej!

Jag hade skabb, efter en längre utlandsvistelse för många år sen! Min klåda började på händerna, liksom mellan fingrarna och jag flagade lite. Sen spred det sig, klådan alltså, till underarmarna, och därefter till kroppen, mest på magen och neråt låren... Det kliades så galet, blev tokig nästan, så jag rev upp sår till slut, kliade mest på nätterna faktiskt. Fick som utslag oxå, på kroppen, enl läkaren var det där skabbdjuren hade sina gångar, och just sina "toaletter" som det blev utslag, som små variga pluppor, nästan som en finne... När man kliade hål på dem varade det länge...

Skabb smittas, genom hudkontakt, och sängkläder och haddukar osv. Jag har för mig att det tar först 3 veckor efter att man blivit smittad tills det börjar klias. Så ja, har du det kan tyvärr din bebis med blivit smittad, sannorlikt att den blivit det till och med, man har ju så mycket hudkontakt och lever nära dem hela tiden.

Gå till läkaren, min lös med någon speciell lampa på underarmarna, ultraviolett ljus typ, och då såg man genom huden, gångarna... Rätt vidrigt kändes det. Men behandlingen var enkel iallafall, man skulle smörja in sig med något liniment och låta det verka 24 timmar x 2. Har för mig att det fortsatte klia rätt länge, typ 3-4 veckor efteråt, men inte lika intensivt! Det berodde på att döda djur o ägg fanns kvar i huden...:-S Alla i familjen var tvugna att behandlas samtidigt oavsett om de kliade eller ej, och alla lakan o kläder, handdukar osv skulle tvättas i minst 60 grader.

Hoppas att det bara är vanligt exem du råkat ut för!! Lycka till!

• zeebra

Nickelallergi kanske, min mamma har fått det i perioder och har då varit väldig känslig för vatten, undvik att tex laga mat, diska använd handskar. För mig att när det var som värst fick hon blåsor också.

• Khyote

Du kan ju få dessa små blåsor och så, pga av många orsaker.. Sök en vårdcentral för problemen.

Det kan lika gärna bero på hudsvamp eller liknande, och därav få en liten mindre allergisk reaktion.. Vad du kan göra för att stilla klådan är att smörja med kortison kräm.

Hudproblem är svåra att fastsälla, så det enda du kan göra är egentligen att göra som rådet ovanför: Gå till en distriktsköterska. =)

• Anonym

gå till läkare och försök få behandling fort. Det låter precis som skabb.

• Anonym (??????????)

men om det är skabb, ska det inte då klia så man blir tokig. Mig kliar de mest på om jag tänker på d inte annars. Kan sova o känner inte av ngt under natten. Tänkte att jag ska ringa vc imorgon o se omm jag får en tid direkt imorgon. Hade varit bra om man kan se med sån  lampa son ovan skrivare berättade om..

• PetraHelena

jag fick skabb en gång.. (haha det var rätt roligt för det var en kille jag hade en affär med som gav mej det som jag sedan förde vidare till min dåvarande pojkvän, som visserligen förtjänade varenda skabb han kunde få, men det var en jobbig situation ändå just då hehe)

Men det kliade som fan på hela kroppen. Små små små blåsor på händerna, mest mellan fingarna men även på brösten, magen, rygg och lår... usch glömmer de aldrig.

fick något medel som brände som fan på hela kroppen ochj gjorde fruktansvärt ont i flera timmar. dagen efter fanns inte ett spår av klådan kvar.

Ja du smittar både andra och säkert även bebis.

lycka till!

• Anonym (??????????)

Fick en akuttid idag på vc och läkaren konstaterade eksem/allergisk reaktion mot ngt. Hon sa också att kroppen kan få "fnatt" ibland under en grav och efter förlossning o då kan såna saker blossa upp.

Frågade om det kunde vara skabb o då tittade hon noga på det o sa att nej, det ser helt annorlunda ut. Så nu e jag glad o kan ta hit brorsan i helgen utan ngn oro :))

Tack alla för era råd..

• Hej2017

Ni som haft skabb, vet ni om man kan få blåsor även i munnen? Min snart 17åriga dotter har utslag över hela kroppen som kliar extremt mycket, även vätskefyllda blåsor på fötter och händer. Hon har haft detta i ungefär 4 månader nu och under jullovet var vi hos läkare och fick antibiotika för läkaren trodde det var svinkoppor, efter 10 dagars penicillinkur så var det ändå inte bättre. Vi har nu vart hos en annan läkare som inte visste vad det var men trodde inte att det var svinkoppor för då borde det ha blivit bättre med penicillinet, han trodde det var skabb eller svamp, så vi ska nu boka tid hos hudläkare för odling. En vän som hon sover med varje helg och hela familjen är helt friska, alltså har det inte smittat trots att hon delat säng och vart nära lillasystern. Hon kom även på idag att hon haft blåsor i munnen senaste tiden, och igår fick hon en vesikel på handen. Låter det som skabb?

Svar på tråden Ni som haft skabb, snälla svara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!