Hej!
Jag hade skabb, efter en längre utlandsvistelse för många år sen! Min klåda började på händerna, liksom mellan fingrarna och jag flagade lite. Sen spred det sig, klådan alltså, till underarmarna, och därefter till kroppen, mest på magen och neråt låren... Det kliades så galet, blev tokig nästan, så jag rev upp sår till slut, kliade mest på nätterna faktiskt. Fick som utslag oxå, på kroppen, enl läkaren var det där skabbdjuren hade sina gångar, och just sina "toaletter" som det blev utslag, som små variga pluppor, nästan som en finne... När man kliade hål på dem varade det länge...
Skabb smittas, genom hudkontakt, och sängkläder och haddukar osv. Jag har för mig att det tar först 3 veckor efter att man blivit smittad tills det börjar klias. Så ja, har du det kan tyvärr din bebis med blivit smittad, sannorlikt att den blivit det till och med, man har ju så mycket hudkontakt och lever nära dem hela tiden.
Gå till läkaren, min lös med någon speciell lampa på underarmarna, ultraviolett ljus typ, och då såg man genom huden, gångarna... Rätt vidrigt kändes det. Men behandlingen var enkel iallafall, man skulle smörja in sig med något liniment och låta det verka 24 timmar x 2. Har för mig att det fortsatte klia rätt länge, typ 3-4 veckor efteråt, men inte lika intensivt! Det berodde på att döda djur o ägg fanns kvar i huden...:-S Alla i familjen var tvugna att behandlas samtidigt oavsett om de kliade eller ej, och alla lakan o kläder, handdukar osv skulle tvättas i minst 60 grader.
Hoppas att det bara är vanligt exem du råkat ut för!! Lycka till!