• vadskajaghetadå

utslag runt munnen = allergie?

minns inte men -tror- att han fick tomat förra gången med, altså färsk tomat...igår fick han lite omlette med färsk tomat i, och han fick små röda utslag runt munnen, då måste det vara tomaten tänkte jag..men så sa min kille att han har ju fått grytot med krossade tomater i och då har vi inte sett nåt...

har ni sett nåt sånt?

• Svar på tråden utslag runt munnen = allergie?
  • Lishon

Ja det är absolut tomaten. Min pojk får så av tomat, paprika och apelsin. Det är ju inte farligt men det kan klia och svida lite så man behöver ju inte överdosera dessa livsmedel. Det är ingen allergi.

• mammacatta

jomen färsk tomat beter sig annorlunda. min svägerska tål inte färsk, men om den blivit tillagad så fungerar det. men hon blir inte prickig utanför munnen...
    sen kan d vara färgämnet åxå, och då ingår flera röda grejjer, ex röd paprika. men då brukar d inte gå att tillaga bort känsligheten. de jag känner får då utslag utanför munnen.
    en tredje grej kan vara c-vitaminet som finns i rikliga mängder i bla paprika. c-vit bryts ner när man kokar den. men då blir d så även med ex kiwi eller apelsin. men då blir d prickar/blåsor inne i munnen...

det var vad jag kunde på rak arm...

sen KAN d vara lite kyla-känslighet åxå, d beror på. nappar (saliv på huden) ute i kallt väder ger åxå sådana där prickar. det är inte nåt sånt då? bara för att utesluta allstå.

ska kolla runt lite - blev nyfiken själv nu...

• J o E

Så blir Elsa också lite då och då. Vi tror att det är tomat, men hon verkar inte känna av det själv så vi ger henne det ändå. På BVC sa det att det absolut inte var något att oroa sig för så länge det försvann efter ett tag och hon inte verkade bry sig om det.

Svar på tråden utslag runt munnen = allergie?