• Fröken knopp

Besök från turkiet, hur fungerar det?

Jag vet inte i vilken tråd jag ska lägga detta inlägg så jag prövar här...
    OM en turk från turkiet ska komma till Sverige och besöka mig, endast på semester i någon vecka eller tre. Hur fungerar det?
    Jag har hört att de inte bara kan åka som vi kan på semester....
    Vart kan jag vända mig, turkiska ambasaden?
    Eller är det någon som vet??

Kram 

• Svar på tråden Besök från turkiet, hur fungerar det?
  • AaronElina

dom måste nog ha ett visum . vilket kan vara både dyrt och ta lång tid. ett turkiskt pass är även väldigt dyrt för turkarna att skaffa sig , så helt lätt är det inte..

• kokos

Du måste härifrån skicka en referensbilaga från Migrationsverket som turken sedan tar med tillsammans med pass och sin ansökan till turkiska ambassaden eller konsulatet. Finns i Istanbul också! På bilagan ska du skriva din inkomst, vad ni har för anknytning, vem som ska betala resan och dennes uppehälle osv.

• evaoregon
    kokos skrev 2010-09-24 08:54:51 följande:
    Du måste härifrån skicka en referensbilaga från Migrationsverket som turken sedan tar med tillsammans med pass och sin ansökan till turkiska ambassaden eller konsulatet. Finns i Istanbul också! På bilagan ska du skriva din inkomst, vad ni har för anknytning, vem som ska betala resan och dennes uppehälle osv.
    Svenska ambassaden ska det väl vara?  Turkiska ambassaden är väl bara om man ska resa till Turkiet?  Man ska besöka ambassaden för det land som man ska resa till!  F ö finns inte turkiska ambassaden i Turkiet.  Flört
  • kokos
    evaoregon skrev 2010-09-24 16:03:51 följande:
    Svenska ambassaden ska det väl vara?  Turkiska ambassaden är väl bara om man ska resa till Turkiet?  Man ska besöka ambassaden för det land som man ska resa till!  F ö finns inte turkiska ambassaden i Turkiet.  Flört
    Ja självklart SVENSKA SORRY hade nog tankarna på annat håll när jag skrev inlägget
  • evaoregon
    kokos skrev 2010-09-24 20:19:38 följande:
    Ja självklart SVENSKA SORRY hade nog tankarna på annat håll när jag skrev inlägget
    Ok.  Glad Jag ville bara påpeka det eftersom ts i startinlägget själv nämnde turkiska ambassaden. 
Svar på tråden Besök från turkiet, hur fungerar det?