Hej, ledsen att jag är sen, men vad kul att du tycker det verkar roligt att jobba inom facket!
Jag jobbar själv som studerandeombudsman på Tria, som är Unionens studerandemedlemskap. De flesta fackförbund är partipolitiskt obundna, vilket dock inte betyder att de inte är politiska. Fackförbund tar ställning i massor av frågor och det är såklart viktigt att du håller med om de fackliga grundvärderingarna. Det är ganska vanligt att folk förknippar facket med sossarna så jag tycker inte att det är nåt du ska skämmas för. Det är bara jättebra ju att du tar reda på mer info!
Alla som jobbar inom facket jobbar inte som fackligt aktiva på arbetsplatser. Fackförbund har många anställda som är handläggare, jurister, ombudsmän, ekonomer, personalvetare, chefer etc. Dessa jobbar som tjänstemän och kan ha erfarenheter från massa olika håll. Personalvetare är dessutom eftertraktade på facket eftersom ni får en bra och grundläggande kunskap om arbetsrätt och den svenska modellen.
Du måste inte heller vara medlem i det fackförbund där du jobbar, men det ser lite olika ut på olika fackförbund. Unionen är det förbund som organiserar anställda på ideella organisationer och då även fackförbundsanställda, så de som jobbar på Unionen är också själva medlemmar där.
Lycka till med ditt jobbsökande! Glöm inte heller att om du är medlem i Unionen så hjälper vi dig med CV-granskning och Intervjuträning, så att du kommer väl förberedd!
Varma hälsningar!