• Anonym (Facklig)

Jag studerar nu, vill jobba fackligt, måste jag vara röd för det?

Jag studerar till personalvetare/beteendevetare och vill efter studierna jobba fackligt.
    Jag vill hjälpa arbetare som hamnar i kläm på sin arbetsplats, hjälpa dem att få fram sin rätt osv osv.

Men, jag röstar blått och där ligger min övertygelse. Kan man jobba fackligt då?
    Man får ju inte anställning inom svenska kyrkan om man inte är medlem i svenska kyrkan. Kan det fungera liknande inom de olika fackförbunden? För är inte fackförbunden i Sverige socialdemokratiska?
    Eller har jag helt missuppfattat detta nu?

• Svar på tråden Jag studerar nu, vill jobba fackligt, måste jag vara röd för det?
  • Anonym

Ja, du har missuppfattat detta å det grövsta. Fackförbund är normalt opolitiskt obundna men det finns också fack som är medlemmar i LO som stödjer socialdemokraterna.

Såvida du inte är emot arbetsrätten så ser jag inte varför du inte kan jobba fackligt. Du kommer ju att ha ett arbete och sedan gå med i fackklubben för det fack du tillhör själv och jobba där.

Det är inte så att du kan få ett jobb som fakligt aktiv utan du arbetar alltid för det fack som du själv tillhör. Om du blir vald till exempelvis fackordförande på arbetsplatsen så kan man, om man jobbar på stor arbetsplats, få lön för att göra sitt jobb i facket samtidigt som man är tjänstledig från sitt ordinarie arbete. Annars är fackligt arbete något man gör vid sidan av.

• Anonym (Facklig)
    Anonym skrev 2010-09-22 12:28:44 följande:
    Ja, du har missuppfattat detta å det grövsta. Fackförbund är normalt opolitiskt obundna men det finns också fack som är medlemmar i LO som stödjer socialdemokraterna.

Såvida du inte är emot arbetsrätten så ser jag inte varför du inte kan jobba fackligt. Du kommer ju att ha ett arbete och sedan gå med i fackklubben för det fack du tillhör själv och jobba där.

Det är inte så att du kan få ett jobb som fakligt aktiv utan du arbetar alltid för det fack som du själv tillhör. Om du blir vald till exempelvis fackordförande på arbetsplatsen så kan man, om man jobbar på stor arbetsplats, få lön för att göra sitt jobb i facket samtidigt som man är tjänstledig från sitt ordinarie arbete. Annars är fackligt arbete något man gör vid sidan av.
    Mitt mål är att jobba på ett fackförbund som handläggare.
    Jag fick själv suverän hjälp från en facklig handläggare från Unionen när företaget jag jobbade behandlade mig som skit och trodde att de kunde komma undan med det och det var där och då jag insåg att det är just det jag vill jobba med. Jag vill vara delaktig i att hjälpa människor i deras kamp mot sin arbetsgivare, men också vara den som förklarar om det är så att företaget inte har gjort någonting fel.
    Det är det jag brinner för och det är därför jag läser den utbildning jag läser.
  • Anonym (oh dear)

Du studerar på högskolenivå, men tror att du måste vara sosse för att arbeta fackligt? 

*tar mig för pannan* 

• Anonym (Facklig)
    Anonym (oh dear) skrev 2010-09-22 12:39:42 följande:
    Du studerar på högskolenivå, men tror att du måste vara sosse för att arbeta fackligt? 

*tar mig för pannan* 
    Ja nu hoppas jag att den kommentaren gav dig någon form av njutning.
    Ja jag studerar på högskolan, får man för den skull inte vara lite förvirrad när folk omkring en fäller kommentarer som "Jag är med i facket, som en riktigt liten sosse" och "alla fackförbund gynnar sossarna"?
    Därför frågar jag nu er på FL och jag tänker nu be er alla att hålla era mindre trevliga och icke-givande kommentarer för en själva.
  • Anonym
    Anonym (Facklig) skrev 2010-09-22 12:33:19 följande:
    Mitt mål är att jobba på ett fackförbund som handläggare.
    Jag fick själv suverän hjälp från en facklig handläggare från Unionen när företaget jag jobbade behandlade mig som skit och trodde att de kunde komma undan med det och det var där och då jag insåg att det är just det jag vill jobba med. Jag vill vara delaktig i att hjälpa människor i deras kamp mot sin arbetsgivare, men också vara den som förklarar om det är så att företaget inte har gjort någonting fel.
    Det är det jag brinner för och det är därför jag läser den utbildning jag läser.
    Ok, men är du med i något fack? Unionen exempelvis? Om du ska jobba som handläggare på ett fack så måste du ju vara medlem där, så på det viset är det väl ungefär som Svenska kyrkan. Men sosse behöver du absolut inte vara.
  • Anonym (Facklig)
    Anonym skrev 2010-09-22 12:45:31 följande:
    Ok, men är du med i något fack? Unionen exempelvis? Om du ska jobba som handläggare på ett fack så måste du ju vara medlem där, så på det viset är det väl ungefär som Svenska kyrkan. Men sosse behöver du absolut inte vara.
    Ja jag är medlem i Unionen och jag visste faktiskt inte att det krävdes medlemskap (men förstod det nog själv lite så där undermedvetet). Tack för den informationen.
  • Anonym (Välkommen)

Hej, naturligtvis är du välkommen att engagera dig fackligt fast du är blå. Många, för att inte säga de flesta, fackförbund utanför LO-kollektivet är partipolitiskt obundna. Det finns många frågor på arbetsplatsen som kan vara intressant att fördjupa sig i, t ex jämställdhet, jämlikhet och mångfald förutom de klassiskt arbetsrättsliga.

• Anonym (Nix)
    Anonym skrev 2010-09-22 12:45:31 följande:
    Nej, du behöver inte vara medlem när du söker jobb på ett fackförbund. Viktigt är dock att du tror på principerna och de allra flesta brukar bli medlemmar när de börjar jobba.
  • FackFrida

Hej, ledsen att jag är sen, men vad kul att du tycker det verkar roligt att jobba inom facket!
    Jag jobbar själv som studerandeombudsman på Tria, som är Unionens studerandemedlemskap. De flesta fackförbund är partipolitiskt obundna, vilket dock inte betyder att de inte är politiska. Fackförbund tar ställning i massor av frågor och det är såklart viktigt att du håller med om de fackliga grundvärderingarna. Det är ganska vanligt att folk förknippar facket med sossarna så jag tycker inte att det är nåt du ska skämmas för. Det är bara jättebra ju att du tar reda på mer info!

Alla som jobbar inom facket jobbar inte som fackligt aktiva på arbetsplatser. Fackförbund har många anställda som är handläggare, jurister, ombudsmän, ekonomer, personalvetare, chefer etc. Dessa jobbar som tjänstemän och kan ha erfarenheter från massa olika håll. Personalvetare är dessutom eftertraktade på facket eftersom ni får en bra och grundläggande kunskap om arbetsrätt och den svenska modellen.

Du måste inte heller vara medlem i det fackförbund där du jobbar, men det ser lite olika ut på olika fackförbund. Unionen är det förbund som organiserar anställda på ideella organisationer och då även fackförbundsanställda, så de som jobbar på Unionen är också själva medlemmar där.

Lycka till med ditt jobbsökande! Glöm inte heller att om du är medlem i Unionen så hjälper vi dig med CV-granskning och Intervjuträning, så att du kommer väl förberedd!

Varma hälsningar!

• Anonym (Facklig)
    FackFrida skrev 2010-10-25 17:19:11 följande:

Hej, ledsen att jag är sen, men vad kul att du tycker det verkar roligt att jobba inom facket!
    Jag jobbar själv som studerandeombudsman på Tria, som är Unionens studerandemedlemskap. De flesta fackförbund är partipolitiskt obundna, vilket dock inte betyder att de inte är politiska. Fackförbund tar ställning i massor av frågor och det är såklart viktigt att du håller med om de fackliga grundvärderingarna. Det är ganska vanligt att folk förknippar facket med sossarna så jag tycker inte att det är nåt du ska skämmas för. Det är bara jättebra ju att du tar reda på mer info!

Alla som jobbar inom facket jobbar inte som fackligt aktiva på arbetsplatser. Fackförbund har många anställda som är handläggare, jurister, ombudsmän, ekonomer, personalvetare, chefer etc. Dessa jobbar som tjänstemän och kan ha erfarenheter från massa olika håll. Personalvetare är dessutom eftertraktade på facket eftersom ni får en bra och grundläggande kunskap om arbetsrätt och den svenska modellen.

Du måste inte heller vara medlem i det fackförbund där du jobbar, men det ser lite olika ut på olika fackförbund. Unionen är det förbund som organiserar anställda på ideella organisationer och då även fackförbundsanställda, så de som jobbar på Unionen är också själva medlemmar där.

Lycka till med ditt jobbsökande! Glöm inte heller att om du är medlem i Unionen så hjälper vi dig med CV-granskning och Intervjuträning, så att du kommer väl förberedd!

Varma hälsningar!

Hej och tack för ett mycket bra svar
    Jag är medlem i Unionen ja och tänkte utnyttja alla fördelar som finns att utnyttja för att få så stora chanser på arbetsmarknaden som möjligt
  • Waldo
    Anonym (oh dear) skrev 2010-09-22 12:39:42 följande:

*tar mig för pannan* 
    Frågan är inte så konstig

Som du kanske minns var det inte så länge sedan man automatiskt blev ansluten till socialdemoktarena när man gick med i facket
    En ren kollektivanslutning

Så för min del förstår jag att frågan kan vara högst relevant
  • Michaela b

Vad kul att du vill jobba fackligt framöver Du har ju redan fått många svar, men jag vill tillägga att de flesta fackförbund är partipolitiskt obundna. Det är bara inom LO världen som du bör vara röd- det beror på att Sossarna och LO är två delar av samma träd. Inom tjänstemannarörelsen är det inte alls på det sättet. Kul att du nu blivit medlem också

Svar på tråden Jag studerar nu, vill jobba fackligt, måste jag vara röd för det?