• pesonen

Ett väldigt bra råd (försäkring)

Ett jävligt bra råd till blivande föräldrar (försäkring):

Teckna en VäntaBarn-försäkring i Trygg-Hansa. Ta den som kostar och INTE den som är gratis - Den täcker enbart dödsfall. Jag menar, som förälder ska man ju göra allt för sitt barn, inte sant?

Exempel ur det verkliga livet:
    Min bror och hans fru blev tipsade om denna försäkring, men sket i det eftersom "sånt händer inte oss".. När barnet väl var fött visade det sig att han var CP-skadad. De ångrar bittert sitt beslut, men gjort är gjort och de får skylla sig själva. Inte att lille Dennis är CP-skadad, utan just detta med försäkringen.
    Tänker man i banorna: "Det händer inte mig..." så får man banne skylla sig själv.

Beställ själva försäkringen via deras hemsida någon vecka innan du gått 26 fulla veckor. Det tar nämligen några arbetsdagar innan man får hem den i brevlådan.
    Försäkringen börjar gälla när premien är betald men tidigast graviditetsvecka 26. Man får senast betala den upp till vecka 37. Så, sitt inte och slöa!!!

VäntaBarn-försäkringen kostar bara 950 kr och har jättebra förmåner.

Trygg-Hansas Försäkringar för dig som är gravid ger dig bland annat sjuk- och olycksfallsförsäkring till dess att ditt barn är sex månader gammalt, livförsäkring för mamma, pappa och barn samt skydd mot vissa förlossningsskador på mamma och barn.

Försäkringar för dig som är gravid består av två delar: MammaBarn - en gratis försäkring som ger trygghet för både mamman och barnet. VäntaBarn - en mer komplett försäkring som ger trygghet för hela familjen.

Som sagt, den som kostar är helt klart den bättre. Får man ett för tidigt fött barn, eller kanske ett CP-skadat barn, eller några andra komplikationer, så ger den som kostar mycket bra förmåner.

Kolla in den här länken för mer information:

www.trygghansa.se/04Privat/Page7737.html

(kopiera ifall det ej går att klicka)

• Svar på tråden Ett väldigt bra råd (försäkring)
  • Smilla75

Jag har studerat villkoren. Det är väldigt låga ersättningsnivåer såväl för sjukdom som för handikapp så vad det anbelangar kan man lika gärna vara utan den. Vad jag var intresserad av var om Trygg garanterar att man får teckna en försäkring utan reservationer när barnet är fött om man haft denna försäkring under graviditeten. Så var dock inte fallet. För mig går denna försäkring bort!

• Inka

jag har bara den försäkringen som är gratis o tänkte teckna en barnförsäkring trygga barn, när barnet är fött, räcker det o behöver man livförsäkring för sin egen del?,jag är såå oinsatt liksom min kille, är det nån som har koll här på vad man verkligen behöver?

• Nipah

invo:

Det var väl det jag trodde. Jag förstår inte heller på vilket sätt man får ersättning och för vad!? Om barnet är sjuk eller om något (tex vad?) händer är det ju tråkigt men inget som kostar pengar, eller? Det känns som om den här typen av försäkring passar bättre i USA.

• En Frida

Ville bara säga att CP (cerebral pares) inte är samma sak som downs syndrom.
    Cerebral pares beror oftast på syrebrist vid förlossningen, eller tidig skada i graviditeten (t.ex. pga toxoplasmos) samt innan barnet är 6 månader gammalt.

CP-skadade behöver absolut inte vara utvecklingstörda utan endel lever nästan utan symptom alls. Andra blir värre drabbade och får svåra rörelsehinder och/eller begåvningshandikapp. CP-skada är en hjärnskada och skadorna är beroende på dess omfattning och placering i hjärnan.

• pesonen

Invo >

Precis som jag svarade till snova så hade min bror aldrig någon nytta av den försäkringen då de inte tecknade den. Det står klart och tydligt att min bror och hans fru sket i att teckna den.

Samma gällde min andra bror, som fick sitt barn fött förra året, i vecka 28. Dvs. alldeles för tidigt. De tecknade heller INTE den försäkring. Så, som de räknade ut, skulle de ha fått ut en bra summa. Deras son har fått göra många och stora operationer vad det gäller öron, ögon osv. Lång historia.

Nej, jag arbetar inte för Trygg-Hansa.

Förresten kostar sjukhuskostnader olika beroende på vilket län man tillhör osv. Villkoren är inte densamma överallt tyvärr. Jag kan inte direkt säga vad ex. Härnösands län tar för priser på sina sjukhus. Det är väl upp till var och en att titta efter hur mycket de betalar där de bor.

Alla mina sjukhuskostnader osv. när jag bröt handen (jag är försäkrad upp till 25 års ålder) fick jag gratis, tack vare att jag är försäkrad, hos Trygg-Hansa.

CP-skada är absolut inte samma som Downs Syndrom. -En Frida- förklarade det bra.

Att bojkotta något man hört via hörsägen är ju inte heller det bästa att göra. Att vara källkritisk är en helt annan femma.

Men, ni gör klart som ni vill, huruvida ni tecknar försäkringen eller inte. Jag har klart och tydligt länkat till deras sida där ni själva kan ta del av och vara mer källkritiska.

Jag har i alla fall tecknat denna försäkring som gäller mitt kommande barn, mig och min fästman. Jag tycker det känns jättebra.

Jag tycker inte att 950:- är så värst mycket, men den del kanske tycker det härinne, men då skulle de inte ha bestämt sig för att skaffa barn från början, för ett barn kostar hursomhelst. Man måste inte vara rik för att teckna den där försäkringen. Är man snål, så skulle man nog aldrig ens tänkt tanken på att skaffa barn från början.

Men, vill ni inte - upp till er. Kom inte o gnäll sen bara.

Alla kan inte tycka lika, smaken är som baken =)

Jag hoppas då sannerligen att jag INTE får ut något på min försäkring!! Inget alls! Jag önskar inget hellre än att få ett friskt barn utan några större komplikationer.

• pesonen

Ja juste, glömde:
    Min andra bror vars son föddes alldeles för tidigt; dessa operationer (många) de fick utföra på honom, kostade dem enormt mycket pengar. Pengar de egentligen inte hade, utan det var våra föräldrar som fick betala. Det kostade mycket mer än 950:- kan jag lova. Barskrapade är dom. Pga. att min brors tjej inte hade tecknat denhär försäkringen.

Men, det är som sagt upp till var och en hur de beslutar i frågan. De som är snåla skulle inte ha tänkt tanken på att skaffa barn från början, för får de ett sjukt barn kommer de att få punga ut med mer pengar än 950:-...

• Kulla Gulla

Jag skaffade inte försäkringen förra gången och tänker inte göra det den här gången heller.

• kayal

jag tycker det är värt att ta den.
    håller med att man ska göra allt som står i ens makt för sina barn.

Men så fånigt med försäkringar. De som behöver den mest får inte den.
    ett exempel om livsförsäkring är till exempel att en person som varit deprimerad och gått på antidepressiva medeciner får inte samma villkor eller inte alls teckna livsförsäkring.
    skitfånigt.
    spelar ingen roll om personen varit "frisk" och glad och inte ätit medecin i över ett år.

de suger för det mesta ut pengar av folk.
    men som sagt, jag tar heldre det säkra före det osäkra när det gäller min lilla parvel...
    om jag har den möjligheten

• pesonen

Kayal > Jo, det är ju precis så jag menar...men det verkar inte vara så många som förstår mig direkt. Eller så är de för snåla helt enkelt, då undrar man..

Håller med om att de som behöver försäkringar som mest inte får dem och det är inge vidare tycker jag. Tyvärr är livet bra orättvist ibland.

Vem bryr sig om man får 950:- tillbaka eller inte egentligen?

• MayaS

Jag ska teckna TH försäkring för 950 kr.... varför? Pga tidigare erfarenheter.

Min dotter föddes 6 veckor förtidigt... detta är nu snart 9 år sedan... på den tiden så hade Holmia (finns ej mer uppköpta av TH) en vänta barnförsäkring så som barnförsäkringarna så ut på den tiden hade jag inte fått försäkra min dotter för sjukdom i nått bolag alls om jag inte hade haft denna vänta barnförsäkring pga låg födelsevikt. Något annat "fel" fanns inte på tösen... iaf nu var det inget problem med att försäkra henne då jag hade tagit en vänta barnförsäkring.

som många andra redan har sagt så är det inte alla landsting som är lika generösa... många patienthotell är låååångt ifrån gratis.... och det är inte bara sådana kostnader... ligger barnet inlagt på sjukhus så är du inte föräldraledig utan har VAB eller är sjukskriven... då kan man få ersättning för inkomstbortfall.... inget som man tänker på givetvis när barnet ej är friskt... men som kan bli en pytteliten tröst iaf senare...

Iaf...

6 år går.. holmia tas över under tiden av TH... Plötsligt börjar tjejen dricka mycket och till slut kan hon inte kontrollera sin blåsa... in på akuten... diagnos diabetes typ 1.

TH ersätter för akutkostnader, förlorad inkomst och lite annat.... blir en summa på ca 4500 kr på ca 3 veckor...

Utöver detta som fick min dotter ersättning för sitt "handikapp" på ca 210 000 kr
    Jag får varje månad ca 1500 kr i vårdersättning från TH erftersom jag även får vårdbidrag från FK pga hennes sjukdom.

Jag skiter egentligen totalt i pengarna men det är ändå en tröst för mig att min tjej får ersättning för hennes sjukdom..... vilket hon inte hade fått om jag inte hade tagit en väntabarnförsäkring innan hon kom då hon inte hade accepterats av något försäkringsbolag...

Ibland så får saker som vi beslutar i dag först konsekveser långt senare.

Svar på tråden Ett väldigt bra råd (försäkring)