• Titte68

Min dotter "lånar" saker av oss andra...

Nu måste jag bara få veta om jag överreagerar, eller är supersträng eller vad?

Min 16-åriga dotter lånar ohämmat saker av mig och sin syster helt utan hämningar, fast jag sagt till tusen ggr att hon måste fråga först.

Hon erkänner sällan att hon tagit ngt man frågar efter heller utan när man väl hittar det hos henne så hade hon "glömt" det och ungefär VARFÖR blir jag så upprörd.

Vår kamera lånas ohämmat för att hon slarvat bort sin egen. Nu är den sönder. Hennes systers kamera har hon också lånat ohämmat och nu är den också trasig. Nycklar borta och nu är nya kopierade (hon fick betala själv).

Imorse var inte min mascara i min necessär när man är skitstressad och nästan precis ska sticka. När man då frågar så är det bara "jag har inte tagit den, varför skulle jag..jag har ju egen". Efter rotande i hennes väska så är den där.

Grejen är den att hon tar den tex för att hon är stressad på morgonen och inte hinner springa upp på övervåningen och tex ska ha med sig den till gympan. Jag tror hon nästan gör det omedvetet.

Iaf så blir jag totalt vansinnig och jag vet inte om det är överdrivet. Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 10:58:48 följande:
    och morsan kanske borde fråga varför hon gör så istället för att maila surt. säger inte det en hel del om att hon inte kan ta konflikter och prata om problemet
    Vi snackar om en tonåring här. Antar att du har varit en själv? Man ÄR ego son tonåring. jag var också det. Och det behöver inte betyda att man mår skit och har självmordstankar.

Nej man ÄR EGO i det stora hela. Hör till utvecklingen. Världen kretsade kring mig hela tiden. Men jag fick ÄNDÅ veta när jag gjorde fel och jag fick lära mig att vissa saker jag gjorde ogillades av andra. Hade jag fått presenter för att jag förstörde saker hade det gett fel signaler. 

Klart som korvaspad att tjejen ska förstå att det hon sysslar med gör andra förbannade.  
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 10:58:48 följande:
    och morsan kanske borde fråga varför hon gör så istället för att maila surt. säger inte det en hel del om att hon inte kan ta konflikter och prata om problemet
    Sen aksnke hon HAR snackat med dottern lugn och sansat men att hon ÄNDÅ fortsätter i samma spår. Efter ett tag tar tålamodet slut ÄVEN för världens kärleksfullaste mamma. Ts är inte mer än människa och det är HON som måste visa sina barn den rätta vägen. och att ta saker och ha sönder dom är fel och det ska ungen veta också.
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 11:02:09 följande:
    Vi snackar om en tonåring här. Antar att du har varit en själv? Man ÄR ego son tonåring. jag var också det. Och det behöver inte betyda att man mår skit och har självmordstankar.

Nej man ÄR EGO i det stora hela. Hör till utvecklingen. Världen kretsade kring mig hela tiden. Men jag fick ÄNDÅ veta när jag gjorde fel och jag fick lära mig att vissa saker jag gjorde ogillades av andra. Hade jag fått presenter för att jag förstörde saker hade det gett fel signaler. 

Klart som korvaspad att tjejen ska förstå att det hon sysslar med gör andra förbannade.  
    oja jag har också varit en, en som följt regler till punkt och pricka. det stoppade inte min mor från att kasta ut mig flera gånger i månader. jag säger bara att hon har fullt upp men att hålla reda på armar och ben och försöka passa in i kompisgäng och samtidigt utforska världen. ge henne lite kredit istället och uppmuntra henne till tex förändra sitt rum med massa sminksaker. det e ingen stor deal. men det kan betyda mycket för henne
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 11:06:11 följande:
    oja jag har också varit en, en som följt regler till punkt och pricka. det stoppade inte min mor från att kasta ut mig flera gånger i månader. jag säger bara att hon har fullt upp men att hålla reda på armar och ben och försöka passa in i kompisgäng och samtidigt utforska världen. ge henne lite kredit istället och uppmuntra henne till tex förändra sitt rum med massa sminksaker. det e ingen stor deal. men det kan betyda mycket för henne
    Jag tycker inte det är rätt sätt. Att belöna dåligt beteende med nya prylar. och jag kommer ALDRIG tycka det. Kommer inte uppfostra mina ungar så heller.
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 11:03:44 följande:
    Sen aksnke hon HAR snackat med dottern lugn och sansat men att hon ÄNDÅ fortsätter i samma spår. Efter ett tag tar tålamodet slut ÄVEN för världens kärleksfullaste mamma. Ts är inte mer än människa och det är HON som måste visa sina barn den rätta vägen. och att ta saker och ha sönder dom är fel och det ska ungen veta också.
    hon vet nog mycket väl att dom där kamerorna e trasiga och att det e hennes fel. det e inte där problemet ligger. hon förstår att hon har haft sönder dom men hon kanske inte förstår att det e hennes kropps utveckling som gör henne sladdrig och lite halvfull när dom flummar omkring som dom nästan alltid gör i den åldern. då e det svårt att ha skuldkänslor för att något e sönder
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 11:10:28 följande:
    hon vet nog mycket väl att dom där kamerorna e trasiga och att det e hennes fel. det e inte där problemet ligger. hon förstår att hon har haft sönder dom men hon kanske inte förstår att det e hennes kropps utveckling som gör henne sladdrig och lite halvfull när dom flummar omkring som dom nästan alltid gör i den åldern. då e det svårt att ha skuldkänslor för att något e sönder
    Då ska hon ge FAN i att "låna" saker utan att fråga om hon bara förstör det. VAD är det du tycker är okej? tycker du hon kan skylla på att hon är klumpig? Visst kan jag köra samma ursäkt om jag råkar tappa min kompis nya kamera i golvet också?
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 11:08:24 följande:
    Jag tycker inte det är rätt sätt. Att belöna dåligt beteende med nya prylar. och jag kommer ALDRIG tycka det. Kommer inte uppfostra mina ungar så heller.
    men hon belönar inte dåliga sakerna, hon leder bort henne från att låna hennes smink genom att fixa ett lättare sätt för dottern. se det positiva i det hela istället. hon kommer ju fortfarande hem till mamma. efter ett antal bråk, skrik och mail så kommer hon inte göra det längre
  • Ekrlsn
    viseversa skrev 2010-09-23 11:12:00 följande:
    Då ska hon ge FAN i att "låna" saker utan att fråga om hon bara förstör det. VAD är det du tycker är okej? tycker du hon kan skylla på att hon är klumpig? Visst kan jag köra samma ursäkt om jag råkar tappa min kompis nya kamera i golvet också?
    hon skulle inte låna dom utan att fråga om hon hade fått reda på att det va fel från början när hon va mindre. tonåringar blir inte bara såna, det ligger saker bakom
  • Titte68

Nu är det ju så att hon faktiskt har ett sminkbord på sitt rum som jag köpt. Även min laptop som hon fått av mig och en tv.
    HOn har det ganska bra OCH jag pratar med henne så fort jag bara kan.

Men jag vet att när jag pratar och försöker berätta för henne hur jag/vi ska få det att funka blir hon trött och sätter på lite dimma i öronen. För det är klart att det är jobbigt att lyssna på en mamma som maler på.
    Därför skickade jag ett mail som jag tänkte att hon kunde läsa i lugn o ro närhon har tid.
    Däremot tyckte jag att det blev lite väl tråkigt och barskt och jag väntar nu på att hon ska ringa mig på min rast så vi kan prata lite.

Man blir förbannad, man ångrar sig, man blir arg igen osv osv.

Men helt klart visst får man väl försöka räkna till 10 ibland istället för att gorma rakt ut som jag då gör med jämna mellanrum när det blir för mycket.

Tack för er respons

• viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 11:12:11 följande:
    men hon belönar inte dåliga sakerna, hon leder bort henne från att låna hennes smink genom att fixa ett lättare sätt för dottern. se det positiva i det hela istället. hon kommer ju fortfarande hem till mamma. efter ett antal bråk, skrik och mail så kommer hon inte göra det längre
    men hon HAR ju eget smink. men ORKADE inte springa upp och hämta det så hon "lånade" ts mascara. Förlåt men jag kan itne fatta hur du kan tycka hennes beteende är okej. Lämnar tråden nu då jag bara står och stampar på samma ruta om och om igen.

och ts vart har du tagit vägen? Här sitter vi och munhugger men du förblir tyst??
Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...