• StarkMamma

Varför så många oplanerade barn och aborter?

Detta är ingen tråd att jag klandrar någon! Tänk på det.
    Bara funderingar jag haft.
    Abort vid sjukt barn kan jag förstå. Men annars?
    Har ni tänk på preventivmedel?

Snart gör vi nummer 6!
  • Svar på tråden Varför så många oplanerade barn och aborter?
  • Soul

Nu kommer du säkert få en rad svar om att man använt preventivmedel, men blivit gravid ändå och att de inte är hundraprocentiga. Faktum är dock att preventivmedel är väldigt säkra och det är ytterst få som blir gravida med p-piller eller om de använt kondom.

De allra flesta gångerna handlar det troligtvis om att man helt enkelt varit oansvarig och gjort ett misstag. I stundens hetta har man inte skyddat sig. Dumt? Ja, väldigt, men fullt mänskligt och ibland gör alla misstag. Förhoppningsvis lär man sig av det och ser till att det inte händer igen.

• StarkMamma
    Soul skrev 2010-09-23 11:35:26 följande:
    Nu kommer du säkert få en rad svar om att man använt preventivmedel, men blivit gravid ändå och att de inte är hundraprocentiga. Faktum är dock att preventivmedel är väldigt säkra och det är ytterst få som blir gravida med p-piller eller om de använt kondom.

De allra flesta gångerna handlar det troligtvis om att man helt enkelt varit oansvarig och gjort ett misstag. I stundens hetta har man inte skyddat sig. Dumt? Ja, väldigt, men fullt mänskligt och ibland gör alla misstag. Förhoppningsvis lär man sig av det och ser till att det inte händer igen.
    Tack för ditt svar
    Snart gör vi nummer 6!
  • crazy mom
    Soul skrev 2010-09-23 11:35:26 följande:

Så tänker jag med... Många oansvariga situationer uppkommer nog även med stor sannolikhet i samband med alkohol =)
  • StarkMamma
    crazy mom skrev 2010-09-23 11:37:35 följande:
    Så tänker jag med... Många oansvariga situationer uppkommer nog även med stor sannolikhet i samband med alkohol =)
    Kan man inte hantera det bättre borde man i så fall låta bli spriten tycker jag.
    Gör allt för mina små!
  • Anonym

jag kan mycket väl förstå varför man gör abort . Det finns tusen olika anledningar men och? Jag blir inte gladare om det föds fler barn än det görs aborter. Faktiskt! Anledningen är personlig och ska så vara och det är varje persons ensak helt enklelt. Jag skulle absolut göra abort om tidpunkten inte var rätt oavsett om jag skyddade mig eller inte. Ett litet embryo dör, so what? Alla barn behövs inte födas fram.

• Moderator
    Då det inte är tillåtet med etiska diskussioner kring abort i känsliga rummet så flyttar jag ut er.

Ur forumreglerna:
    "Ämnen som diskuteras ska vara av känslig karaktär övrigt flyttas till det Allmänna forumet. Debatter kring t.ex aborter/droger är inte tillåtna. Off-topic är inte tillåtet."

/Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • puss

du behöver inte förstå det heller. du får väl lita på att folk gör det som är bäst för dem, oavsett om du förstår det eller ej.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Loriyana

Att "planera" barn är faktiskt ett relativt NYTT fenomen. Tidigare så träffade man någon, man blev tillsammans, kanske gifte sig, hade sex...och blev ibland med barn. Det hörde liksom till tidens gång. Vissa fick många barn, andra inga alls. Men idag så ska allting vara PLANERAT i minsta detalj. Barn....ja de får bara bli till när det "passar" och annars så ska de bort. Anledningen till att vi idag har oplanerade barn är pga att vi fortfarande tycker fasligt mycket om SEX och SEX kan leda till BARN (trots p-medel) Det ligger dessutom i vår natur att vilja ha sex och försöka sig. I stundens hetta är det ofta svårt att ta kloka beslut. Anledningen till att vi har så många ABORTER beror på att samhället verkar inte acceptera oplanerade barn. Blir man oplanerat gravid...ja då börjar rena häxjakten "det är själviskt att behålla ett barn som man inte planerat" "men tänk om pappan inte vill ha barn?" "men hur ska du försörja barnet? Har du tänkt på det va?" Lever man inte i ett jättestabilt förhållande, har ett fint stort hem, ett bra välbetalt jobb, mycket pengar på banken...ja då anser många att man inte "förtjänar" att behålla sitt barn och att det är "synd" och det "stackars" barnet som "tvingas" födas till ett förälderpar som inte kommer ha råd att köpa en sprillans ny POP overall utan kollar på tradera istället.

• Imortaelis
    Loriyana skrev 2010-09-23 14:19:33 följande:
    Att "planera" barn är faktiskt ett relativt NYTT fenomen. Tidigare så träffade man någon, man blev tillsammans, kanske gifte sig, hade sex...och blev ibland med barn. Det hörde liksom till tidens gång. Vissa fick många barn, andra inga alls. Men idag så ska allting vara PLANERAT i minsta detalj. Barn....ja de får bara bli till när det "passar" och annars så ska de bort. Anledningen till att vi idag har oplanerade barn är pga att vi fortfarande tycker fasligt mycket om SEX och SEX kan leda till BARN (trots p-medel) Det ligger dessutom i vår natur att vilja ha sex och försöka sig. I stundens hetta är det ofta svårt att ta kloka beslut. Anledningen till att vi har så många ABORTER beror på att samhället verkar inte acceptera oplanerade barn. Blir man oplanerat gravid...ja då börjar rena häxjakten "det är själviskt att behålla ett barn som man inte planerat" "men tänk om pappan inte vill ha barn?" "men hur ska du försörja barnet? Har du tänkt på det va?" Lever man inte i ett jättestabilt förhållande, har ett fint stort hem, ett bra välbetalt jobb, mycket pengar på banken...ja då anser många att man inte "förtjänar" att behålla sitt barn och att det är "synd" och det "stackars" barnet som "tvingas" födas till ett förälderpar som inte kommer ha råd att köpa en sprillans ny POP overall utan kollar på tradera istället.
    detta inlägget gillade jag ! bra skrivet
  • Selfish Geene
    StarkMamma skrev 2010-09-23 11:30:58 följande:
    Detta är ingen tråd att jag klandrar någon! Tänk på det.
    Bara funderingar jag haft.
    Abort vid sjukt barn kan jag förstå. Men annars?
    Har ni tänk på preventivmedel?
    Varför förstår du att man väljer abort om barnet är sjukt men inte annars?
Svar på tråden Varför så många oplanerade barn och aborter?