• Hs egen

Dyrt med hockey??

Ändrar nu rubrik förhoppningsfullt...

Har en son som tjatat om att börja på ishockey säkert två år.. Men jag hör jämt att det är så dyrt. Nu när det har gått så lång tid och han fortfarande har samma dröm, börjar jag vekna och vill ta reda på fakta.
    Jag vet inte hur jag ska få reda på hur dyrt det egentligen är, mer än att fråga erfarna föräldrar. Därför kastar jag ut den frågan här:
    Vad får man räkna med per år ungefär för en pojkes ishockeyträning? Inkl. trasiga klubbor och allt..

believe
  • Svar på tråden Dyrt med hockey??
  • Elli47

Svårt att säga. Min son spelar hockey i en liten klubb där vi bor och det är inte alls dyrt. Medlemsavgift 200 kr per år för hela familjen, han får hyra kläder/skydd för 30 kr per grej/per säsong. Så i fjol gick det 150 kr till hyra av grejor för hela säsongen! Det vi har köpt är hockeyklubba, hjälm, suspensoar, halsskydd och skridskor. I vår islada finns även skridskor och hjälm att låna gratis men det är enklare med egna.

• Hs egen

Oj, råkade klicka in inlägget innan jag var färdig.

Vi bor i jönköping så den aktuella klubben är Hv71, så kanske det är dyrare pga större klubb.

Tack för svar! Men önskar ytterligare för mer bredd.

believe
  • mia1980

Min son spela hockey och gjort det nu i 2 år.

Jag har ännu bara lagt ca totalt 2000 på utrustning + 500kr på ny klubba nu då han växte ifrån den första.
    Sen kommer det nu 300 kr i medlemskap och 1000kr i träningsavgift denna säsongen.
    Men sen vet jag att det blir några cupavgifter på ca 150kr st, men det är olika från var cupen ska spelas.
    Sen är det hockeybilder och allt vad man nu vill köpa extra.

Hockey är en sport som kan bli hur dyr man vill men man kan också komma ganska billigt undan om man köper begagnade saker, det går ofta att göra via klubben eller iaf genom att man snackar med andra som har barn som spelar där och så köper man det  som är för litet för deras barn.
    På blocket kan man också hitta massor och sen får man ibland väldigt justa rabatter i olika butiker när man är medlem i en klubb.

Min son har inte bytt utrustning än utan klarat sig med samma än, men jag har köpt nytt underställ nu i år.
    Han har en full utrustning själv och jag blev faktiskt förvånad hur billigt man kan få tag i det om man letar lite.

Prata med klubben och se vad det finns för möjligheter och vilka krav dom har på barnens utrustning.

• Per19

Det här var ju rena rean med hockey.
    Själv har man 2 grabbar som kört MC sen dom var 3 år,och tävlat i motocross sen dom var ungefär 10-11 år gamla.

Det är dyrt det kan jag säga. 

• SVejsan
    Per19 skrev 2010-11-21 18:46:38 följande:
    Det här var ju rena rean med hockey.
    Själv har man 2 grabbar som kört MC sen dom var 3 år,och tävlat i motocross sen dom var ungefär 10-11 år gamla.

Det är dyrt det kan jag säga. 
    Men MC från 3 -års åldern... då är det även din hobby du får räkna utgifterna på 3 personer så blir det lite billigare per person...
  • SVejsan

Sen bör man väl också i Hockey utgifterna räkna med :
     Ev Materialavgifter, tiden det går åt att sälja lotter/granar/salami osv, stå i kiosken - alla skjutsar till matcher, ev anmälningsavgifter till cuper. Spelarlicensavgift

• Per19
    SVejsan skrev 2010-11-24 13:26:42 följande:
    Men MC från 3 -års åldern... då är det även din hobby du får räkna utgifterna på 3 personer så blir det lite billigare per person...
    Jo det är sant, man har haft mycket roligt under årens lopp, men det har väl en "hockeyfarsa" också?

Sen kör jag själv också så det blir väl inte direkt att dela på tre, utan tvärtom så tillkommer mina kostnader.
    Visserligen inte så stora som för mina pojkar eftersom jag får stå tillbaka och köra "billiga" hojar, och nu när grabbarna är stora, ärva kläder och skydd från dom.
  • Per19
    SVejsan skrev 2010-11-24 13:31:49 följande:

Ev Materialavgifter, tiden det går åt att sälja lotter/granar/salami osv, stå i kiosken - alla skjutsar till matcher, ev anmälningsavgifter till cuper. Spelarlicensavgift

Tillkommer mycket för mig också. Det är tävlingslicenser, resor till och från tävlingar, bensin, anmälningsavgifter med mera.
    Men jag ska inte klaga.
    Familjen har valt att lägga en stor del av inkomsten på det här och killarna vet av det och är otroligt tacksamma att dom fått hålla på med det här.

Vi får försaka annat som "vanliga" familjer kan göra kanske? t.ex semesterresor, köpa dyra märkeskläder, åka i nya dyra bilar och äta gott. 
  • mia1980
    SVejsan skrev 2010-11-24 13:31:49 följande:

Sånt får man ju räkna med i alla sporter. Man kan ju även där välja lite hur mycket barnet ska delta.
Svar på tråden Dyrt med hockey??