• Tiingen

När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??

Jag och min sambo ska snart ha barn och funderar lite kring det här med dop.
    Vi är båda döpta och konfirmerade med har ingen längtan att tex gifta oss i kyrkan då ingen av oss är troende - funderar därför att gå ur kyrkan.

Hur blir det med vårat barn - när var hur blir det medlem i kyrkan. Sker detta automatiskt då man skickar in papper om födsel till Skatteverket eller sker det vid tex dopet i kyrkan??

Om det sker i kyrkan hade vi tänkt att ha ett typ födelsekalas hemma istället (eller i en lokal)
    Men sker det inte iom dopet i kyrkan så kan man ju lika gärna ha en dop cermoni där...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-25 15:25
    Jag har fått svar på min fråga! Tack.. "stänger" nu tråden!

• Svar på tråden När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??
  • 071001

Att döpas betyder ju att ni väljer att ta upp barnet i svenska kyrkan så då få ni nog ställa in er på namngivningsceremoni.

• Leoella

Nu för tiden sker det vid dopet i kyrkan.

Själv blev jag tvångsansluten vid födelsen (född på 60talet), gick ur som vuxen och min sambo gick ur för ett par år sen. För oss kändes det därför självklart att INTE döpa vårt barn, eftersom ingen av oss tror eller är medlemmar där (liksom vårt barn inte heller är medlem i seglingssällskapet eftersom ingen av oss är det).

Därför är inte heller vårt barn medlem i kyrkan. Om h*n sen som vuxen (eller ev tonåring) vill gå med i kyrkan och/eller döpa sig; eller vända sig till någon annan religion så har h*n det fria valet då.

• Leoella

Läser ditt inlägg igen TS.

Menar du att ni funderar på att gå ur kyrkan, men vill ändå att ert barn ska bli medlem där?

• 071001

Leoella, jag tolkar det mer som att ts vill ha en dopceremoni i kyrkans lokaler, men inte om det innebär att barnet tas upp i församlingen. Vilket är lite knasigt tänkt får jag säga.

• Leoella
    071001 skrev 2010-09-23 12:02:27 följande:

Leoella, jag tolkar det mer som att ts vill ha en dopceremoni i kyrkans lokaler, men inte om det innebär att barnet tas upp i församlingen. Vilket är lite knasigt tänkt får jag säga.

Ja, i så fall.... så har ju dopets innerbörd totalt missuppfattats.
  • Hoppetossan 79

Jag är tveksam till om man får döpa sitt barn i kyrkan om ingen av föräldrarna är medlem.
    För att få gifta sig i kyrkan så måste åtminstonde en vara medlemt ( i alla fall var det så när vi gifte oss). 

• Menhir
    Hoppetossan 79 skrev 2010-09-23 12:09:13 följande:
    Jag är tveksam till om man får döpa sitt barn i kyrkan om ingen av föräldrarna är medlem.
    För att få gifta sig i kyrkan så måste åtminstonde en vara medlemt ( i alla fall var det så när vi gifte oss). 
    Med kyrkan idag vet man aldrig...

TS; eftersom ni verkar tveksamma så varför inte ha en namngivnignsceremoni och så kan barnet döpa sig när/om han/hon själv vill.

Det finns ju ingen anledning att vara medlem i en organisation som man inte sympatiserar med.
  • Raskask
    Hoppetossan 79 skrev 2010-09-23 12:09:13 följande:
    Detta reddes ut för något år sedan i en lång och brokig tråd här på fl. Man kan döpa sitt barn i kyrkan utan att föräldrarna är medlemmar. Det är ju barnet som tas upp i kyrkan och det är ju enligt kristendomen barnets rätt och en av anledningarna till att kyrkan alls existerar.Men man får räkna med att prästen ställer frågor om varför man vill göra det (och bör kanske inte kalla prästen för prästjävel, har jag för mig). En präst som känner sig tveksam till om föräldrarna verkligen tänker låta barnet få så mycket kontakt med kristendomen kan också vägra döpa har jag för mig. Hittar inte tråden nu, men minns den livligt.

Numera blir man ju som sagt medlem av kyrkan iochmed dopet, som det var förr i tiden innan tvångsanslutningen.
  • Khyote

Jag är född 84, inte döpt eller konfirmerad.. Och är medlem i svenska kyrkan. Vet dock inte hur det fungerar idag, men att vara döpt är inte det som ger "inträde" till kyrkan.

Dopet i sig och det står för går ju läsa om på svenskakyrkan.se

Men tror knappast du eller din man behöver vara döpt, och om inte ni avskrivit er svenska kyrkan, så är ni automatiskt medlemmar. =)

Svar på tråden När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??