• Winglur

Hur många vattenpelare behövs i vinterkläder?

Ska köpa vinterkläder till dottern nu, och kikat lite på Didriksons.
    Eller, jag hade bestämt mig för dom men såg nu att dom bara har en vattenpelare på 2000.
    (ialf Tobie vinterbyxor)
    Räcker det eller blir hon blöt då?

Hur är det med PoPs vinterbyxor, är det samma som med skalbyxorna, vattenpelare på 10 000? Hur är dom annars i slitage och så? 

• Svar på tråden Hur många vattenpelare behövs i vinterkläder?
  • sarsparis

Hur vattentäta de är beror delvis på var du bor, själv skulle jag aldrig sätta på mitt barn någon overall med mindre än 10000 vattenpelare då vi bor på västkusten där det mest är slask och jag vill inte att min son ska behöva ha på sig galonbyxor på overaller.

• Winglur
    sarsparis skrev 2010-09-23 21:05:15 följande:

Hur vattentäta de är beror delvis på var du bor, själv skulle jag aldrig sätta på mitt barn någon overall med mindre än 10000 vattenpelare då vi bor på västkusten där det mest är slask och jag vill inte att min son ska behöva ha på sig galonbyxor på overaller.

Ja du tänker så, nej här är det knappt slask, bara när det börjar bli vår. Så det är mest ren snö.

• alvide

5000 vattenpelare räcker om barnet inte ska sitta i slask hela dagarnaFlört

• alvide

2000 vattenpelare är lite. Satsa på Pop-byxorna istället!

• sarsparis
    Winglur skrev 2010-09-23 21:38:55 följande:
    Ja du tänker så, nej här är det knappt slask, bara när det börjar bli vår. Så det är mest ren snö.

Det som är viktigast för ditt barn är säkert att hålla ute kylan och inte vätan, då är det mindre viktigt med vattenpelare. Tror säkert att didriksson som har 2000 vattenpelare funkar, men då får man kanske vara beredd att dra på galonbyxor om det blir slaskigt.
  • sarsparis
    Knepstolpe skrev 2010-09-25 11:55:49 följande:
    Läst igår i ett reklamblad från Intersport att 2000 pelare räknades som vattentätt. Men jag tyckte att det lät lite.

Det beror på vem du frågar, de säljer ju många overaller som har 2000 vattenpelare så det är klart att de säger att de är vattentäta. Så här står det på uteungarr.se

"Det vanligaste är att man mäter regntäthet i vattenpelare, vattenpelaren ska ange hur stort tryck ett tyg klarar innan det börjar läcka. Alla tyg läcker såklart om trycket blir tillräckligt stort. Enligt EU-standard får man kalla plagg för vattentäta om de har en vattenpelare på 2000mm (eller 2 meter). Detta är dock en sanning med modifikation; en jacka eller ett par byxor med vattenpelare på 2000mm klarar en stund i lättare regn men tål inte barn som sitter i vattenpussar & njuter av plaskandet. Däremot perfekt att ha i skolväskan ifall det kommer regn när man inte väntar det & ganska snabbt kan ta sig inomhus. Klassiska regnplagg i galon har en vattenpelare på runt 5000mm & då börjar plaggen kännas vattentäta.

Funktionskläder som både är helt vattentäta & andas bör ha en vattenpelare på minst 10 000mm. Då klarar dom mer extrema påfrestningar i blötan. Glada 1-åringar som åker kana i vattenpussar, snabba 5-åringar som cyklar i hällregn & så vidare. Bor man i södra Sverige kan vattentäta skalplagg i funktionsmaterial funka som enda ytterplagg året runt. Man reglerar med hjälp av lager-på-lager."

Hela texten hittar ni på uteungar.se

• Winglur

Vart bor ni Vattenlilja?

Ok, ja, fasikens. Men, Didriksons har ju ändå fått bäst i test liksom... :/
    Jag tror vi kör på den ändå. Ska kolla PoPs overall också.
    Men jag undrar hur pass slitstark den är?!
    Hon hade en sån förra vintern och jag är jätte nöjd, men då hade hon precis börjat gå också och vi var inte ute jätte mkt... 

• sarsparis
    Winglur skrev 2010-09-25 23:03:50 följande:
    Vart bor ni Vattenlilja?

Hon hade en sån förra vintern och jag är jätte nöjd, men då hade hon precis börjat gå också och vi var inte ute jätte mkt... 
    För det första ska man aldrig tro på tester som görs, de görs på provdockor i ett laboratorium och inte på barn i verkliga livet.Jag är alltid kritisk till alla tester. Dessutom är några av overallerna i just det aktuella testet från förra året, och några overaller var ur provkollektioner och det kan hända att saker och ting har ändrats innan de skickades till butik. Jag har själv aldrig haft didriksson, min brorsdotter hade den förra året, och den höll inte måttet när slasket kom. Sen vet jag att didriksson har kommit med en overall med 10000 vattenpelare. 

När jag frågade i våras på förskolan vilka overaller som hållit barnen varma och torra sa dom PoP, Nanook och Reima. Sen finns det såklart många fler overaller som säkert är lika bra. Själv har vi köpt en PoP iår.  
  • Winglur
    sarsparis skrev 2010-09-26 10:37:03 följande:
    För det första ska man aldrig tro på tester som görs, de görs på provdockor i ett laboratorium och inte på barn i verkliga livet.Jag är alltid kritisk till alla tester. Dessutom är några av overallerna i just det aktuella testet från förra året, och några overaller var ur provkollektioner och det kan hända att saker och ting har ändrats innan de skickades till butik. Jag har själv aldrig haft didriksson, min brorsdotter hade den förra året, och den höll inte måttet när slasket kom. Sen vet jag att didriksson har kommit med en overall med 10000 vattenpelare. 

När jag frågade i våras på förskolan vilka overaller som hållit barnen varma och torra sa dom PoP, Nanook och Reima. Sen finns det såklart många fler overaller som säkert är lika bra. Själv har vi köpt en PoP iår.  
    Ok, jag funderar på PoPs, men den är tydligen inte lika slitstark... :/
    Nu härjar hon väl iförsej inte jätte mkt, så det kanske funkar ändå.
    Men är det 10000mm i dom? 
  • vattenlilja
    Winglur skrev 2010-09-25 23:03:50 följande:
    Vart bor ni Vattenlilja?

vi bor i Hälsingland.
  • sarsparis
    Winglur skrev 2010-09-26 13:05:03 följande:
    Ok, jag funderar på PoPs, men den är tydligen inte lika slitstark... :/
    Nu härjar hon väl iförsej inte jätte mkt, så det kanske funkar ändå.
    Men är det 10000mm i dom? 
    I pop är det 10000 vattenpelare, när jag frågade i en pop butik om just slitstrykan sa hon att de ska hålla måttet, visst, ingen overall tål om barnet åker på rumpan på ett  berg tex flera timmar om dagen. men hon sa att den ska hålla, gör det inte det tyckte hon att man ska reklammera. PoP är dessutom väldigt generösa vad gäller reklammation.
  • Winglur
    sarsparis skrev 2010-09-26 19:51:20 följande:
    I pop är det 10000 vattenpelare, när jag frågade i en pop butik om just slitstrykan sa hon att de ska hålla måttet, visst, ingen overall tål om barnet åker på rumpan på ett  berg tex flera timmar om dagen. men hon sa att den ska hålla, gör det inte det tyckte hon att man ska reklammera. PoP är dessutom väldigt generösa vad gäller reklammation.
    Ok, det blir nog ett pop två delat set, att ha när det är slaskigt, och sen en Didriksons overall. Pust och stön...
    Men är det någon som vet hur PoP är i storlekarna.
    Hon är 84 lång, har 92 i vanliga byxor, och dom sitter jätte bra.
    Borde jag ta 98 då, eller blir dom för pösiga? Hon ska ju ändå kunna ha dom hela vintern... 
  • Fredriks Mamma

Det låter lite med 2000 vpl på Didrikson, men jag hörde att det står 2000 vpl efter TRE tvättar. Och det är väl bättre?

Jag har en didrikson, och tror på testvinnaren. Köpte en Fix (10 000 vpl) från början, men bytte.

• N1an

Tänk på att de flesta garanterar vattenpelare när overallen är ny. Didriksson garanterar sina vattenpelare efter tvätt. Därför sätter de lägre än många andra.

• Fredriks Mamma

Hur mkt kan man tvätta funktionskläder då??

• JWM

använder vinterkläder från ica maxi o det är dom bästa vi haft efter år av pop, didriksons o reima

så dyrt är inte  = bra

vattenpelare på ica kläder?????
    men barnen var torra o nöjda hela vintern

• alvide
    N1an skrev 2010-10-04 16:49:23 följande:
    Tänk på att de flesta garanterar vattenpelare när overallen är ny. Didriksson garanterar sina vattenpelare efter tvätt. Därför sätter de lägre än många andra.
    Om det stämmer som "Fredriks mamma" säger att den håller 2000 vattenpelare efter 3 tvättar är det jättesnålt, bra TRE tvättar!?
    Det normala är att man brukar prata mest om vattenpelare efter 10-20 tvättar.
    Nanook Dermizax lovar 20000 efter 100 tvättar!
Svar på tråden Hur många vattenpelare behövs i vinterkläder?