• Anonym

Preventivmedel

Vilka preventivmedel rekomenderar ni och varför? (eftersom jag har dåliga erfarenheter av p-piller och nu blivit oplanerat gravid kan det vara bra att kolla upp sådant till senare när jag behöver)

• Svar på tråden Preventivmedel
  • Jennie med ie

Det beror på omständigheterna... Är det så att man inte vill stoppa i sig hormoner och inte ha nåt föremål inne i kroppen rekommenderar jag pessar. Ett i mina ögon mycket underskattat preventivmedel som tyvärr många barnmorskor är supernegetiva till för att det är "gammaldags". Men vad spelar det för roll, viktigast är väl att det funkar? Och det gör det, rätt använt har pessar en säkerhet som är ungefär lika hög som med minipiller.

• Girlfriend in a coma

Ja men är det inte så att man måste planera några timmar innan med att sätta in det? (alltså innan varje gång man har sex)

• Jennie med ie

Nej, det är inte så. Man måste inte sätta in det en viss tid innan så man behöver inte planera in när man ska ha samlag. Däremot ska det sitta kvar en viss tid _efteråt_.

• Jessie

Jag har också dåliga erfarenheter av p-piller vilket gjorde att jag valde att pröva p-datorn (persona). Dock är den "endast" 96% säker till skillnad mot p-piller 99% men jag anser att den har många fördelar och passade mig/oss perfekt så skönt att slippa hormoner.. Finns hemsida om den om du är intresserad, har inte adressen till hands nu men hör av dig isåfall..

• kobra

Jag har just satt in en hormonspiral och jag är såååå nöjd, behöver inte tänka på skydd på 5 år. Kan rekomenderas.

• Miim

Jag håller med Kobra, hormonspiral är ett lysande preventivmedel!
    Jag har just plockat ut min (har haft den i 5 år) och har aldrig upplevt något så smidigt - ingen mens, ingen oro, inget krångel...
    Den enda "baksida" som jag kan finna är att jag fick lite mer ont dagarna innan "mens", m a o äggstockarna och livmodern var lite svullna under den period när jag igentligen skulle haft mensblödningar. Nu när jag "måste" äta mini-piller saknar jag min spiral något fruktansvärt. Men eftersom att vi funderar på att försöka bli gravid någon gång under det kommande året känns inte spiralen som ett alternativ.

• Mumin

Jag har kopparspiral och den funkar helt kanon. Men det passar inte alla, min kompis fick ta ut sin för hon hade ständig mensvärk och blödningar hela tiden. För mig är det enda som hänt att jag har fått lite rikligare mens, inget mer.

• Anonym

Funderar på hormonspiral, hade kopparspiral men hade ont hela tiden. Har hört att man kan få acne av hormonerna? nån som varit med om det?

• snuffsis

Jag har haft en P-stav inne i 3 år, sitter i ena armen och utsöndrar en viss mängd hormon varje dag. Märks inte och gör inte ont. Kan kännas vid insättningen, men helt harmlös att ta ut!

• Maria 79

vad är p-datorn för nåt? Är det nån sida där man räknar ut när man har "säkra perioder" eller? Det kan väl ändå inte var så säkert?

• Jessi

Även här slår jag ett jättehårt slag för pessar! (som i så många andra trådar ) Men det ÄR verkligen super, jag lovar ! och mannen håller med!

• Gullan go

Är inte mini-piller bra? då slipper man väl hormonerna?

• LillaSnigel

Hmm... nu kommer jag och är lite negativ

Jag har p-stav som jag satte in sep-03.. Är inte nöjd med den.. Har många mellan "blödningar" rättare sagt bruna flyt..*uck*
    Men ska ge den tid till hösten och se ifall det blir bättre.. Sen är det ju så att vissa preventiv passar ju olika på olika kvinnor...

Jag tycker det e dax att forska fram lite åt killarna
    Men har hört att det kommer p-stav för killar *tumme upp*

Jessie ----> Jag e lite nyfiken på p-datorn räknar den ut när man har äl då eller?

Pia

• Jennie med ie

Gullan go, minipiller är också och hormonellt p-medel, dock innahåller de bara en "typ" av hormoner medans vanliga p-piler, kombinations-p-piller, innehåller flera.

"Jag tycker det e dax att forska fram lite åt killarna "
    Det forskas för fullt. Men det är betydligt svårare att tillfällig stoppa spermiepdosuktionen hos män än att tillfölligt stoppa ägglossningen hos kvinnor eller ändra miljön i livmodern så ägget inte fäster.

• Jessie

Om ni har funderingar läs om persona (p-dator) på
    www.uniscand.se

Maria79: "Ingen preventivmetod kan skydda dig från en graviditet till 100%. Enligt oberoende kliniska studier är tillförlitligheten för PERSONA 94% om den används enligt instruktionerna och som enda preventivmetod. Det innebär att av 100 kvinnor som använder PERSONA i ett år, förväntas sex stycken bli gravida om de har samlag på en "grön dag" som ett resultat av att PERSONA inte identifierar de fertila dagarna korrekt." (www.uniscand.se) Om det är tillräckligt säkert är ju upp till var och en och vilken situation man är i...eller?

LillaSnigel: Kolla hemsidan, tyckte själv det var lite snurrigt att läsa om men när jag väl började använda den så blev det naturligt och en del av min vardag. Minuset är väl att det kostar lite grann... till att börja med (såg att det till och med hade gått upp lite sen jag skaffade min). Dock är det ju en engångskostnad då det sen "bara" kostar för stickorna varje månad. (120kr/mån) För mig/oss var det värt det då jag hade dåliga erfarenheter av hormoner.
    Det roliga är ju också att man kan använda den åt "andra hållet" jag menar om man vill ha barn så gör man tvärtemot vad den rekomendrar...

• Anonym

Rekommenderar verkligen inte p-spruta etersom jag blev med barn trots den!!! Hormonspiralen har funkat fin-fint för mig i ett halvår nu. Inga biverkningar ocg ingen mens. toppen!

• Jennie med ie

Anonym, INGET p-medel är 100%-igt. Du blev gravid trots p-spruta, någon annan blir det trots p-piller, ytterligare någon annan blev gravid trots pessar osv.

Svar på tråden Preventivmedel