• Julian

Öronproppar för dagispersonalen - hur vanligt?

Ahoj,

Fick idag veta att dagispersonalen på min sons och dotters dagis har börjat med öronproppar pga dålig arbetsmiljö (hög ljudnivå). Tycker detta låter helt absurt! Har ni samma erfarenhet från era dagis och vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Öronproppar för dagispersonalen - hur vanligt?
  • Silverkatten06

Låter ju galet. Om det är så hög ljudnivå måste man ju göra nåt åt den, barnen far ju lika illa som personalen... 

• Punkster

Det var väl på tapeten för några år sedan också, men det blev väl inget av det hela då. Har för mig om att det var facket som pratade om att uppmana sina medlemmar att använda öronproppar på jobbet för att uppmärksamma kommunerna på den höga ljudvolymen på många förskolor.

• Diablo

På vårt dagis har de ett öra på väggen som börjar lysa när ljudnivån är för hög, barnen är mycket uppmärksamma på detta och dämpar sig direkt, det har liksom blivit en sport att det är tyst och lugnt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • KoolaFarsan80

Det är väl inte så konstigt om personalen vill använda öronproppar? Jag kan förstå att de blir trötta av allt skrik och att det på sikt är skadligt för hörseln. Jag har t.ex. haft idrottslärare som använt öronproppar pga höga ljud och det är bra att skydda hörseln innan den blir skadad.

• KoolaFarsan80
    Diablo skrev 2010-09-23 19:56:50 följande:
    På vårt dagis har de ett öra på väggen som börjar lysa när ljudnivån är för hög, barnen är mycket uppmärksamma på detta och dämpar sig direkt, det har liksom blivit en sport att det är tyst och lugnt!
    Det låter som en riktigt bra idé! Ett enkelt sätt att förbättra arbetsmiljön för både barn och personal.
  • Diablo

För saken är ju den att öronproppar löser ju egentligen bara problemet för personalen inte för våra barn. Man måste ju lösa oljudet på ett bättre sätt som även blir bättre för barnen. Att använda öronproppar tycker jag är lite som att stoppa huvudet i sanden och helt enkelt ge upp!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Havanna81

Förhoppningsvis arbetar de även på andra sätt för att få en bättre ljudmiljö. Kan förstå att lärarna använder öronproppar i vissa situationer då man ska vara i yrket kanske 40 år till och barnen runt 5 år. Men som sagt det ska ju inte innebära att man ej sätter in andra åtgärder.

• Lillatroll

Har aldrig hört talas om att man använder öronproppar på barnens förskolor. Är det så är det ju ett arbetsmiljöproblem för både lärare och barn och öronproppar hjälper ju bara lärarna. Jag skulle vilja veta om dom jobbar med att förbättra ljudnivån på något annat sätt? Usch tycker det är tråkigt för både lärarna och barnen att arbetsmiljön är dålig. Hoppas dom kan hitta sätt att förbättra den på.

• Punkster

Jag tror att öronproppar är ett sätt för facket/personalen att markera för rektor/skolchef/ledning/utbildningsnämnd/you name it att ljudnivån är för hög och att något måste göras åt saken. För jag tror inte att personalen egentligen vill ha öronproppar, inte föräldrar och barn heller för den delen.

Såna där lysande decibelöron brukar ju finnas lite hör och var, och dom är asbra. Tyvärr är dom prissatta därefter också, tror att Lek & Lär tar ungefär 5000 kr för, kraftigt överpris för en enkel pryl som kostar någon hundralapp att tillverka.

• vampyria2

Efter som det är så otroligt vanligt att personal som jobbar på förskolor och skolor får hörselskador så tycker jag att så länge de inte kommer på nått annat sätt att rädda personalens hörsel att det är jätte bra att de använder det. Det är ju inte så att de blir helt döva av dem, det tar bara bort det värsta bullret

• Busbellan

Tycker faktiskt inte det är konstigt att det används öronproppar. Många i personalen inom barnomsorgen har faktiskt fått nedsatt hörsel pga ljudnivån.
    Bara för att det används öronproppar betyder det ju inte att man inte jobbar med ljudnivån och det är ju knappast personalens fel att det trycks in alldeles för många barn på för liten yta!

Mamma till Nora, August och Ella
  • Silverkatten06

Men barnen då? Är det ok att de får hörselskador?

Om nu ljudnivån är så hög måste man ju jobba på att få ner ljudnivån, för allas skull. Det finns mycket man kan göra, tex kan man klä bordsskivor etc med ett speciellt material som dämpar det mesta av slamrandet, man kan jobba med barnen för att få dem att förstå vikten av att dämpa sig lite, man kan ha en sån där decibelmätare etc etc...

• vampyria2
    Silverkatten06 skrev 2010-09-24 14:37:04 följande:

Men barnen då? Är det ok att de får hörselskador?

Om nu ljudnivån är så hög måste man ju jobba på att få ner ljudnivån, för allas skull. Det finns mycket man kan göra, tex kan man klä bordsskivor etc med ett speciellt material som dämpar det mesta av slamrandet, man kan jobba med barnen för att få dem att förstå vikten av att dämpa sig lite, man kan ha en sån där decibelmätare etc etc...

Fast det mesta du pratar om har redan gjorts men faktum kvarstår att personalen får hörselskador. Visst barnen skulle kanske också behöva ha det men tror inte att det är lika nödvändigt med tanke på att barnen är där under några år, personalen år in och år ut, är högre ljudnivå på en förskola än på en vanlig skola Drömmer
  • Tjollabolla

Det är väl självklart att dom ska ha öronproppar om ljudet är så högt så dom får hörselproblem! Varför inte? Dom arbetar väl säkert med problemet oxå, men fram tills dess så får dom väl skydda sig på nåt sätt.

Det är ju inga robotar som jobbar med barn, jag gissar på att dom är rädda om sin hörsel. Man är OTROLIGT trött i huvudet och öronen efter en hel dag på en förskola.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • pigglet

Funderar faktiskt på att skaffa det själv. Ett par på jobbet har det redan, själv börjar jag höra ganska dåligt, och är ändå bara 36 år...
    Så länge barngrupperna är så stora att det vistas ca 20 barn uppdelat på ca 3-4 rum kommer ljudnivåerna vara höga. Prova bjuda hem 18 1-5-åringar en heldag. Vi är ute ganska mycket, då får allas öron vila. Mattor på borden, plattor i taket, tyg på väggarna och skumgummimattor på golven... ljudnivån är fortfarande hög under delar av dagen.

• Niiskuneiti

Vet en del som har det. Arbetsmiljön är fruktansvärd om man ser till bullret. Jag är rädd om min hörsel och skulle kunna ha det. Om man som förälder misstycker kanske man ska fundera över om det är mer okej att vi förbjuder barnen att leka och stoja?

• carbe

Har också funderat på att skaffa det- vissa har redan. Under inskolningarna speciellt, när man måste bära ett skrikande barn en längre stund.....jobbigt.

Svar på tråden Öronproppar för dagispersonalen - hur vanligt?