Någon som fått FP grundad på den heltid som jobbades innan man blev arbetslös, eller fick gå ner tex halvtid pga arbetsbrist?
Är så att jag har jobbat heltid på ett företag i 3 år. I feb blev jag uppsagd till en halvtid för att det fanns för lite att göra. Jag gick då med i arbetsförmedlingen och stämplade. Nu ska jag ha barn i april och jobbar nu 95-100 % men i nov kan jag bara få en halvtid. Jag tyckte då att det kändes onödigt att vara inskriver på arbetsf. och stämpla eftersom det handlar om en så liten procent som jag klarar mig utan.
Ringde till arbetsf. där dom inte rekomenderade mig att skriva ut för tydligen så skulle min SGI (sjuk/föräldrapeng) sjunka mycket om jag gjorde det.
När jag då ringde försäkringskassan och pratade med en på arbetsf. säger dom att jag har ju en heltid i grunden och det är det jag vill jobba, så dom grundade då tydligen min mammapeng på det jag tidigare har jobbat. Alltså för ett halvår sedan. Enligt dom så var det ju inte mitt val att jag fick gå ner i tid.
Jag trodde att det var skitviktigt för mig att jobba så mycket som det bara går att göra nu innan jag går hem, men tydligen så är det inte det då eller? Stämmer det att jag får min FP baserat på det jag tidigare har jobbat för ca 1 år sen eller får jag det baserat på det jag jobbar nu? För då hade jag ju struntat i att stämpla men det var tydligen jätteviktigt att jag fortsatte.
Tycker det låter väldigt bra i så fall.