• Fargoli

Lite frågor angående flaskmatning

Vi har börjat ge sonen flaska under dagen och gröt på morgon och kväll då han inte gick upp i vikt av min mjölk. Han är 4,5 månader nu. Ska man diska flaskan med diskmedel? Efter varje matning? Hur ofta ska man koka den? Hur har ni gjort, antar att alla gjort olika, men vill gärna veta. Och en fråga till: han fick en halv portion gröt imorse sen åt han cirka 50-60 ml ersättning, hur länge klarar han sig nu ungefär tror ni?

• Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning
  • La Lola

Jag har aldrig kokat en flaska.
    Bara diskat den för hand med diskmedel eller kört i maskin (förutom själva nappen).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Fargoli

Inte haft doskmedel på själva nappen heller? Vilken flaska är bäst? Just nu kör vi med mamflaskor som man kan plocka isär

• La Lola
    Fargoli skrev 2010-09-24 09:02:00 följande:
    Inte haft doskmedel på själva nappen heller? Vilken flaska är bäst? Just nu kör vi med mamflaskor som man kan plocka isär
    Jopp, på nappen oxå.

Ja de flaskorna har vi oxå.
  • La Lola

Ringen kör jag inte heller i maskin....

• La Lola
    La Lola skrev 2010-09-24 09:04:17 följande:
    Ringen kör jag inte heller i maskin....
    gummiringen alltså.
  • SmBacke

jag sköljer ur efter varje måltid och diskar med lite diskmedel på kvällen och sköljer nappen med vatten.

hur länge han står sig lär ni märka, alla e så olika.

• kakmamman

Vi kör också med MAM´s flaskor, är supernöjd.. Vi kokade dom ungefär 2 gånger i veckan i början.. Nu gör vi inte det längre då man inte "behöver"..
    Sköjl ur noga innan du ska göra nästa måltid, det kan vara svårt att få bort allt utan diskmedel...men ibland tvättar vi bara med vatten.. Man känner när "beläggningen" fårn proteinet i ersättningen släpper liksom.. =)

Om du ska koka så kan du koka alla delar av MAM-flaskan.. men man bör inte sterilisera har jag hört (om det stämmer eller ej vet jag inte men det låter rätt logiskt) att barnet ska "lära sig" att ta emot sådana enkla bakterier bakterier!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Izzo

Har alltid flaskmata mina barn och vi brukade koka flaskorna iblann fast mest så diskade jag förhand el i maskin.

Hur länge din son är mätt på sin frukost kan nog bara du veta men om jag ska gissa på runt 10 kanske.

• Fargoli

Då måste jag fråga hur du gör med nederdelen på flaskan när du diskar? Plockar du isär och lägger i diskmaskinen bara? Använder man flaskborste på alla delar? Ska man diska med diskmedel efter varje gång?
    Helt nytt detta för mig:p

• SmBacke

du väljer själv om du vill ha diskmedel varje gång, huvudsaken allt e ursköljt ur flaskan :)

Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning