• WilderWein

Kakeldekor på våtrumstapet?

Badrummet i min hyresrätt håller på att renoveras. De ska sätta upp en fruktansvärt ful våtrumstapet (istället för det gamla vackra kaklet, snyft). På denna tapet måste de sätta en ännu värre bård runt hela rummet, eftersom den fyller nån form av funktion. Den är verkligen jätteful med mönster i olika färger (fattar inte hur hyresvärden tänkte som valde ut dem!). I alla fall så fick jag en idé igår om att det kanske skulle gå att sätta kakeldekor eller nån annan typ av självhäftande plast på bården. Går det tro? Tapeten och bården är lite skrovlig. Skulle det gå att få bort sen? Nån som har gjort nåt sånt?

• Svar på tråden Kakeldekor på våtrumstapet?
  • WilderWein

Tacksam för hjälp. Om det är en dum idé så måste jag välja en annan bård.

• FruSen

Åååh, jag lider med dig. Vi fick vårt badrum renoverat i vår förra hyresrätt och jag grät när mattläggaren kom. Alltså, det finns ju jättefina våtrumsmattor numera men hyresvärden elelr vem det nu kan ha varit som bestämde hur alla badrum skulle se ut enligt deras standard måste ha pekat på det fulaste som fanns...
    Har ingen aning om hur kakeldekor fungerar eller inte fungerar på våtrumsmatta/tapet. Risken finns väl att det lämnar spår när man ska ta bort det.. Eller om det är skrovligt som du säger kanske det inte ens sitter fast..
    ?
    Har ingen aning tyvärr...
    Får du välja annan bård om du vill?

• WilderWein

Så det är inte bara här hyresvärden är blind/totalt befriad från god smak alltså. Precis som du säger så finns det faktiskt snygga våtrumstapeter, men de val jag har är mellan spräckliga historier i blått, grönt, grått eller beige. Och så bården då... Skitbra att renovera, men varför vill man att det ska ut som att det är gjort -92 ändå?? Tydligen så hör bården ihop med tapeten, liksom. Väljer man den blåa så är det en bård med cirklar i blått och olika färger, väljer man den gröna så är det en bård med gröna blad. Och till den gråa som jag överväger så är det en bård med cirklar i gult och grått. Om man kunde dölja den så vore det faktiskt helt neutralt och ok. Synd att du inte vet om det ens går att få fast den. Få bort den känns något mindre prioriterat om jag ska vara ärlig. :-P Alltså, jag kan så klart bara försöka sen och se om det går, men om den nu inte ens fäster så vill jag nog hellre välja en helt annan tapet med en "snyggare" bård om jag nu måste leva med den.

• FruSen

Jag förstår hur du tänker
    Vi fick "borrförbud" i vårt nyrenoverade badrum. Alltså inga hål eller nått fick göras pga risken för vattenskada. Och det är väl OK kan jag tycka - om hyresvärden hade sett till att det fanns handdukshängare, schampo- och tvålhylla etc. Lösningen för oss (och alla andra som hade samma hyresvärd) var ju att köpa självhäftande hängare och hänga upp lite varstans. Vi tog aldrig bort dessa när vi flyttade så jag vet inte om de lämnat spår eller gått att ta bort alls... När de satt satt de ju som berget och kakeldekor bör ju vara nått liknande. Så jag tror det går att göra med dekor. Men jag förstår att du vill höra från de som har erfarenhet av att ha testat det
    Blä, bård... Hur kan bård i badrum finnas kvar ????? Usch! Min morbror med fru byggde ny villa. Gissa vad de gjorde i badrummet - de satt upp en trevlig blå bård med fiskar på Kräks Den måste ha legat gömd på vinden, säkert inhandlad 1994 och har sedan dess väntat på att bli upphängd!

• johandra

men du,bården hamnar lixom högst upp..det är inte som en vanlig bård utan mer en förlängning av våtrumstapeten som endast är 2m hög. Så det blir lixom inte som en vanlig bård man sätter på tapeter...

taskigt av hyresvärden dock att inte låta er välja våtrumsmattan själva...det finns jätttemånga fina nu för tiden! Hör efter om du inte kan få välja det själv iaf? Lycka till annars,vet inte hur det funkar med stickers men det går säkert bra

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • jassikan

Jag har satt dekorplast på våtrumstapeten i tvättstugan. Har väl suttit där i ett halvår eller så, minst. Den sitter kvar och har inte släppt i kanterna heller, var tvungen att gå och dubbelkolla det nu

Men hur bra det sitter och inte kanske beror på hur slät våtrumstapeten är. Dekorplast sitter ju bäst på släta ytor. Våran är ganska slät, men har fejkade kakelfogar som går ner lite. Men dekorplasten sitter även över fogarna.

Men jag har inte provat att ta bort den så jag har ingen koll på den biten.

• WilderWein
    FruSen skrev 2010-09-24 14:43:09 följande:
    Jag förstår hur du tänker
    Vi fick "borrförbud" i vårt nyrenoverade badrum. Alltså inga hål eller nått fick göras pga risken för vattenskada. Och det är väl OK kan jag tycka - om hyresvärden hade sett till att det fanns handdukshängare, schampo- och tvålhylla etc. Lösningen för oss (och alla andra som hade samma hyresvärd) var ju att köpa självhäftande hängare och hänga upp lite varstans. Vi tog aldrig bort dessa när vi flyttade så jag vet inte om de lämnat spår eller gått att ta bort alls... När de satt satt de ju som berget och kakeldekor bör ju vara nått liknande. Så jag tror det går att göra med dekor. Men jag förstår att du vill höra från de som har erfarenhet av att ha testat det
    Blä, bård... Hur kan bård i badrum finnas kvar ????? Usch! Min morbror med fru byggde ny villa. Gissa vad de gjorde i badrummet - de satt upp en trevlig blå bård med fiskar på Kräks Den måste ha legat gömd på vinden, säkert inhandlad 1994 och har sedan dess väntat på att bli upphängd!
    Men herregud, vilken pantad hyresvärd!

Som jag fattade det så måste bården sitta där för att få allt på plats ordentligt då de sätter upp mattan på väggarna utan skarvar. Vad jag inte fattar är varför den inte bara kan vara exakt likadan som resten av väggen.

Usch, vissa har verkligen ingen smak alls, haha!
  • WilderWein
    johandra skrev 2010-09-24 22:18:34 följande:

men du,bården hamnar lixom högst upp..det är inte som en vanlig bård utan mer en förlängning av våtrumstapeten som endast är 2m hög. Så det blir lixom inte som en vanlig bård man sätter på tapeter...

taskigt av hyresvärden dock att inte låta er välja våtrumsmattan själva...det finns jätttemånga fina nu för tiden! Hör efter om du inte kan få välja det själv iaf? Lycka till annars,vet inte hur det funkar med stickers men det går säkert bra

Vet inte om jag förstår helt hur du menar. Den hamnar längst upp, ok. Men vad menar du med 2 m? På de prov jag fått fattar man inte hur bården ser ut egentligen, för hela den "sidan" är lite av väggfärgen och sen ett band i avvikande färg/mönster. Hur mycket av den "sidan" som är bården egentligen vet jag inte. Tog för givet att det bara var "bandet". De som ska sätta in den förklarade för mig hur det skulle bli men jag var i chocktillstånd över hela situationen så det gick in genom ett öra och ut genom det andra...
    Jag har ju fått några olika val, men alla är hemska.

Tack, det lutar åt att jag satsar på det.
  • johandra

Om du tittar i mitt galleri så har jag en bild på vårt badrum där bården lixom sitter högst upp...Våtrumstapeten (som är en matta) är två meter bred och den ställer man upp och så lixom rullas den ut runt rummet. på så sätt blir det inga skarvar. men iom att den bara är 2m hög så saknas det ju en bit upp till taket,det är där man sätter bård. vår ser gråare ut på bild men i verkligheten är den samma färg som tapeten..

idag finns det jättefina mattor som ser ut som kakel mm om man nu e ute efter det,så försök höra med din hyresvärd om du inte kan få välja matta själv..så länge den är godkänd borde det ju inte spela nån roll tycker man ju...

• WilderWein
    jassikan skrev 2010-09-25 12:16:18 följande:
    Jag har satt dekorplast på våtrumstapeten i tvättstugan. Har väl suttit där i ett halvår eller så, minst. Den sitter kvar och har inte släppt i kanterna heller, var tvungen att gå och dubbelkolla det nu

Men hur bra det sitter och inte kanske beror på hur slät våtrumstapeten är. Dekorplast sitter ju bäst på släta ytor. Våran är ganska slät, men har fejkade kakelfogar som går ner lite. Men dekorplasten sitter även över fogarna.

Men jag har inte provat att ta bort den så jag har ingen koll på den biten.
    Toppen, nån som har prövat!

Precis, oroar mig för om det sitter då den är lite skrovlig. Men det låter som att det skulle funka!

Var har du köpt den dekorplasten som ni har? Vet du om det är nån skillnad på sån och vanlig kakeldekor? Förutom att kakeldekoren är i fyrkanter.

Hehe. Går det inte att få bort så får den sitta kvar. Tänkte ju bara dölja bården med nåt så nära väggfärgen som möjligt, inte massa galen färg eller mönster. Kan inte tänka mig att hyresvärden säger nåt, funktionen är ju inte ändrad på nåt vis.

Tack, du fick mig att känna att det finns hopp!
  • WilderWein
    johandra skrev 2010-09-25 13:24:59 följande:
    Om du tittar i mitt galleri så har jag en bild på vårt badrum där bården lixom sitter högst upp...Våtrumstapeten (som är en matta) är två meter bred och den ställer man upp och så lixom rullas den ut runt rummet. på så sätt blir det inga skarvar. men iom att den bara är 2m hög så saknas det ju en bit upp till taket,det är där man sätter bård. vår ser gråare ut på bild men i verkligheten är den samma färg som tapeten..

idag finns det jättefina mattor som ser ut som kakel mm om man nu e ute efter det,så försök höra med din hyresvärd om du inte kan få välja matta själv..så länge den är godkänd borde det ju inte spela nån roll tycker man ju...
    Ah, bra bild - nu fattar jag! Men då blir det ju ändå skarvar längst upp? Kanske inte lika stor risk för fukt där uppe i och för sig.

Jag ska ringa och höra med hyresvärden om det på måndag, good point! Kan tänka mig att de mattorna de visat mig är billigaste de kan få tag på, men jag skulle gärna betala själv om det betyder ett snyggt badrum. Grejen är att de inte vill lägga så mycket krut på renoveringen nu för det planerar att stamrenovera om 25 år. 25 år känns ju verkligen absurt för mig som hyregäst dock.
  • johandra

jo där blir det skarv  men precis som du säger så är det för högt upp för att anses som en risk.

Forbo har ju standardmattor som e helt ok. vår matta är en standardmatta och kostade inte mer än de blommiga eller vad man nu kan välja för fult..vi har en ljusgrå med vita medaljonger på...

och vet du,det finns verkligen mååånga fördelar med dessa mattor jämfört med kakel..bla så e det varmare att gå på och betydligt enklare att hålla rent! Vi skulle lätt lägga matta även här nere idag om vi gjorde om...

• WilderWein
    johandra skrev 2010-09-25 13:43:14 följande:
    jo där blir det skarv  men precis som du säger så är det för högt upp för att anses som en risk.

Forbo har ju standardmattor som e helt ok. vår matta är en standardmatta och kostade inte mer än de blommiga eller vad man nu kan välja för fult..vi har en ljusgrå med vita medaljonger på...

och vet du,det finns verkligen mååånga fördelar med dessa mattor jämfört med kakel..bla så e det varmare att gå på och betydligt enklare att hålla rent! Vi skulle lätt lägga matta även här nere idag om vi gjorde om...
    Kollade på Forbos hemsida och jo, de hade fina mattor, neutrala. Ska helt klart ringa hyresvärden på måndag och se vad de säger.

På golvet håller jag helt med, mycket skönare (om man nu inte har golvvärme). Och  egentligen är det inte våtrumstapeten jag har nåt emot i sig, utan att de som hyresvärden erbjuder är så gräsligt fula.
  • johandra
    WilderWein skrev 2010-09-25 18:47:49 följande:
    Kollade på Forbos hemsida och jo, de hade fina mattor, neutrala. Ska helt klart ringa hyresvärden på måndag och se vad de säger.

På golvet håller jag helt med, mycket skönare (om man nu inte har golvvärme). Och  egentligen är det inte våtrumstapeten jag har nåt emot i sig, utan att de som hyresvärden erbjuder är så gräsligt fula.
    Gört!

Lycka till
  • jassikan
    WilderWein skrev 2010-09-25 13:27:52 följande:
    Toppen, nån som har prövat!

Precis, oroar mig för om det sitter då den är lite skrovlig. Men det låter som att det skulle funka!

Var har du köpt den dekorplasten som ni har? Vet du om det är nån skillnad på sån och vanlig kakeldekor? Förutom att kakeldekoren är i fyrkanter.

Hehe. Går det inte att få bort så får den sitta kvar. Tänkte ju bara dölja bården med nåt så nära väggfärgen som möjligt, inte massa galen färg eller mönster. Kan inte tänka mig att hyresvärden säger nåt, funktionen är ju inte ändrad på nåt vis.

Tack, du fick mig att känna att det finns hopp!
    Vi har Alkors dekorplast.

Rent generellt tror jag inte att det är någon skillnad på limmet mellan kakeldekor i förpackning och dekorplast. Men jag har ingen koll på om olika tillverkare använder olika material/lim.

Du kan ju beställa prov på dekorplast och testa på något ställe. Här går det att få några små provbitar gratis:
    http://www.mellmine.se/shop/catalog/product_info.php/cPath/115_122/products_id/2277
Svar på tråden Kakeldekor på våtrumstapet?