• Anonym (Ledsen mamma)

Slår sin lillebror.. Vad göra?

Hej!

Jag har två små söner på 2,5 och 1år..
    Sen några månader tillbaka så har stora killen börjat putta/slå/lägga sig på lillebror flera gånger om dagen. Det kan vara när de leker tillsammans och vill ha samma sak men även om lillebror sitter och leker sjäv kan storebror springa fram och putta till honom..

Han går på dagis 20-30 timmar i veckan och där har han aldrig gjort något på nåt annat barn.. En ganska lugn liten kille..

När pappa är hemma brukar vi turas om att göra roliga saker ensam med honom som att åka och handla eller bada så det är inte så att han inte får någon egentid med oss.

Har förklarat att man inte får göra lillebror/någon illa. Sagt till honom på skarpen( såklart tröstat när han blivit ledsen). Försöker hinna före honom när han ska göra nåt men oftast så hinner jag tyvärr inte .

Nu behöver jag råd om vad jag ska göra.

Mvh Ledsen mamma

• Svar på tråden Slår sin lillebror.. Vad göra?
  • barnpsykologen margit

Hej "Ledsen mamma" !
    Konkurrens mellan barn är helt oundviklig. Jag tycker att det låter som om ni gör på allra bästa sätt med era två små killar. En 2 1/2 åring har ofta svårt att uttrycka sina känslor i ord.  Han gör det i handling i stället. Han knuffar bort den som tar hans plats i tillvaron.
    Men ni visar honom att han är viktig, han får egen tid och kärlek och det är precis vad han vill ha. Fortsätt på det viset.
    Försök att inte bli ledsen över att han visar sina känslor. Känslor behöver inte vara rationella eller motiverade.Det man känner, känner man. Får man uttrycka det, utan att någon annan kommer till skada så försvagas känslan.
    Självklart ska ni skydda lillebror, men det är bättre att hjälpa storebror att låta bli att knuffa honom och lägga sig på honom genom att sätta ord på vad storebror känner.
    Be honom komma och hjälpa till med något, eller föreslå att han kommer och sitter i knä en stund eller något han gillar. Han har fått bli stor tidigt och det är alltid lite tufft. Ge honom alternativa sätt att bete sig mot lillebror. Visa hur han ska göra för att hjälpa honom  snarare än att förmana honom för att han knuffas.
    Förstärk de positiva beteendena, och ge honom uppmuntran och beröm för det så kommer knuffandet snart att avta.
    Bli en glad mamma och njut av dina fina små killar!
    MVH
    Margit

Svar på tråden Slår sin lillebror.. Vad göra?