• Mollyland

Didrikson känns tunn....eller?

Jag har köpt en Didrikson overall till min dotter. Läste i Vi Föräldrar att de fick bäst i test. Men när den kom känndes den så tunn. Hennes förra overall var jätte tjock och känndes gosig, men det kanske beror på att den hade hon när hon inte kunde gå. Är overallerna i typ strl 80 och uppåt lite tunnare för att rörelseförmågan ska vara bättre.

Men är den fortfarande varm, det är min fråga, måste hon ha regnställ över, det ska väl inte behövas? Vill att hon ska vara torr och varm i vinter, minns själv att jag alltid frös på dagis.

Min första spontana tanke var "oj vad tunn den var"!
    Det står microtech (nån som vet nåt om det matrealet??) på den och den e ju fodrad och så.
    Ni som har erfarenhet av dem, är de så de skall vara?

Didrikson ska väl ha bra utekläder??

• Svar på tråden Didrikson känns tunn....eller?
  • MajaVira

Vilken modell har du köpt? Jag har köpt modell Fernie (tror jag den hette), med 10 000 vattenpelare. Den var tunnare än de andra modellerna men tydligen ska den vara lika varm eftersom det är ett bättre material i "vadderingen".

• vattenlilja

man ska ha rätt underkläder till  membran overall. när är det inte kallt kan man ha bara lafger 1, kallare ute-lager 1 plus lager2. sedan är det att barnet rör sig ute då blir det varmt inne i overallen)) 

• BymBym

Bättre med lite tunnare tycker jag.Det är lättare att klä lagom med lite mer lager än om overallen är tjock. När barnen är äldre är de ju mer aktiva än som små så den är skönare att röra sig i.

Hade didrikssons i vintras och har en frysloppa till tjej. Vi körde med ullunderställ och overall de "varma" dagarna och de riktigt kalla dagarna var det ullunderställ, fleecekläder och overall som gällde. Funkade bra.

• Smilla75
    BymBym skrev 2010-09-25 15:23:44 följande:
    Bättre med lite tunnare tycker jag.Det är lättare att klä lagom med lite mer lager än om overallen är tjock. När barnen är äldre är de ju mer aktiva än som små så den är skönare att röra sig i.

Hade didrikssons i vintras och har en frysloppa till tjej. Vi körde med ullunderställ och overall de "varma" dagarna och de riktigt kalla dagarna var det ullunderställ, fleecekläder och overall som gällde. Funkade bra.
    Men hur gör ni på dagis, där kan ju inte personalen hålla på med underställ. Bara undrar vilken nytta man har av dessa.

Mina barn har inte frusit i Didrikssons, de har vanliga kläder under, ibland en fleece därtill.
  • Orion87

jag har också en didriksson overall här hemma som känns väldigt tunn! men mamma sa att en fleeceoverall under borde räcka.

• BymBym

När de var yngre så hade de vanliga kläder och eventuellt fleece. De var ju inte ute om det var för kallt (vilket jag inte tyckte att det var )

• Smilla75
    BymBym skrev 2010-09-25 15:50:45 följande:
    Barnen klär sig själva
    Men tar de av alla sina kläder och tar på underställ på dagis eller. Jag fattar inte hur man gör rent praktiskt när de inte kan ha understället inomhus.
  • BymBym

Vi gjorde så att de kallaste dagarna som dagis var ute så hade de sina underställ på sig. Alltså, de bar dem även inne. Äldsta tjejen som är noga med kläder satte vi på en klänning över. Finns fina underställ som blir som leggins och tröja

De dagarna som inte var så kalla fick de ha vanliga kläder även under overallen. Det är inte ett utedagis så de är inte ute jättelånga stunder.

• Winglur

Jag ska köpa Didriksons till min tjej, hon blir 2 i januari.
    Jag kommer göra så att hon får ha underställ på sig hela tiden, istället för vanliga kläder.
    Och är det riktigt kallt får dom sätta på fleece innan overallen, annars kan hon ta bara vanliga kläder över understället. Hoppas att det kommer funka bra.

Men MajaVira: Är det säkert att den overallen ska vara lika varm? Har för mig att det var en skaloverall... :S
    Tittade nämligen på den själv, men tvekade just på grund av detta.
    Men, om man klär efter lager-på-lager principen så ska ju inte det vara några problem.

Svar på tråden Didrikson känns tunn....eller?