• Mollyland

Didrikson känns tunn....eller?

Jag har köpt en Didrikson overall till min dotter. Läste i Vi Föräldrar att de fick bäst i test. Men när den kom känndes den så tunn. Hennes förra overall var jätte tjock och känndes gosig, men det kanske beror på att den hade hon när hon inte kunde gå. Är overallerna i typ strl 80 och uppåt lite tunnare för att rörelseförmågan ska vara bättre.

Men är den fortfarande varm, det är min fråga, måste hon ha regnställ över, det ska väl inte behövas? Vill att hon ska vara torr och varm i vinter, minns själv att jag alltid frös på dagis.

Min första spontana tanke var "oj vad tunn den var"!
    Det står microtech (nån som vet nåt om det matrealet??) på den och den e ju fodrad och så.
    Ni som har erfarenhet av dem, är de så de skall vara?

Didrikson ska väl ha bra utekläder??

• Svar på tråden Didrikson känns tunn....eller?
  • MajaVira

Tja, jag kan ju inte garantera något men det var vad personalen på Babyproffsen sa... Kollade dock upp det och både Tignes och Fernie har samma värde på Didriksons "isoleringsskala":

www.didriksons.com/collection.asp&typeId=3&usageId=&systemId=&sizeId=4

Enda enligt Didriksons själva är skillnaden att Tignes har 2000 vattenpelare och andas 2000 g/m2/24 h medan Fernie har 10 000 vattenpelare och andas 4000 g/m2/24 h.

• Mollyland

Jag är också fundersam till det där med underställ. Låter väldigt krångligt på dagid och jobbigt för personalen. Jag menar min dotter är ju bara 1,5 år så hon kan ju inte klä sig själv. Och att ha underställ under de vanliga kläderna inne måste ju bli varmt.

Vet inte riktigt vilken modell det är jag ska leta igenom den. Någon som vet om det står i den nånstans?

Det där med vattenpelare osv är en helt främmande värld för mig, har ingen aning vad som e bra eller inte. Antar att ju mer desto bättre, eller?

• BymBym

Om det inte är jättekallt eller att dagis inte är ute långa stunder så räcker det med vanliga kläder under. Är det kallt och ni vet att barnen går ut på dagis så kan de ju ha underställ. Alltså UTAN vanliga kläder över.

• BymBym

Nu har vi ju "kalla" barn. Har ni varma så räcket oftast vanlig kläder.

• Mollyland
    BymBym skrev 2010-09-26 21:57:33 följande:
    Nu har vi ju "kalla" barn. Har ni varma så räcket oftast vanlig kläder.
    Hur vet man om barnet är ett kallt eller varmt barn? Ser man det på dem??  ***skämt*** Flört
  • cloudberry79

Sonen får springa i understället på förskolan, har mellanlager (fleeceställ) och sedan overallen utanpå. funktionsoverallerna använder man med lager-på-lager principen, de skyddar mot vind och väta, medan det man har innanför skapar värmen.

If you love me - please don't feed me!
  • 071001

Vi har haft Didriksson de två senaste säsongerna och trots den kalla vinter n som var så räckte det med fleeceställ under. I år blev det tvådelat från samma märke.

• Winglur
    MajaVira skrev 2010-09-26 17:34:22 följande:
    Tja, jag kan ju inte garantera något men det var vad personalen på Babyproffsen sa... Kollade dock upp det och både Tignes och Fernie har samma värde på Didriksons "isoleringsskala":

www.didriksons.com/collection.asp?c=2&typeId=...

Enda enligt Didriksons själva är skillnaden att Tignes har 2000 vattenpelare och andas 2000 g/m2/24 h medan Fernie har 10 000 vattenpelare och andas 4000 g/m2/24 h.
    Ja förlåt, jag gick in och kikade en gång till sen, det var jag som kollat galet. :P
    Synd att den bara finns i svart. :/ 
  • Jennie1978

VI har också köpt en Didrikson till vår dotter på 11 månader. Den känns väldigt tunn som sagt men enligt säljaren ska det fungera med bara "vanliga" kläder under ända ner till -12! Sen är det ju olika på barn också... Vi kommer ju att ha åkpåse i vagnen också... Det är ju inte tjockleken som avgör egentligen utan vilket material det är... Jag hoppas den fungerar bra iaf...

• Dolphin

har tittat på detta setet till min son på 1,5 år och det sitter jätte bra på honom och han kan röra sig mycket smidigare än Pop setet. Men tror ni det håller värmen lika bra? Pop känns mycket tjockare men Didriksson setet var mycket finare och det satt mycket bättre på honom.
    Det känns tunnt?

Svar på tråden Didrikson känns tunn....eller?