Nattliga problem med 3 åring, gör vi rätt?
Hej!
Vi har en flicka som fyller 3 om ca 3 veckor. I samma veva beräknas hennes syskon att komma så det är mycket funderingar och känsloyttringar angående det hemma.
Nattetid har hon alltid kommit in till oss någon gång på natten för att somna om. Denna "samsovning" har fungerat bra tills fram för ett par månader sedan. Sängen känns för liten för oss alla i takt med att jag blir större om magen och dessutom kan varken jag eller pappan sova bra med henne emellan oss längre. Vi har därför börjat med en "hemlig säng" dvs en madrass på golvet bredvid oss som hon får lägga sig i om hon kommer in till oss. Detta dels för att det blir för trångt för oss alla men även för att förbereda henne på att syskonet kommer inom kort. Det fungerar superbra och hon protesterar inte. Vissa nätter kan hon knöla lite och fråga om hon får ligga hos oss, men svarar vi nej så köper hon det.
Jag funderar över om vi tacklar denna nattvandring rätt? Eller ska vi ta fighten & gå tillbaka med henne till sin egen säng hela tiden? Då känns det som vi inte får göra annat & hon blir alltid hysterisk de gångerna vi försökt och jag vill inte ha bråk nattetid!
Oroar mig även hur det ska bli när syskonet kommer, om bebisen skriker mycket på natten, osv kommer hon garanterat vakna om hon ligger i vårt rum. Ska vi avvakta och se hur det blir ? och om hon blir störd av syskonet "övertala" henne om att hennes egen säng är bäst så hon får lugn & ro?
Tack på förhand!