• nillse

Klädkod Kavaj för kvinna

Kan jag ha ett par tajta, svartgrå jeans (det är jeans fast lite som leggings) med en mörklila blus som går ner över rumpan med en liten svart "väst" över, samt ett par ljusgråa pumps till det. Jag ser det lite finare än vardag men ändå inte för uppklätt. Vi ska på bröllop där min man ska vara bestman (men det spelar ju ingen roll för min klädsel väl?) han kommer bära smoking

• Svar på tråden Klädkod Kavaj för kvinna
  • DorisD

Oj . Nej nej. Klädkod kavaj innebär:
    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män kan det vara mörk kostym med färgad skjorta eller ljusa kostymer och kanske fluga istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång.

Absolut inte jeans/leggngs. I synnerhet då mannen bär smking (varför gör han det om det är klädkod kavaj?)

• Pickeli

Det skulle jag inte ha för att matcha en smoking och ja jag tycker det spelar roll faktiskt.

Jag tycker inte det du skriver lämpar sig för en tillställning med "kavaj" som klädkod. Googla på det så får du upp bra information om vad man ska ha på sig.

Google it!
  • Jezamine

Stod det klädkog kavaj på inbjudan?

En kjol och jacka är utmärkt En klänning som inte är blank eller glittrig Diskret urringad Gärna med en ärm som passar fint En snygg byxdress med fina tillbehör, smycken En kavaj av siden, sammet eller fint tunt ylle eller linne passar Om bröllop och sommartid och kavajklänningen är barärmad eller urringad så bör en schal eller jacka bäras under vigseln i kyrkan. Håret är valfritt i frisyr Lackskor och lackväska tillhör inte kavajklädsel (mörk kostym) www.mru.se/Klader/kavaj%20kvinnor.htm
    Jag är INTE avstängd
  • nillse
    DorisD skrev 2010-09-24 15:35:41 följande:
    Oj . Nej nej. Klädkod kavaj innebär:
    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män kan det vara mörk kostym med färgad skjorta eller ljusa kostymer och kanske fluga istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång.

Absolut inte jeans/leggngs. I synnerhet då mannen bär smking (varför gör han det om det är klädkod kavaj?)
    Han ska vara bestman och tydligen lika klädd som brudgummen...

ja, nej jag är usel på detta med finkläder då jag inte alls gillar klänningar. jag har en klänning som jag skulle kunna ha men jag trivs ju inte ett smack i den...

svarta finbyxor då, skulle man kunna ha det?
  • Pickeli
    nillse skrev 2010-09-24 15:43:29 följande:

ja, nej jag är usel på detta med finkläder då jag inte alls gillar klänningar. jag har en klänning som jag skulle kunna ha men jag trivs ju inte ett smack i den...

ja du kan ha en dräkt eller byxdress om du hellre vill ha det. Typ en kostym för kvinnor funkar ju om man är emot klänningar :)
    Google it!
  • DorisD
    nillse skrev 2010-09-24 15:43:29 följande:

Absolut! Det kan du ha, kan vara jättesnyggt med en finare topp. Dock måste du ha färg (nte vit, inte svart) på resten av kläderna om du kör svarta byxor. Jag gillar inte heller klänning, jag har haft vida ljusa, finbyxor och en riktigt fin topp och det har funkat hur bra som helst.
  • nillse

kan jag ha denna klänning tillsammans med en mellangrå "kofta" och ett par gråa pumps med 5 cm klack?
  • nillse

den är ljusrosa (som bilden visar) och slutar strax under knäna.
    Eller blir den "för mycket"?

• Jezamine

Varför kan du inte ha finbyxor med en top/tunika till? Du gillade väl byxor bättre än klänning?

Jag är INTE avstängd
  • nillse

jo det kan jag och jag gillar ju igentligen inte klänning men det är mer för att jag ska matcha min man som är bestman. tänkte att klänning kanske ser bättre ut då

• Millan83

Du kan absolut ha den rosa klänningen. Och klädkoderna behöver inte vara så där fruktansvärt strikta nu för tiden. Nu mer betyder kavaj snarast klänning, inte hellång, för kvinnor, kort och gott. Alternativt finbyxor då. Så man behöver inte leta efter en klänning som inte är blank eller glittrig etc. 

• Jezamine
    nillse skrev 2010-09-24 16:58:52 följande:
    jo det kan jag och jag gillar ju igentligen inte klänning men det är mer för att jag ska matcha min man som är bestman. tänkte att klänning kanske ser bättre ut då
    Finbyxor kan se minst lika bra ut.Om du själv inte känner dig bekväm i klännng så kanske inte klänningen ser bra ut hur "fin"den än är?
    Jag är INTE avstängd
  • JA77

Nej, nej till leggings/jeans, det är vardag. Varför ska din man ha smoking? Klädkoden är ju Kavaj! Det är inte artigt att som brudpar ge olika klädnivåer för gästerna.

• Miss Cee

klänningen och grå kofta låter jättebra.

jeans/leggins är däremot alldeles för nedklätt. det funkar inte alls. Finbyxor funkar OM du har en väldigt snygg överdel och snygga skor och smycken. Det måste vara alldeles för uppklätt för att gå till kontoret i mao.
    En "tjejkostym" än kontorsklädsel, och inte tillräckligt fint.

• DorisD
    nillse skrev 2010-09-24 16:50:44 följande:

kan jag ha denna klänning tillsammans med en mellangrå "kofta" och ett par gråa pumps med 5 cm klack?
    Jättesöt!! Det där blir jättefint! Kör på det så behöer du ju inte köpa nått nytt heller.
Svar på tråden Klädkod Kavaj för kvinna