• MissEllie

Höll på att förlora vår dotter igår i en livlöshetsattack, någon med erfarenhet?

Hej,

Igår slutade vår dotter på två veckor att andas i vad läkarna tror var en livlöshetsattack. Som tur var så fann jag henne i tid och ruskade liv i henne.

Vi ligger nu inne på observation och enligt alla tester så mår hon fint och är frisk. Det är så omtumlande och skrämmande att se sitt barn helt livlöst.

Är det någon som har erfarenhet kring detta och om det har hänt Er, hände det igen? 

• Svar på tråden Höll på att förlora vår dotter igår i en livlöshetsattack, någon med erfarenhet?
  • Headrush

Min dotter slutade andas på BB (5 dagar var hon då) jag fann henne i tid, men hennes läppar var alldeles blå, och som du och ruskade henne så hon började andas igen. Efter det fick hon ha andningslarm på sig i två dygn och det var inget mer andningsbekymmer efter det. Tack och lov!

Jag vet precis hur du känner! Man känner sig så maktlös och rädd!

Somliga ger en bara magont...
  • Headrush

Just det... Hon är sju månader nu

• MissEllie

Okej, vad skönt att höra att det gått bra för henne. Tack för att du förstår, man blir överraskad och chockad på samma gång. Vår dotter blev också blå om läpparna.

Vi ligger som sagt inne nu och hon har andningsalarm på sig. Köpte du något att ha hemma sen? Vårt Landsting rekommenderar inte andningsalarm pga risken för fellarm och att man kan förlita sig alltför mycket på larmet. 

• Headrush
    MissEllie skrev 2010-09-24 18:08:25 följande:
    Okej, vad skönt att höra att det gått bra för henne. Tack för att du förstår, man blir överraskad och chockad på samma gång. Vår dotter blev också blå om läpparna.

Vi ligger som sagt inne nu och hon har andningsalarm på sig. Köpte du något att ha hemma sen? Vårt Landsting rekommenderar inte andningsalarm pga risken för fellarm och att man kan förlita sig alltför mycket på larmet. 
    Ja, fy! De sekunderna känns som en livslängd *ryser*

Till en början kände jag att jag ville ha andningslarm, men sen ångrade jag mig. Vi har inget, men visst tänker jag ibland att man kanske borde ha ändå. Jag känner mig så kluven till det för som du säger - man kanske förlitar sig FÖR mycket då?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

sonen fick jag ruska liv i när han var 2mån,så fruktansvärt hemsk. Idag är han 4år så det var enda gången det hände!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Rocktroll skrev 2010-09-24 18:24:29 följande:
    Det är tydligen inte helt ovanligt upp till 1 ½ år. En bloggväns son fick ett affektanfall nyss www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Affekt anfall är ju något helt annat! Det har min ena son. Så jag har fått uppleva att jag trodde båda mina söner skulle dö.
  • MissEllie

Ja, jag är också grymt kluven till larm nu när det har varit skarpt läge....

Prins06: Usch, den känslan är inget man vill att någon annan ska behöva uppleva. Fruktansvärt!

• MissEllie
    Rocktroll skrev 2010-09-24 18:24:29 följande:
    Det är tydligen inte helt ovanligt upp till 1 ½ år. En bloggväns son fick ett affektanfall nyss www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Det var inget affektanfall som vår dotter hade, det har läkarna konstaterat och hon har inte haft en tillstymmese till kramp eller liknande.
  • Jagsjälv
    MissEllie skrev 2010-09-24 18:08:25 följande:

Hur menar dom att man förlitar sig för mkt på larmen? Hellre fellarm än att inte vara där och upptäcka i tid. Så tänker jag. Larmen kan inte förhindra att det händer, men det ger mig en chans. Är gravid nu och kommer köpa ett larm för att jag ska kunna sova. Fick göra ett sent avbrytande förra sommaren och är nojig för allt nu...
Svar på tråden Höll på att förlora vår dotter igår i en livlöshetsattack, någon med erfarenhet?