• Tigrino

Tänder, ont i magen, utvecklingsfas? Eller allting?!

Har en ganska omöjlig 6-månaders kille här hemma just nu... sen igår har han inte velat äta som han brukar, han är gnällig och "pruttig". Det han har ätit idag är två flaskor välling, några skedar päronpuré, en halv tesked matpuré och några skedar gröt. Lite bröstmjölk också... Bara vällingen han velat ha egentligen! Han har inte fått något i matväg som han inte fått förut, jag har inte heller stoppat i mig något annorlunda. Kan de bli gasiga om tänderna är på gång?

Tänder på gång och ont i magen och munnen?
    Eller ont i magen och gnällig för det?
    Eller är det en utvecklingsfas? Har dock för mig att den kommer något senare än vid 21 veckor... Någon som har en bra bok att citera ur?  

Hjääälp...! Jag är helt slut.   

• Svar på tråden Tänder, ont i magen, utvecklingsfas? Eller allting?!
  • lia76

Kan nog vara tänder på G. De får ju lite ont i munnen då och vill gärna inte äta fast föda

(=
  • anlito77

Har precis genomlidit en sådan period, dottern är snart 6 månader. Hon ville inte äta var grinig och gasig i magen, lite täppt i näsan också. Vi upptäckte igår att en tandusling hade kommit upp:) En tröst är att efter denna period är hon hungrigare och gladare än vanligt, skönt kram och lycka till..

• ladysoul77

Samma här.. Hon äter i och för sig bra men sover som en kratta.. Minns att det var samma med stora dottern vid 6 månader. Jag tror det är 3 tänder på G här, så det är säkert en blandning av allt möjligt. Hoppas det går över fort! 

• xXMaLoXx

Det kan helt klart vara tänder, det brukar kunna påverka både mat och mage.

Utvecklingsfas är inte heller någon omöjlighet, det skall komma någon som kan ha sin start runt 19 veckor någonstans.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Tigrino

Hoppas, hoppas att det ploppar upp några tänder snart...! Låter som ni har haft det i stort sett likadant. Gav ni Alvedon eller så? Funderar på att ge honom det inför natten åtminstone, han vaknade runt 4-5 gånger.
    Någon som testat att smörja tandköttet? Fungerade det bättre?  

xXMaLoXx skrev 2010-09-25 00:05:54 följande:
    Det kan helt klart vara tänder, det brukar kunna påverka både mat och mage.

Utvecklingsfas är inte heller någon omöjlighet, det skall komma någon som kan ha sin start runt 19 veckor någonstans.
    Det kan nog vara den också, han har börjat vrida och vända på huvudet när kissen försvinner utom synhåll för att se var hon tog vägen. Och igår ställde han sig faktiskt och gungade lite i krypställning i sängen!  
  • lia76
    Tigrino skrev 2010-09-25 08:51:15 följande:
    Hoppas, hoppas att det ploppar upp några tänder snart...! Låter som ni har haft det i stort sett likadant. Gav ni Alvedon eller så? Funderar på att ge honom det inför natten åtminstone, han vaknade runt 4-5 gånger.
    Någon som testat att smörja tandköttet? Fungerade det bättre?  Det kan nog vara den också, han har börjat vrida och vända på huvudet när kissen försvinner utom synhåll för att se var hon tog vägen. Och igår ställde han sig faktiskt och gungade lite i krypställning i sängen!  
    DU kan ha alvedon på en tops pch smörja på tandköttet där du ser att dte är svullet. Ger bättre effekt än att låta de dricka alvedon.
    Alvedon ska man ju bara ge 2 dagar i rad (om inte läkare har ordinerat annat), då är dte ättre att ha på en tops för det kan man göra varje dag

En handduk eller tygbit som man har blött svalkar skönt att bita på, iallafall gjorde det för mina barn
    Likadan en sådan här bitring som har destillerat vatten i sej som du haft i kylen några timmar. Den är skön att bita på för de små. 
    (=
  • Lohmann

tror absolut på utvecklingsfas. min tjej följer de exakt på veckorna. Hon är nu 6 månader och det har hållt på i 4 veckor. Phuu!! började med att hon vaknade massor med ggr per natt o grät.....men somna om lätt.....köll på o stöka runt i sängen i sömne. Tappade aptiten helt o åt nästan ingenting på 2 dagar. Bara grät o gnällde hela tiden.
    Maten har blivit bättre och likaså sömnen. men hon är fortfarande missnöjd ofta och kräver konstant underhållning=) svårt o få saker gjort:P men va gör man inte för de små liven.

Svar på tråden Tänder, ont i magen, utvecklingsfas? Eller allting?!