• citrus

Sociologi & socialt arbete eller fristående kurser till socionomprogrammet?

Vilket borde man ha störst chans att få arbete med? Att man läser programmet sociologi och socialt utvecklingsarbete eller att man plockar lösa kurser och följer socionomprogrammet?

Hur är konkurrensen på arbetsmarknaden?

• Svar på tråden Sociologi & socialt arbete eller fristående kurser till socionomprogrammet?
  • Tecken

Det beror ju på vad du vill jobba med.

Du kan inte bli socionom genom att gå fristående kurser - varför inte läsa socionomprogrammet istället? Då får du praktik också, något du inte får om du läser fristående kurser.

• kimsi

Är det socionom du vill bli, ja då är det socionomprogrammet som gäller. Enligt vår kursansvarige så är det på gång att socionom ska bli skyddad yrkestitel och då innebär ju det i praktiken att för att få jobba med yrkesuppgifter avsedda för en socionom så måste du ha examen från just det programmet.

Men sök in vet ja, du får garanterat en intressant utbildning.

//Socionomstuderande

• kimsi

Glömde säga, arbetsmarknaden varierar kraftigt beroende på var du bor. I vårt län skriker de efter utbildade socionomer, men jag har hört av en kompis som bor i en större stad att där är arbetsmarknaden mer mättad. Fast blir det en skyddad yrkestitel blir det bättre, som det är idag så jobbar många med arbetsuppgifter som i första hand brukar skötas av en socionom men de har då liknande utbildningar (tex en examen inom sociologi)

• citrus

Jag hade gärna velat läsa socionomprogrammet men har nog för låga betyg för att bli antagen.
    Tänkte följa programmet delvis och bli beteendevetare. Jag har läst sociologi A och B och Internationella relationer. Vill läsa Sociala relationer, Juridik och eventuellt ngn kurs i etnokulturella frågor.
    Vill arbeta som handläggare med biståndsfrågor eller på migrationsverket.

Svar på tråden Sociologi & socialt arbete eller fristående kurser till socionomprogrammet?