• pappasflicka

bukspottscancer

Min far har precis fått diagnosen bukspottscanser..  vad gör jag här? hoppas kanske på lite feedback från fler som har denna ilskna sjukdom runt sig?!

här har ni min fars historia

smärtorna i magen började för fem månader sedan..
    han gick nästan direkt till vårdcentralen.. fick en pensionerad läkare som hoppat in extra.. han kollade lite.. gav min far en lapp i handen o skickade han till akuten.. helst ville han skicka han med ambulans.. men min far kände sig såppas bra att han kunde köra själv..
    väl på akuten lämnar han fram lappen, på lappen står det "cancer patient"..

vad händer... inte ett skit.. han skickas hem med värktabletter..

så här fortsatte det i fem månader..  28 kilo tappade han.. folk hajjade till när dom gick förbi o såg han.. ändå reagerade inte läkarna!?

en dag tog jag o mina systrar tag i det ordentligt.. ringde rätt läkare o KRÄVDE en genomgång..
    han blev inlagd.. dom gjorde tester.. 3 dagar senare fick vi dommen... bukspottcancer!

vi vet inte hur illa det är.. våran far vet , men håller det undan för oss.. om det är för våran skull eller för att han själv behöver smälta det först ,det vet vi inte?!

har inte en aning om vad som händer nu?

finns det någon som vet mer?  finns det mer hjälp att få än vad läkarna kan erbjuda?

hört nånting om magneter o healing m.m...   tar till mig allt just nu!!

• Svar på tråden bukspottscancer
  • Steffi

Jag beklagar. Hoppas att allt kommer att ordna sig. En släkting till mig fick samma diagnos för femton år sedan. då var den enda behandlingen operation och möjligtvis cytostayikabeh. Tyvärr gick hon snabbt bort. Men mkt har säkert hänt inom det området nu. Lycka till!

• Trinity78

Jag beklagar också. Min farmor hade bukspottskörtelcancer och dog tyvärr, men det var 1981 så de har säkert bättre behandlingar idag. Hoppas att din pappa tillfrisknar!

Här är några länkar som kanske kan ge mer information:
    http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Bukspottkortelcancer/
    http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Cancer--tumorer/Bukspottkortelcancer/

Reproductively challenged
  • loppis7

Fy va jobbigt för er ! Min svärfar fick samma diagnos för ca 5 år sen o tyvärr så är det ju inte så mycket man kan göra när det gäller den här den här cancern men helt otroligt levde han faktiskt ända tii januari i år alltså ca 4 år efter det att han hade fått reda på det.
    Håller tummarna att det ska gå bra för er o skickar en kram.

• pappasflicka

Tack för eran omtanke !!  rara ni är!   

hag7 skrev 2010-09-26 10:03:58 följande:
    Fy va jobbigt för er ! Min svärfar fick samma diagnos för ca 5 år sen o tyvärr så är det ju inte så mycket man kan göra när det gäller den här den här cancern men helt otroligt levde han faktiskt ända tii januari i år alltså ca 4 år efter det att han hade fått reda på det.
    Håller tummarna att det ska gå bra för er o skickar en kram.
    WoW! levde han soppas länge? gick han på nån stopp medicin då? hur mådde han under tiden?

kram på er
  • Bedan

Bukspottskörtelcancer är tyvärr inte en bra diagnos. Det är väldigt olika hur länge man överlever. Patrick Swayze levde ju rätt länge 1,5 år, men jag hade en lärare när jag gick i gymnasiet (runt sekelskiftet) som gick hem en dag och var borta 2 veckor senare. Det är ju inte positivt att han gått runt med detta i ett halvår! Jag tycker ni ska anmäla.
    Min pappa gick bort i levercancer för lite över 18 år sedan så jag vet hur det känns. Hoppas din pappa får behandling så han kan få finnas kvar i era liv ett tag till!
    Kram. 

• Bedan

Magneter och healing är kvacksalveri, det kostar bara pengar men gör ingen nytta. Gå inte på sånt. Det gör verkligen inget till eller ifrån när det gäller sjukdomen.

• Trinity78
    Bedan skrev 2010-09-26 13:54:07 följande:
    Magneter och healing är kvacksalveri, det kostar bara pengar men gör ingen nytta. Gå inte på sånt. Det gör verkligen inget till eller ifrån när det gäller sjukdomen.
    Det håller jag helt med om!
    Reproductively challenged
  • sär skriven

Men... va? En vanlig allmänläkare ställer väl inte en sån diagnos, och man skickar väl inte en patient till akuten med en sån lapp?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • loppis7

Han fick cellgifter , en hade han en otrolig livsvilja så det var nog dt som gjorde att han levde så länge.

• pappasflicka
    sär skriven skrev 2010-09-26 14:07:49 följande:
    Men... va? En vanlig allmänläkare ställer väl inte en sån diagnos, och man skickar väl inte en patient till akuten med en sån lapp?
    Denna läkare var en pensionerad läkare från början som hade hoppat in extra.. antagligen visste han väl direkt vad det handlade om.. önskar bara att dom kunde lyssnat redan då=(
  • loppis7

Hur mår din pappa o du nu ? Håller tummarna att ni  har det bra !

• pappasflicka
    hag7 skrev 2010-10-04 10:17:55 följande:
    Hur mår din pappa o du nu ? Håller tummarna att ni  har det bra !
    Har varit så mycke det sista att jag inte hunnit svara!

dom har nu gjort alla tester som skall göras.. läkare från olika ställen i sverige hade en video konferans o gick igenom hans prover.. det visade sig inte o vara så bra..

det är försent att operera.. o tyvär finns det ingen annan behandlig som hjälper?!
    men dom har skickat remiss till gbg för o se om han kanske kan få "stopp mediciner"

men allt tar ju sån tid!?  jag fattar inte varför? tycker att en sådan allvarlig sjukdom borde behandlas eller göras ånting åt snabbt?!.. alla tester o prover har varit med veckors mellanrum... det känns som om dom dödar min pappa med flit?! förstår ni?

vi syskon försöker prata med våran pappa så mycket som möjligt om detta... vi får aldrig följa med han in till läkarna(vilket vi respekterar) , så därför har man mycket frågor... som han är mindre villig på att svara på.. vet inte om han själv lever i förnekelse o chock? vi vet så lite.. o han sitter inne med alla svar.. hur långt det har spritt sig o hur länge han kan tänkas ha kvar? m.m..

kram till er alla
  • Kaosmamma

Usch :( beklagar.. Vet inte riktigt gällande denna cancer och just gällande din far.. Jag förlorade min pappa i matstrupscancer som spred sig i hela kroppen. Jag var precis fyllda 19 år och han kämpade tappert i 2 år och 8 mån..

Hoppas din pappa klarar sig! Beklagar verkligen detta besked. Kram

• pappasflicka
    Kaosmamma skrev 2010-10-10 18:08:43 följande:
    Usch :( beklagar.. Vet inte riktigt gällande denna cancer och just gällande din far.. Jag förlorade min pappa i matstrupscancer som spred sig i hela kroppen. Jag var precis fyllda 19 år och han kämpade tappert i 2 år och 8 mån..

Hoppas din pappa klarar sig! Beklagar verkligen detta besked. Kram
    ligger tydligen på femte av cancer folk dör i.. inte många som får den.. men dom flesta upptäcker det för sent då det sitter på ett sånt ställe att det kan vara precis vad som helst=(

19 år o bli pappa lös.. det är inte roligt! jag beklagar! hoppas ni fick en fin sista tid ihop!!

kram
  • Jesper f
    pappasflicka skrev 2010-10-10 18:05:13 följande:
    Har varit så mycke det sista att jag inte hunnit svara!

dom har nu gjort alla tester som skall göras.. läkare från olika ställen i sverige hade en video konferans o gick igenom hans prover.. det visade sig inte o vara så bra..

det är försent att operera.. o tyvär finns det ingen annan behandlig som hjälper?!
    men dom har skickat remiss till gbg för o se om han kanske kan få "stopp mediciner"

men allt tar ju sån tid!?  jag fattar inte varför? tycker att en sådan allvarlig sjukdom borde behandlas eller göras ånting åt snabbt?!.. alla tester o prover har varit med veckors mellanrum... det känns som om dom dödar min pappa med flit?! förstår ni?

vi syskon försöker prata med våran pappa så mycket som möjligt om detta... vi får aldrig följa med han in till läkarna(vilket vi respekterar) , så därför har man mycket frågor... som han är mindre villig på att svara på.. vet inte om han själv lever i förnekelse o chock? vi vet så lite.. o han sitter inne med alla svar.. hur långt det har spritt sig o hur länge han kan tänkas ha kvar? m.m..

kram till er alla
    Hej TS,

Och jag beklagar verkligen från mitt hjärta. Jag har förstadiet till denna fruktasvärda sjukdom, och vet redan nu, att detta kommer att vara det som drabbar mig ( så tillvida jag inte förolyckats ) inom inte allt för många år. Och det skrämmer, samtidigt som man ändå måste finna sig i sitt öde.

Tyvärr är alla sjukdommar som har med Pancreas att göra, i princip "hopplösa" ur perspektivet att dom i princip bara går att behandla till symptomen, inte till själva sjukdommen. Det går nog inte att förklara för en person som inte vart sjuk i denna, till synes, obetydliga kroppsdel, hur sjuk man faktikst kan bli. 

Jag tror att när man kommer till den här sitsen, är det nog egentligen inte så intressant exakt HUR mycket tid man har kvar, utan snarare hur mycket KVALLITET på livet man har kvar. Som allvarligt sjuk, finns det en gräns för när livet har ett värde att leva eller inte. Det är förmodligen svårt att förstå som frisk, men det fungerar så i realiteten.

Mitt tipps till din pappa, är att se till att få en ordentlig smärtlindrings plan genomgången redan nu, så han vet vad han har för olika alternativ att tillgå i förhållande till vilken smärta han kommer få. Det ger en trygghet, att veta redan innan, att det finns genomgången och genomtänkt. Det är en jättestor bit, i att få behålla sin livskvallitet.

Den andra tippset, är att ta det försiktigt med att pusha på som anhörig, vad gäller alternativa behandlingar. Det som inte dödar en pancreas cancer, fungerar snarare som ren bensin på tumören, och helt plötsligt har man ÄNNU mindre tid kvar. Och det bör man vara medveten om, oavsett vad man väljer.

I övrigt, är eran närhet det som är det absolut viktigaste, för att få den där kvallieten som man vill ha på livet sista tiden. Nu vet jag inte hur er pappa är, men jag kan tänka mig att det är ett antal saker han vill hinna avsluta. Tiden när chocken har lagt sig är mycket tårar, men också mycket skratt. Förtvivlan, men också tacksamhet.

Det är en välldigt konstig tid, men samtidigt välldigt basic. Väldigt nära, mänskligt. Och det ska man deffentivit ta hand om. För det är lika mycket vem man är, som allting annat man också gjort. Bara i ett annat skeende, och en annan tid.

Jag hoppas att ni hittar en bra väg, och att ni får mycket kvallitetstid tillsammans. Det är en stor sorg när något sådant här inträffar, och jag känner verkligen med er, hela familjen.
  • pappasflicka
    Jesper f skrev 2010-11-29 22:03:30 följande:
    Hej TS,

Och jag beklagar verkligen från mitt hjärta. Jag har förstadiet till denna fruktasvärda sjukdom, och vet redan nu, att detta kommer att vara det som drabbar mig ( så tillvida jag inte förolyckats ) inom inte allt för många år. Och det skrämmer, samtidigt som man ändå måste finna sig i sitt öde.

Tyvärr är alla sjukdommar som har med Pancreas att göra, i princip "hopplösa" ur perspektivet att dom i princip bara går att behandla till symptomen, inte till själva sjukdommen. Det går nog inte att förklara för en person som inte vart sjuk i denna, till synes, obetydliga kroppsdel, hur sjuk man faktikst kan bli. 

Jag tror att när man kommer till den här sitsen, är det nog egentligen inte så intressant exakt HUR mycket tid man har kvar, utan snarare hur mycket KVALLITET på livet man har kvar. Som allvarligt sjuk, finns det en gräns för när livet har ett värde att leva eller inte. Det är förmodligen svårt att förstå som frisk, men det fungerar så i realiteten.

Mitt tipps till din pappa, är att se till att få en ordentlig smärtlindrings plan genomgången redan nu, så han vet vad han har för olika alternativ att tillgå i förhållande till vilken smärta han kommer få. Det ger en trygghet, att veta redan innan, att det finns genomgången och genomtänkt. Det är en jättestor bit, i att få behålla sin livskvallitet.

Den andra tippset, är att ta det försiktigt med att pusha på som anhörig, vad gäller alternativa behandlingar. Det som inte dödar en pancreas cancer, fungerar snarare som ren bensin på tumören, och helt plötsligt har man ÄNNU mindre tid kvar. Och det bör man vara medveten om, oavsett vad man väljer.

I övrigt, är eran närhet det som är det absolut viktigaste, för att få den där kvallieten som man vill ha på livet sista tiden. Nu vet jag inte hur er pappa är, men jag kan tänka mig att det är ett antal saker han vill hinna avsluta. Tiden när chocken har lagt sig är mycket tårar, men också mycket skratt. Förtvivlan, men också tacksamhet.

Det är en välldigt konstig tid, men samtidigt välldigt basic. Väldigt nära, mänskligt. Och det ska man deffentivit ta hand om. För det är lika mycket vem man är, som allting annat man också gjort. Bara i ett annat skeende, och en annan tid.

Jag hoppas att ni hittar en bra väg, och att ni får mycket kvallitetstid tillsammans. Det är en stor sorg när något sådant här inträffar, och jag känner verkligen med er, hela familjen.
    Jag finner inga ord!!! läste ditt inlägg med tårar!!!

tack för dom fina råden och orden!!  sänder all kärlek till dig!

kram
Svar på tråden bukspottscancer