• lillekatt

Jag vill också ha en cool stil

Jag ser alltid massa tjejer som är klädda väldigt snyggt och är jättebra på att matcha sina kläder och blanda stilar.Själv blir jag lite avundsjuk över att jag själv aldrig har varit speciellt kreativ och kunnat fixa en så cool klädstil som jag egentligen velat ha. 
    Jag gillar egentligen inte att shoppa och är så dålig på att hitta fynd, samtidigt som jag inte vet vad som passar med vad heller. Är detta något man kan öva upp, eller är en privat shoppingassistent min enda chans till att få en snygg och cool klädstil? Hur gör alla ni därute?

• Svar på tråden Jag vill också ha en cool stil
  • BillyX

Har samma problem som du, men genom att titta på hur andra klär sig och helt enkelt härma, så kan du småningom själv komma på coola outfits. Dvs. se hur andra kombinerar och börja med att klä dig nästan exakt likadant.

• Kulta17
    BillyX skrev 2010-09-25 14:54:57 följande:
    Har samma problem som du, men genom att titta på hur andra klär sig och helt enkelt härma, så kan du småningom själv komma på coola outfits. Dvs. se hur andra kombinerar och börja med att klä dig nästan exakt likadant.
    Bra idé, men ibland när man ser andra som har en snygg outfit så passar det liksom inte riktigt dom ändå så det är nog mer än att bara härmas. Det måste på något sätt vara förankrat i en.
  • lillekatt
    BillyX skrev 2010-09-25 14:54:57 följande:
    Jag brukar försöka köpa snygga saker jag ser på andra, men sedan vet jag inte hur jag ska kombinera just den uppsättning av kläder med de andra kläderna jag äger hemma. Exempelvis köpte jag nyligen ett par byxor och ett linne som passar bra ihop. Tyvärr passar dock varken linnet eller byxan bra ihop med de andra sakerna som jag har hemma, alltså kan jag bara ha just det linnet med just dem byxorna. Och så har jag det med alla mina kläder. 
  • lillekatt
    Kulta17 skrev 2010-09-25 14:58:10 följande:
    Bra idé, men ibland när man ser andra som har en snygg outfit så passar det liksom inte riktigt dom ändå så det är nog mer än att bara härmas. Det måste på något sätt vara förankrat i en.
    Ja precis. 
  • banansmoothie

Men sätt på dig det du känner för? Jag har nog ingen specifik stil men har på mig kläder jag trivs i. Trivs man inte så märks det.

• BillyX

Bunkra upp med en basgarderob då?
    Nån diskret svart kofta/bolero som passar till mycket.
    Svarta byxor som du kan kombinera med nitbälten, färgglad blus eller vad du nu tycker är coolt.

• lillekatt
    banansmoothie skrev 2010-09-25 15:08:43 följande:
    Men sätt på dig det du känner för? Jag har nog ingen specifik stil men har på mig kläder jag trivs i. Trivs man inte så märks det.
    Det är väl inte det att jag inte trivs, men jag tycker att jag har en ganska tråkig stil. Jämfört med andra som verkar hur kreativa som helst med sina kläder, så ser jag ganska tråkig och trist ut.
  • lillekatt
    BillyX skrev 2010-09-25 15:09:31 följande:
    Bunkra upp med en basgarderob då?
    Nån diskret svart kofta/bolero som passar till mycket.
    Svarta byxor som du kan kombinera med nitbälten, färgglad blus eller vad du nu tycker är coolt.
    Det är det jag försöker, men det blir ofta att jag inte har några bra idéer om hur jag kan piffa upp mina kläder. Kanske får ge mig ut på stan för att hitta lite inspiration. :)
  • LillaLinn

Jag tror nyckeln är ligger i att våga vara lite modig, mixa och matcha utanför gränserna. Ett annat tips är att köpa kläder från mindre butiker som inte säljer i samma volymer, man blir mer unik i sin klädstil om man har saker som inte andra har, ett annat tips är att alltid bära något "modigare" tillsammans med något basic.

Jag klär mig i japansk gyaru stil och handlar mina kläder från talkingclothes.se här finns både trendigt mode, gyaru och Kawaii stil. Snygga midjebälten och unika smycken kan få en mer vanlig look att poppa!

• Superbia

Svart och leopard är alltid en säker kombination Flört 
    Sen beror det på vad man har för stil i övrigt. I mina ögon blir det ju konstigt om man kör en rockig stil på kläderna och sedan går osminkad, men det kanske bara är jag som tycker att det blir fel.

Vad tycker du är en "cool stil"?

Morten & Vidar 091029
  • lillekatt
    Superbia skrev 2010-09-28 06:46:04 följande:
    Svart och leopard är alltid en säker kombination Flört 
    Sen beror det på vad man har för stil i övrigt. I mina ögon blir det ju konstigt om man kör en rockig stil på kläderna och sedan går osminkad, men det kanske bara är jag som tycker att det blir fel.

Vad tycker du är en "cool stil"?
    En stil som jag tycker är cool är när man mixar lite secondhand med det nuvarande modet, som tex stora hängande tröjor, tantskor och stora sjalar. Det dumma är ju att jag vet på ett ungefär hur jag vill se ut, men när jag väl är inne i affären så blir så "överväldigad" av alla kläder och har så svårt att välja ut ett enda klädesplagg (eller två) som jag vill ha, eftersom jag har så svårt att välja. Jag borde egentligen ha en stylist med mig som väljer ut kläder till mig, tyvärr har jag ingen vän/mamma/pojkvän som skulle kunna tänka sig ställa upp på sådant. Tungan ute
  • smelata

(Har inte läst alla inlägg)

Min syster hade samma problem som dig. Hon hade ingen stil alls och till slut tröttnade hon.

När hon fick jobb följde ja med henne ut o köpte en basgarderob och visade hur man kunde piffa upp. Hon fick själv gå runt och välja allt. Och jag kom med förslag. Tex om du har ett par jeans och en vit t-shirt så kan du ha något fräckare halsband, armband eller nåt annat som piffar upp. Broscher e bra :) man kan även ha ett par mer fräcka skor i en mer diskret klädsel.

Vi började alltså mjukt. Hitta bekvämligheten i att bära lite outstanding outfits genom att bara göra det lite i början.

Jag följer med henne o handlar nu och nu drar ja på henne massa fräckheter o oftast känner hon sig säker i det. Hon har fortfarande svårt att hitta nya o egna kombinationer men hon ringer mig när hon får problem och ber om tips. Oftare nu svarar jag : ja det blir skitbra som det är nu.

Det ja ville få sagt är väl att det går att lära sig att bära andra kläder. Om man hittar sin egen "fräcka" stil. Hitta någon i din bekantskapskrets som är bra på det och som är ärlig. Alltså ingen som inte vågar säga vad den tycker om något sitter fult :)

Läs på om mode. Finns massa bra modebloggar. De tipsar om massa grejor. Köp tidningar. O ja.

Det viktiga är att du ska känna dig trygg i det du har på dig så prova dig fram.

Känns som mitt inlägg blev mer flummigt än inspiration. Hehe sorry :)

• lillekatt
    smelata skrev 2010-09-28 08:36:40 följande:
    (Har inte läst alla inlägg)

Min syster hade samma problem som dig. Hon hade ingen stil alls och till slut tröttnade hon.

När hon fick jobb följde ja med henne ut o köpte en basgarderob och visade hur man kunde piffa upp. Hon fick själv gå runt och välja allt. Och jag kom med förslag. Tex om du har ett par jeans och en vit t-shirt så kan du ha något fräckare halsband, armband eller nåt annat som piffar upp. Broscher e bra :) man kan även ha ett par mer fräcka skor i en mer diskret klädsel.

Vi började alltså mjukt. Hitta bekvämligheten i att bära lite outstanding outfits genom att bara göra det lite i början.

Jag följer med henne o handlar nu och nu drar ja på henne massa fräckheter o oftast känner hon sig säker i det. Hon har fortfarande svårt att hitta nya o egna kombinationer men hon ringer mig när hon får problem och ber om tips. Oftare nu svarar jag : ja det blir skitbra som det är nu.

Det ja ville få sagt är väl att det går att lära sig att bära andra kläder. Om man hittar sin egen "fräcka" stil. Hitta någon i din bekantskapskrets som är bra på det och som är ärlig. Alltså ingen som inte vågar säga vad den tycker om något sitter fult :)

Läs på om mode. Finns massa bra modebloggar. De tipsar om massa grejor. Köp tidningar. O ja.

Det viktiga är att du ska känna dig trygg i det du har på dig så prova dig fram.

Känns som mitt inlägg blev mer flummigt än inspiration. Hehe sorry :)
    Tack för ditt inlägg. Tyvärr har jag ingen riktig sådan kompis som kan ställa upp och hjälpa mig leta kläder, men annars är det en bra idé. Har du några tips på bra bloggar att läsa och inspireras av?
  • smelata

Jag själv inspireras mycket av niotillfem-bloggen. Sandra. Hon är helt magisk. rodeo.net/niotillfem/

Sen läser jag även elin klings blogg.. stylebykling.tv4.se/ men jag tycker hon är lite tråkig. Men hon har koll på vad som gäller.

Finns även Frida Fahrman kanal5.se/fridafahrman. jag tycker även hon inte har stil för mig men hon har även koll och håller en updaterad.

Elsa Billgren www.elle.se/elsa-billgren.aspx inspirerar mig mkt med.. Som Sandra.
    Men de har kanske inte "coola". folk brukar mer kalla min stil väldigt söt.

En kompis till mig skriver denna bloggen nayjay.blogg.se/ och jag tycker hon även är en höjdare på att klä sig. (och tar väldigt fina bilder) Hon är nog ibland lite åt det coolare hållet.

Sen är jag medlem i sidan : www.minoutfit.se/ där man kan lägga upp outfits och se andras. där kan man sitta och leta bland hur många som helst. Där kan man även skriva var man köpt sina kläder ifrån. Inte alla som gör det. men är det något man gillar kan man kommentera och fråga var de köpt det. Där finns alla stilar. Så den rekommenderar jag starkt. OFtast har  även de som e med där bloggar som kanske är bra?

Jag brukar köpa många tidingar med. Men jag prenumererar på SOLO och ELLE. De tycker jag är bra.

Vet inte hur mycket du läser bloggar. Men man kan hitta massa bra bloggar genom att tex gå in på bloglovin och se deras toplista.

Hoppas du kan förstå mitt inlägg även om jag inte vet hur man länkar deras bloggadresser.

:)

• lillekatt
    smelata skrev 2010-09-29 10:07:24 följande:
    Jag själv inspireras mycket av niotillfem-bloggen. Sandra. Hon är helt magisk. rodeo.net/niotillfem/

Sen läser jag även elin klings blogg.. stylebykling.tv4.se/ men jag tycker hon är lite tråkig. Men hon har koll på vad som gäller.

Finns även Frida Fahrman kanal5.se/fridafahrman. jag tycker även hon inte har stil för mig men hon har även koll och håller en updaterad.

Elsa Billgren www.elle.se/elsa-billgren.aspx inspirerar mig mkt med.. Som Sandra.
    Men de har kanske inte "coola". folk brukar mer kalla min stil väldigt söt.

En kompis till mig skriver denna bloggen nayjay.blogg.se/ och jag tycker hon även är en höjdare på att klä sig. (och tar väldigt fina bilder) Hon är nog ibland lite åt det coolare hållet.

Sen är jag medlem i sidan : www.minoutfit.se/ där man kan lägga upp outfits och se andras. där kan man sitta och leta bland hur många som helst. Där kan man även skriva var man köpt sina kläder ifrån. Inte alla som gör det. men är det något man gillar kan man kommentera och fråga var de köpt det. Där finns alla stilar. Så den rekommenderar jag starkt. OFtast har  även de som e med där bloggar som kanske är bra?

Jag brukar köpa många tidingar med. Men jag prenumererar på SOLO och ELLE. De tycker jag är bra.

Vet inte hur mycket du läser bloggar. Men man kan hitta massa bra bloggar genom att tex gå in på bloglovin och se deras toplista.

Hoppas du kan förstå mitt inlägg även om jag inte vet hur man länkar deras bloggadresser.

:)
    Tack för tipsen! Jag har varit inne och kollat på några "fashionista bloggar" tidigare, men det känns inte som om det är något för mig. Jag har liksom inte pengar till att åka till den där jättebra secondhand -butiken i Tokyo eller Los Angeles, eller köpa en väska för 5000. Men i de bloggar du visade, verkade det mest vara sk "normala tjejer som köper sina kläder på ställen dit jag också kan hitta :)
  • smelata

ja.. de är blandade. Köper sina kläder både på hm och dyrare. Jag köper nästan alla mina kläder på hm och ginatricot. bara billiga. Skor köper jag oftast på scorett.

Men även om man inte har råd att köpa något som personerna har på sig så kan man bli inspirerad och så kan du hitta något liknande i någon budgetbutik.
    Jag använder oftast kjol eller klänningar och de flesta kjolarna jag har, har kostat mig under 100-lappen.

Second hand är underbart. Man får ta sig tid och leta och sen våga prova. Jag hittade min favoritkjol på en second hand och den betalade jag 60 kr för. Och hur många ser jag med en sådan nu? (om man nu vill vara lite speciell)

Något jag med kan göra är att prova kläder som en skyltdocka har som jag gillar. Då har butiken redan gett dig tips på hur du kan matcha :)

Ojoj.. ursäkta jag bara skriver massa strunt. Men jag tycker det är jättekul med kläder och det bästa som finns är att hjälpa andra att shoppa :)

• lillekatt
    smelata skrev 2010-09-29 12:48:46 följande:
    ja.. de är blandade. Köper sina kläder både på hm och dyrare. Jag köper nästan alla mina kläder på hm och ginatricot. bara billiga. Skor köper jag oftast på scorett.

Men även om man inte har råd att köpa något som personerna har på sig så kan man bli inspirerad och så kan du hitta något liknande i någon budgetbutik.
    Jag använder oftast kjol eller klänningar och de flesta kjolarna jag har, har kostat mig under 100-lappen.

Second hand är underbart. Man får ta sig tid och leta och sen våga prova. Jag hittade min favoritkjol på en second hand och den betalade jag 60 kr för. Och hur många ser jag med en sådan nu? (om man nu vill vara lite speciell)

Något jag med kan göra är att prova kläder som en skyltdocka har som jag gillar. Då har butiken redan gett dig tips på hur du kan matcha :)

Ojoj.. ursäkta jag bara skriver massa strunt. Men jag tycker det är jättekul med kläder och det bästa som finns är att hjälpa andra att shoppa :)
    Du skriver inte alls en massa strunt, jag tycker du ger jättebra tips.
    Jo, second hand verkar kul, och man kan säkert hitta massa spännande saker som man blir helt ensam om att ha i staden. Jag råkar dessutom bo på ett sådant ställe, där det kryllar av second hand butiker på nästan varje gathörn, så egentligen lever jag ju i en guldgruva, bara jag hade orken att gå runt och leta efter fynd. :)
    Mitt problem med second hand butiker är att kläderna oftast inte är sorterade efter storlek, utan efter färg eller plagg, vilket gör att man måste prova alla kläder jämt.  I HM och liknande brukar jag kunna pricka rätt ganska lätt när det gäller storlek och passform, så jag behöver inte alltid prova.
    Men, men, jag får försöka bättra mig på den fronten.
Svar på tråden Jag vill också ha en cool stil