• Anonym (fd)

Varför ätstörningar?

Läs mattillåtet! En fantastisk bok som kan öppna ögonen på vad du sysslar med och se att det aldrig kommer leda någonstans. Skaffa hjälp och viljan att bli frisk.

DU har ett val varje gång du väljer att spy. Du KAN INTE låta bli säger du, Du VILL INTE låta bli säger jag. Vet att det låter hårt, men så enkelt är det.

När jag slutade se mig som ett offer och insåg att jag hade ett val så fick jag ta ansvaret. Det hjälpte mig något oerhört! Kunde inte skylla på någon/något annat längre.
    Och som inlägget innan skrev, det handlar inte om mat..

Lycka till!

• Anonym (fd)

Du har nog en väldigt sned kroppsuppfattning också. 55 kg 165 kan knappast varit stort...

Synd att dom inte kopplar dein deprision med din vikt och ätstörning! Förstår jag inte alls.
    Det finns andra vägar och mer hållbara vägar än att äta och spy. Äta lagom och röra på sig. Kan även hjälpa mot deppigheten.

Lycka till och läs boken....

• Anonym (fd)

kbt är fantastisk! jag gjorde det med + kroppskännedom (en slags sjukgymnast som gör övningar ihop med en för att träna på hur man faktiskt ser ut!

TS leta inte efter fler som du, dom hjälper dig inte. Ta tag i dina problem och skit i andras.
    Den enda DU ska ta hand om är DU!

Lycka till och skaffa rätt hjälp!
    Jag gick genom öppenpsykiatrin på min ort och fick fantastisk hjälp!

• Anonym (fd)

Den får dig att inse att det du gör aldrig kommer gå vägen. Att du ska äta av allt, men lagom. Att du ska äta ofta istället för att försöka låta bli och sen äta för mycket. Att du inte är konstig eller ensam. Att du bara kommit snett och ser allt på fel sätt. Att det finns en väg bort från ätstörningen och om väg till ett friskt liv. Du kan låna den på biblioteket eller Beställa den på adlibris.se. Det finns hjälp för dig. Om det inte funkar med fin psykolog så be att få byta. Tror ktb vore det bästa för dig. Du får starta där du är och se framåt. Du får kära dig att påverka ditt diet liv. Värsta predikan här, men du kan bli frisk om du vill. Du måste bara kämpa för dig.

• Anonym (fd)

Frisk,

jag håller med dig! Så länge man inte får i sig tillräckligt med näring så är det ingen idé att ta tag i det andra. Jag började med maten och när det gick bra så tog vi tag i resten. Maten tog ett par år och sen tog resten ytterligar1-2 år. Lång tid, men det va så värt det. När jag var bra vid 28 års ålder så ändrades allt i mit liv.

Jag fann kärleken, för att jag kunde älska mig själv. Så länge jag hatade mig och tyckte synd om killar som var ihop med mig så kunde jag inte leva med någon annan. Nu har jag ett barn, ett andra på väg och jag har faktiskt aldrig problem med maten mer. Tankar kan komma, men jag vet vad jag ska göra istället.

KBT, räddade faktiskt mitt liv.

Så TS börja med maten och gå vidare till problemen sen om det ens kommer behövas. Det är inte säkert. Ingen idé att älta det som varit utan bättre att se framåt. Jag åt även antidepp, för jag hade dålig inpulskontroll. Den medicin jag fick hjälpte mig att tänka efter + att jag slapp dom värsta dipparna.

Jag berättade för mina vänner och min familj efter ett tag och det hjälpte oerhört. Jag sa att jag bara ville att dom skulle veta att jag hade det jobbigt, men att jag fick hjälp och jobbade för att bli bättre.

Sök hjälp igen och va ÄRLIG. Hellre överdriva problemen isf så att du får hjälp! 
    DU är värd det. 

• Anonym (fd)

Du ska inte börja med något annat än vanlig mat!!! Jätteviktigt! Försök äta dom där 5-6 små målen och håll dig där emellan. Om du får i dig för lite som du garanterat får med nutrilett så kommer du hetsäta och kräkas igen.

Jag funderar på om du ska gå till en kostrådgivare med kognitiv inriktining. Då får man lära sig äta rätt och även arbeta med det som triggar och leder till hetätning. Du ska även hitta andra lösningar än att hetsäta. För mig var det att ringa en kompis, ta en promenad tx. Något som får dig bort ftån maten så att säga. Ångesten du känner går över utan att äta. tar längre tid, men det går över.

Hoppas du tar tag i ditt liv och söker bättre hjälp än du hittills fått.

Kramar och lycka till!

DU är värd att leva ett friskt liv och du kan om du vill!

• Anonym (fd)

Du kommer inte gå upp av vanlig mat! Jag lovar! Tvärtom isf. Läs boken så får du veta vad som händer i din kropp när du börjar äta. Den sparar just nu på allt du får i dig, för den vet inte när den får mat nästa gång.

Jag var precis lika rädd som du, men dina farhågor kommer inte besannas. Att du ser svullen ut nu beror på att du spyr. Kroppen kämpar emot dig med alla medel, för att DU SKA ÖVERLEVA!

Jag vet precis hur du känner, hur du mår och jag tycker det är så synd, för om du börjar äta vanligt och tom. felar ibland så händer ingenting! Du går inte upp av att äta fel en dag utan många dagar. Det jag har insett efter tiden som sjuk är att inget jag gjorde var värt att gå ner i vikt. Jag väger hellre 10 kg mer och LEVER och har ROLIGT än 10 kg mindre och är världens olyckligaste och ensamaste människa! Det finns en väg till ett frsikt liv och den är värt ALLT kämpande!

Kramar

• Anonym (fd)

ÅH, jag blir så glad!!!! Precis så är det. Om du äter för lite hela dagen så blir du FÖR hungrig och hetsäter mycket lättare! Jag tycker du är fantastiskt duktig. Och vet du vad? Att du VALDE att inte spy är superstarkt! Visst försvan ångesten efter ett tag iaf? ÅH, det är bara så fantastiskt roligt!

Och vet du vad? OM du gör fel en dag eller kräks så fortsätt kämpa nästa dag. En gång är ingen fara utan det är när du repeterar betendet som det går illa.

Så kämpa på! Du är fantastisk och du KAN om du VILL, kom ihåg det! :)

Kramar

• Anonym (fd)

Jag tror att det är okej, men vänd dig till sjukvården om du är osäker. Jag hade inte ont när jag började äta. Men det kan ju vara olika. Jag vet ju inte vilken skada din kropp tagit. Det kan ju vara svårt i början när magen faktiskt får jobba. Dricker du mycket vatten? Äter du mat som ger gasig mage? Tex, lök, bönor osv.

Det kan också vara så att kroppen har fullt upp med att ta vara på maten och det kan göra dig trött. Sen kanske du känner av trötthet som dom flesta som äter mat gör. Brukar på skoj kallas matkoma. :) Jag blir alltid trött en stund efter att jag ätit.

• Anonym (fd)

Det behöver inte bli perfekt heller. Inte så många som äter vad dom skulle anse vara perfekt. Du har kommit en lång bit på vägen iaf. Så bra att du inte spytt. Det är det bästa. En chipspåse va väl inte så farligt!? Vet att jag som "sjuk" hade tyckt det, men det är många som gör det utan att ha några problem med et alls. :)

Du är fantastiskt duktig och ett återfall här och där kommer inte skada dig! Det är fullt normalt. Gör som du börjat med och ta nya tag direkt. Kvällarna verkar vara värst. Varför? Likadant för mig, men om du kan ta reda på varför så kommer du kunna förhindra det också.

Fortsätt jobba på. :)

Svar på tråden Varför ätstörningar?