• maddelu

vitamindrycken Vitamin Well, lämpligt? farligt?

den svenska vitamindrycken vitamin well tilltalar mig. Jag är gravid ( i v 7), så har inte vågat prova dom, ifall dom inte är lämpliga vid graviditet. Vad tror ni?? Drycken finns i olika sorter för olika "ändamål"... Den jag länkar tycker jag verkar bra för gravida, innehåller bla folsyra. MEn jag kan ju ha fel?Som sagt, vad tror ni?

http://www.vitaminwell.se/sv/produkter/care.aspx

• Svar på tråden vitamindrycken Vitamin Well, lämpligt? farligt?
  • maddelu

jag var lite väl snabb, jag hittade svaret själv... klippt från deras hemsida

" 9. Kan barn dricka Vitamin Well?

Ja, med undantag av Vitamin Well Focus som innehåller koffein och därför inte är lämpligt för barn. Även gravida och ammanda kvinnor kan dricka Vitamin Well.   "

• Mizzz

Det är i princip som vanlig läsk. Inte direkt farligt, men inte det minsta nyttigt heller.

Coca cola blev just stämda för sin marknadsföring av sitt vitaminvatten - de marknadsförde det som nyttigt. Deras försvar var att "ingen kan väl vara så dum att de tror att det är nyttigt".

• maddelu
    Mizzz skrev 2010-09-25 19:02:43 följande:
    Det är i princip som vanlig läsk. Inte direkt farligt, men inte det minsta nyttigt heller.

Coca cola blev just stämda för sin marknadsföring av sitt vitaminvatten - de marknadsförde det som nyttigt. Deras försvar var att "ingen kan väl vara så dum att de tror att det är nyttigt".
    men är ju massa vitaminer och mineraler i, lite nyttigt måste d väl vara?
  • Mizzz

Ja, skulle gissa det. Skulle det vara rent mineralvatten med vitaminer (alltså utan socker) så skulle jag inte vara lika anti.

Visst kan man dricka det istället för läsk, men att dricka för att få i sig vitaminer är vansinnigt pga allt socker - bättre med vitamintabletter och/eller bra kost.

• maddelu

okej okej, jag försår hur du tänker Glad jag gillar inte läsk, utan brukar hålla mig till mineralvatten faktiskt..kasnke fortsätter med det Flört

• Rynna
    maddelu skrev 2010-09-25 19:23:30 följande:
    okej okej, jag försår hur du tänker Glad jag gillar inte läsk, utan brukar hålla mig till mineralvatten faktiskt..kasnke fortsätter med det Flört
    Ja.. är du ute efter vitaminerna kan du ju ta en multivitamin och skölja ner med vanligt mineralvatten, blir ju billigare om inte annat :)
  • Apple83

Tänk på att Vitamin Well innehåller konserveringsmedlet Natriumbensoat som tillsammans med c-vitamin  bildar bensen. Har ifrågasatt det hos konsumentkontakten men de tycker att det är i så liten mängd. Samma sak gäller vitamintillskottet Mivitotal. Tyvärr kan man inte lita på att allt nyttigt är så nyttigt. Synd att producenterna inte kan gå hela vägen och verkligen göra en BRA produkt!
    Jag dricker själv Vitamin Well ibland (är i v 15) men försöker tänka på innehållet. Hoppas du blivit lite klokare! 

Svar på tråden vitamindrycken Vitamin Well, lämpligt? farligt?