Jag vill ha en fest för mina vuxna vänner den här gången
Jag tycker att det har varit kul att lära känna allas barn, MEN nu skulle jag vilja ha en fest för bara de vuxna.
Det är dels en fråga om att man vill vara med sina kompisar som kompisar och inte träffa dem som föräldrar då alla bara har koll på barnen, hjälper dem att äta, inte slå sig/varandra, toabesök osv osv. Dels är det en ekonomisk fråga. Hittills har vi bjudit så att vi försökt få dem med barn att komma på eftermiddagen och de som kommit utan barnen att komma senare, för lite vuxnare fest, mat, musik osv. Då har de som varit utan barn kommit senare, vid 18-19, och då kan man ha mer vuxen mat, ost och kex, kanske ha någon bag in box (vi själva dricker bara en till två gånger per år, men för gästernas skull).
Till problemet:
Som det blivit har barnfamiljerna kommit vid kl två till tre på eftermiddagen ca fyra till fem personer per familj och ätit, lekt och fikat, MEN sedan stannat till "omgång 2" vi kl 18 och börjat ta buffé igen. Jag är ganska gästfri, och inte fattig som en kyrkråtta heller, men det funkar inte att man ska ha både lunch och middag och fika för kanske 30 pers, samtidigt som nästa gäng på 20 kommer kl 18 och också ska äta. Sist var det en familj som var fem stycken, de var här hela dagen och som jag inte hade förutsett stannade de tillsammans med flera andra familjer till omgång två också och barnen tog kycklingklubba på kycklingklubba, oliver, peperoni och bet i och tyckte var äckligt/starkt och lade på diskbänken. De nya som stod bakom i kön fick ju inte möjlighet att ta. Det går inte att beräkna hur mycket mat det ska gå åt om man lägger upp festen på det sättet. Ett sätt som jag valde för att de som ville skulle få komma med barn och de som ville utan...
Jag har ca 29 sittplatser inne och nu i nov blir det innefest. Hur ska jag få dem att vara 29 vuxna vänner och inte 29 gånger tre-fyra. Jag vill inte att folk ska stanna hemma för att de inte tar med sig barnen om det är för sent, jag vill inte heller ha hela familjer.
Hur ska man göra för att få till en vuxenfest där man kan äta gott, kanske få ett sällsynt glas vin samt spela sina skivor/ prata med vuxna om sina gemensamma intressen? Vore skönt om det blev mindre spillt/gråtet/jagat runt soffan och så... Kul ett tag, men på min födelsedagsfest, nja.
Snälla hur löser ni frågan med att det känns jobbigt att verka ovälkomnande mot en hel familj. Barnkalas har vi haft ofta och gärna, så jag är inte emot barngäster, men nu vill jag träffa MINA KOMPISAR.