• Anonym (hjälp)

Jag vill ha en fest för mina vuxna vänner den här gången

Min man och jag fyller år, vi vill ha en fest hemma för många gamla vänner. Vi har haft några större fester av öppet hus- karaktär hittills och då bjudit in hela familjerna med barn, samt också vännerna utan barn. Det har varit väldigt många personer här - samt de som hört ihop med den vi egentligen velat bjuda, sammanlagt kanske sextio pers från kl 14 till 24. Med hör ihop menar jag att ju längre tiden går mellan 30 och 40, desto fler blir det som måste bjudas med i och med att folks familjer växer, först med en respektive, sedan med två till tre barn. T ex att vi känner en tjej, men automatiskt får hennes hela familj "på köpet" till festen. Oavsett typ av fest.

Jag tycker att det har varit kul att lära känna allas barn, MEN nu skulle jag vilja ha en fest för bara de vuxna. 

Det är dels en fråga om att man vill vara med sina kompisar som kompisar och inte träffa dem som föräldrar då alla bara har koll på barnen, hjälper dem att äta, inte slå sig/varandra, toabesök osv osv.  Dels är det en ekonomisk fråga. Hittills har vi bjudit så att vi försökt få dem med barn att komma på eftermiddagen  och de som kommit utan barnen att komma senare, för lite vuxnare fest, mat, musik osv. Då har de som varit utan barn kommit senare, vid 18-19,  och då kan man ha mer vuxen mat, ost och kex, kanske ha någon bag in box (vi själva dricker bara en till två gånger per år, men för gästernas skull). 

Till problemet:

Som det blivit har barnfamiljerna kommit vid kl två till tre på eftermiddagen ca fyra till fem personer per familj och ätit, lekt och fikat, MEN sedan stannat till "omgång 2" vi kl 18 och börjat  ta buffé igen. Jag är ganska gästfri, och inte fattig som en kyrkråtta heller, men det funkar inte att man ska ha både lunch och middag och fika för kanske 30 pers, samtidigt som nästa gäng på 20 kommer kl 18 och också ska äta. Sist var det en familj som var fem stycken, de var här hela dagen och som jag inte hade förutsett stannade de tillsammans med flera andra familjer till  omgång två också och barnen tog kycklingklubba på kycklingklubba, oliver, peperoni och bet i och tyckte var äckligt/starkt och lade på diskbänken. De nya som stod bakom i kön fick ju inte möjlighet att ta. Det går inte att beräkna hur mycket mat det ska gå åt om man lägger upp festen på det sättet. Ett sätt som jag valde för att de som ville skulle få komma med barn och de som ville utan...

Jag har ca 29 sittplatser inne och nu i nov blir det innefest. Hur ska jag få dem att vara 29 vuxna vänner och inte 29 gånger tre-fyra. Jag vill inte att folk ska stanna hemma för att de inte tar med sig barnen om det är för sent, jag vill inte heller ha hela familjer.

Hur ska man göra för att få till en vuxenfest där man kan äta gott, kanske få ett sällsynt glas vin samt spela sina skivor/ prata med vuxna om sina gemensamma intressen? Vore skönt om det blev mindre spillt/gråtet/jagat runt soffan och så... Kul ett tag, men på min födelsedagsfest, nja.

Snälla hur löser ni frågan med att det känns jobbigt att verka ovälkomnande mot en hel familj. Barnkalas har vi haft ofta och gärna, så jag är inte emot barngäster, men nu vill jag träffa MINA KOMPISAR. 

• Svar på tråden Jag vill ha en fest för mina vuxna vänner den här gången
  • sextiotalist

Du skriver en skriftlig inbjudan som i gamla hederliga tider, där du tydligt bjuder in de två vuxna och endast dom till fest hos er. Tydligt och klart.

• Jalapeno

kan du inte skriva på inbjudan "från kl xx är det 18 årsgräns. innan dess är alla barn hjärtligt välkomna"?

• lillekatt

Du kan ju sätta datumet för tillställningen ganska sent på kvällen, typ kl 20.00 eller senare. Så sent brukar man väl inte ta med sina barn kanske?

• Parniara

Först ska jag börja med att gratulera!

Man bjuder på vuxenfest. Kl 20 är väl lämpligt en lördag.

Behöver inte göra det så svårt. Man bjuder bara de vuxna...ringer du säger du: Hej vi ska fira vår fördelsedag och tänkte ha fest. Det vore roligt om du Sara och Kalle kunde komma. Tänkte oss kl 20 lördagen XX.

Frågar de om tid eller barn säger man bara; det är en vuxenfest.

Hoppas en får en trevlig fest utan oliver på diskbänken utan i drayan där de hör hemma.

• Anonym (hjälp)

Tack för pepp och råd - hoppas att jag ska orka bjuda lite tuffare och inte ett sådant jättekalas som ju kanske egentligen inte passar någon.

• Therese H

Skriv en inbjudan där det står "Barn är jättesöta, men denna fest önskar vi ha barnfri"

• NadiaMi

Gör inbjudan uppenbar;

*Namn 1 & Namn 2*
    Ni är härmed inbjudna på födelsedagsfest hos X och X.

Vi börjar kl. 20.00 med välkomstdrinkar och tilltugg, därefter slår vi klackarna i taket till gamla godingar från flydda tider, återupplever ungdomens dagar och glömmer allt ansvar och alla måsten för en kväll i glädjens tecken.

Skulle någon undra kan ni ju alltid säga att ni skulle vilja hitta på något annorlunda i år istället för att göra som ni alltid har gjort tidigare år. Omväxling förnöjer.

• Pirum

Bjud utan barn som du har tänkt. Du hittar säkert någon bra formulering.

Jag känner ingen småbarnsförälder som inte tycker det är roligt att få en anledning att skaffa barnvakt och tillbringa en kväll i vuxet sällskap. Sedan kommer det alltid var någon som får barnvaktsstrul och inte kan komma -så är det alltid och det får man vara medveten om när man bjuder. Fast är man småbarnsförälder själv så vet man ju hur det kan vara.

Det är naturligtvis jätteroligt att ta med barnen också men det blir ju mer social träning för dem än att man själv kan slappna av och verkligen prata med folk.

• Sar

Jag har lärt mig att man måste vara MKT tydlig. VI skrev "vuxenfest" när vi bjöd till sambons 40-årsfest och ÄNDÅ kommer några med barn.. (vi hade självklart lämnat bort våra egna). 

• Anonym (två sittningar)

Om ni orkar, så bjud barnfamiljerna på lunch runt 13 och ha vuxenfesten på kvällen, starta runt 19-20. När du bjuder till lunch så gör klart att du har andra planer för kvällen så det passar inte att lunchgästerna stannar även på kvällen. 

Skippa "öppet hus", för det kan många tolka som att de får komma och gå som de vill, samt ta med sig vilka kompisar/familjemedlemmar som helst. Gör tydliga och klara inbjudningskort, en variant där du bjuder till lunch och tårta till efterrätt (ange gärna tidpunkt för start och slut), och ett där du bjuder till barnfri fest med buffé på kvällen. Mellan dessa båda kalas kan du se till att få lite "ledigt" för att röja upp mellan sällskapen, kanske ändra möbleringen eller dukningen, förbereda kvällens mat och dryck.

Om alla gäster vet förutsättningarna, att du ska ha två "sittningar" för olika "målgrupper" med en paus däremellan så tror jag inte det blir några problem.

Svar på tråden Jag vill ha en fest för mina vuxna vänner den här gången